Not again! Er is weer een telefoon gevonden… Een dode influencer dit keer. Een obsessieve detective en drie verdachten. Kom de waarheid onder ogen in deze horror-game SIMULACRA 2. Duik in de telefoon van het slachtoffer en onderzoek berichtjes, video’s en social media. Pak de popcorn er maar vast bij, want deze review is een behoorlijke thriller!

Vooropgesteld: deel 1 van SIMULACRA heb ik nooit gespeeld en van horror ben ik ook niet echt de grootste fan, maar voor een paar avondjes detective spelen kun je mij zeker wel inschakelen. Ik stond dan ook te popelen om samen met Detective Murilo deze moord op Kimera influencer Maya Crane op te lossen.

Dit is typisch zo’n spel waarbij je keuzes invloed hebben op de rest van het verhaal. A la Bandersnatch (Black Mirror) of Bear Grylls ‘ You Vs The Wild welke ik ooit op een blauwe maandag geprobeerd hebt.. Al in het begin wordt je voor een belangrijke keuze gesteld: ga je de game in als een detective of als een reporter. Toch fijn dat je meerdere keren kunt spelen en de uitkomst anders is. Ik heb gekozen voor de detective waarna je op het bureau van Detective Murilo de opdracht  de opdracht toegespeeld krijgt in een korte intro. Vervolgens start net als in een serie een intro: we kunnen beginnen!

Waarom ben jij nu eigenlijk op deze zaak gezet? Nou, heel simpel: op het bureau werd de zaak binnen een week al gesloten als zijnde een ongeluk – iets met een quota die gehaald moest worden. Murilo denkt dat het zaakje stinkt en heeft dus in het geheim jouw ingeschakeld.

Je hebt slechts één bewijsstuk in handen: de smartphone van het slachtoffer. Dit is tevens het enige bewijsstuk wat er is en waar jij toegang tot hebt. Wanneer  een influencer onder verdachte omstandigheden om het leven is gekomen is dit een geluk bij een ongeluk. Immers staat het gehele leven van Maya op haar telefoon. Kom er achter wie er meer weet middels opdrachten welke gaandeweg op je pad komen wanneer je door de smartphone zoekt. Ga op onderzoek uit bij Maya’s vrienden Arya, Rex en Mina, bekijk het autopsierapport en doorzoek alle media op de mobiel. Wees wel op je hoede, want obscure fenomenen komen op je pad.

Wellicht ligt het aan mijn PC (Ja zeker, hij is binnenkort zeer aan vervanging toe), maar tijdens het onderzoek ging alles mega-traag. In deze hypermoderne wereld mag je toch wel verwachten dat alles lekker smooth verloopt. We hebben het echter wel over een smartphone die aardig is gecrasht, dus naarmate de tijd vordert en je mobiel weer steeds toegankelijker wordt gaat dit wel sneller. Echter wil je gewoon door blijven gaan en niet zes keer hoeven klikken om naar het gewenste icoon te hoeven gaan. Even een telefoon opnemen duurt dan ook al een minuut of twee.

Wat betreft besturing heb je enkel je muis nodig. Uiteraard is er ook smartphone-versie van SIMULACRA en eerlijk gezegd ben ik van mening dat je deze game daarop dient te spelen. Scrollen doe je door Social Media; in dit geval heb je Kimera (vergelijkbaar met Instagram) en Jabbr (vergelijkbaar met Twitter). Gedurende je voortgang en het daarbij weer op orde krijgen van de smartphone krijg je toegang tot meer content, ofwel oudere gesprekken, e-mails, etc. Detective Murilo komt zo nu en dan in beeld op je mobiel om te vragen hoe het onderzoek vordert en heeft wellicht nog de nodige tips voor je.

De gesprekken die je voert zijn allemaal vooraf ingesteld, over het algemeen heb je de keuze uit drie opties om als antwoord te geven. Wanneer je bewijs hebt vrijgespeeld kun je hen dit ook voor de voeten gooien. Het gaat er om dat je tijdens het speuren dus bewijs verzameld waardoor je weer andere bewijsstukken kunt unlocken. Waar we kort maar krachtig over kunnen zijn is dat er hier vele leugens in het spel zijn en dat niets is wat het lijkt.

Naarmate je een paar uur gespeeld hebt is het leuk wanneer je weer aanwijzingen hebt vrijgespeeld, maar je kent het spelletje nu inmiddels wel. Het is enigszins vermoeiend om wederom mensen te moeten ondervragen en zaken op moeten biechten omdat je achter de nodige bewijsstukken bent gekomen. Zit je vast zijn is er gelukkig een optie om om hints te vragen, hoewel deze ook niet altijd sluitend zijn en je toch nog een kleine puzzel dient op te lossen, echter heb je dit kunstje na een paar keer ook echt wel door. Net als met een serie waar je enigszins hersenloos en chips-etend naar zit te kijken blijf je doorgaan, want tenslotte wil je na al dat harde werk wel weten hoe het verhaal afloopt.

Linn’s oordeel:
Om Social Media is veel te doen. Eigenlijk heb je hier een perfect voorbeeld van een influencer die zich online en voor de camera voordoet alsof alles zo mooi en fantastisch is echter gaat er offline en achter de camera een heel andere wereld schuil. Daarnaast schuilen er natuurlijk ook gevaren in dat continue online zijn en als het ware je complete leven delen. Er zijn altijd personen die jaloers zijn en / of mensen die kwade bedoelingen hebben. Zie het als een levensles: niet alles draait om Social Media en vooral wanneer het om influencers gaat kan het allemaal schone schijn zijn. Moreel van SIMULACRA 2: influencers doen alles om er bij te horen, ook al horen daar leugens en bedrog bij. SIMULACRA is sowieso wel een game die je een keer geprobeerd dient te hebben, al is het maar om te ervaren hoe deze vorm van gaming is. Zoals eerder gezegd: speel dit op je smartphone terwijl er op de achtergrond op de TV één of ander quiz-programma op staat of wanneer je in de trein toch niets anders te doen hebt.

+ Interessante, hedendaagse opzet
+ Detective-je spelen
+ Real-life met “echte” acteurs
– Onwijs traag
– Weinig bewegingsvrijheid
– Tenenkrommend acteerwerk

SIMULACRA 2 is verkrijgbaar voor de smartphones (IOS en Android) en voor de PC via Steam voor €7,99. Wil je liever met deel 1 beginnen dan is die hier te koop voor het schappelijke prijsje van €3,99. Dermate enthousiast geworden? Koop dan de bundel voor slechts €8,94 hier.

© Kaigan Games