We zijn alweer toe aan de tweede DLC van de tweede Seasonpass en daarmee alweer de vijfde DLC van Anno 1800. Dit keer zullen de boerderijen gaan doorontwikkelen om zo de productie flink te verhogen. Maak kennis met Bright Harvest.

De boerderijen zijn een van de eerste dingen die je tijdens Anno 1800 plaatst voor de productie van diverse producten zoals graan voor brood en veeboerderijen voor vleesverwerking en wol voor kleding en zeilen. Het is onmisbaar op al je eilanden en levert veel werk op voor alle boeren. In Bright Harvest krijgen deze boerderijen wat meer ondersteuning van nieuwe technieken. Als je ervoor kiest om Bright Harvest in een bestaand spel te activeren krijg je gelijk een bijbehorende missie. Een van de veeboerderijen moet een silo krijgen voor opslag van graan en een verhoogde productie. Deze kan al vanaf de het moment dat je workers krijgt en je een veeboerderij hebt. De silo moet grenzen aan de veeboerderij, kost 1000 dollar, 20 planken en 10 bakstenen en neemt 3×2 vakjes in. Ik had daar natuurlijk helemaal geen rekening mee gehouden, dus ik moest even wat reorganiseren, maar dat is het wel waard. De productiviteit verhoogt daarmee namelijk met 100%, waardoor je dus in totaal 200% productiviteit hebt als je de productielijn goed hebt ingericht. Er zijn veel sites waar je de ideale productielijn kunt vinden en dat is met een uitbreiding als deze wel handig. Anders loopt je opslag vol of krijg je juist tekorten. Overigens is het zo dat je voor de Old World graan opslaat in de silo, in de New World draait het op maïs. 

De volgende module om toe te voegen aan je boerderijen krijg je pas bij 500 engineers en kosten beduidend meer dan de silo. Naast 5000 dollar kost het je ook nog 20 stalen balken en 10 stoommotoren. Deze module geeft je 50% meer veldcapaciteit en verhoogt de productie naar 300%. Daarnaast kost het je ook de helft minder farmers om hier te werken, ideaal toch? Maar ja, een tractor rijdt natuurlijk niet op lucht, dus je zult af en toe moeten tanken. Gelukkig is er zoiets als een zogenaamde fuel station, alleen die zijn niet bepaald goedkoop om te bouwen. Ze kosten namelijk 25000 dollar, 30 planken, 50 bakstenen, 40 stalen balken, 10 glas en 10 cement… Tja… De fuel station moet verbonden zijn aan het spoor, zodat er olie afgeleverd kan worden en het gebouw levert aan alle omringende boerderijen met die de tractormodule hebben. Je moet dus even investeren, maar als je dat dan draaiende hebt levert het natuurlijk mega veel op. Aangezien je bij een goede productie minder boerderijen hoeft te plaatsen biedt het ruimte voor nieuwe gebouwen en in de New World is dat vooral heel prettig, want daar is niet altijd even veel ruimte vanwege alle gebergtes en rivieren. Om nog even terug te komen op de olie, daar is namelijk ook aan gedacht. De oliehaven heeft nu namelijk ook de mogelijkheid tot meer capaciteit, waardoor je zeven treinen kunt laten rijden.

Tot slot zijn er nog nieuwe decoraties te plaatsen zodra je de eerste farmer woningen plaatst. Zo kun je hekken, waslijnen en schommels plaatsen om je stad mooi aan te kleden. Eerder besteedde ik eigenlijk niet zoveel aandacht aan decoratie van de stad, maar sinds alle extra decoratie van de DLC’s ben ik er meer mee gaan knutselen en kun je hele leuke dingen maken. Naast boerderij items zijn er ook meer industriële items bijgekomen zoals een watertoren, bakstenen muren, stalen buizen, een poort en nog veel meer. Je kunt hiermee wel op een leuke manier je industriële gebied afscheiden van de rest en het lijkt dan ook echt wel op een Engelse industriestad.

Eindoordeel

Je moet flink investeren wil je alles uit deze DLC halen, met name die fuel stations zijn duur en deze ontgrendel je pas vanaf 500 engineers. Mocht je dus een nieuwe speler zijn in het spel, dan duurt het wel even voor je goed kunt profiteren, maar aan de andere kant kun je bij de eerste veeboerderijen al kiezen voor een silo voor de eerst productieverhogende module. Ik zal niet zeggen dat het onmisbaar is voor het spel, maar het is wel een leuke toevoeging wat mij betreft. Je gaat daardoor toch weer anders met je ruimte om, gaat in een bestaand spel reorganiseren en krijgt misschien wel weer wat ruimte terug. Als je al wat langer speelt zou ik hem dan ook zeker aanschaffen. Je kunt de DLC los kopen in de Ubistore, maar hij is ook onderdeel van de Anno 1800 Season 2 pass. Bij deze seasonpass hoort de al uitgekomen Seat of Power en de nog uit te komen Land of Lions. Bright Harvest is nu verkrijgbaar!

 

3 Comments on “Review: Anno 1800 DLC Bright Harvest”

  1. Hebben jullie ook een review van de Passage DLC? De andere zie ik, maar die als enige niet 🙁

    1. Hoi Casper,

      Dat klopt, wegens persoonlijke redenen had ik daar toen geen tijd voor, maar als je nieuwsgierig bent wil ik me daar best nog even op storten hoor! Leuk dat je de review hebt gelezen! Wat vind je van Anno 1800?

      1. Ahh, ja ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je van de passage vindt. Maar alleen als je er nu wel tijd voor hebt natuurlijk hè 🙂

        Meningen over de passage lijken namelijk ook wat verdeeld te zijn, dus vraag me af aan welke “kant” je staat.

        Anno 1800 vind ik super! Laatste die ik serieus gespeeld heb was 1404, de setting van 2070 en 2205 kon ik helaas echt helemaal niets mee. 1800 voelt weer echt helemaal vertrouwd aan voor spelers van 1404, en voegt precies genoeg toe om het weer een fris spel te maken. Sessions ben ik blij mee, workforce is iets wat het groeien een stuk organischer maakt, expedities vind ik een prima toevoeging, blueprints en multi-copy vind ik inmiddels onmisbaar, helemaal top.

        Enige wat ik jammer vind is dat ze er nog steeds niet in zijn geslaagd een serieuze AI te maken. En mij maakt het niet lijp veel uit, maar kan me voorstellen dat veel mensen niet warmlopen voor het “verhaal” waar je met 3 uur spelen doorheen bent. Achja, wellicht iets voor de volgende Anno dan maar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.