Zo, even lekker met de beentjes omhoog en tijd voor een leuk farming spel. Maar daar zijn er al zoveel van zeg je? Dat klopt, daarom moeten makers altijd op zoek naar iets wat ze onderscheidt van de rest. Nou… Dat is wel gelukt bij Atomicrops!

Ontwikkelaars Danny Wynne, Toby Dixon en Joonas Turner van Bird Bath Games maken het je niet makkelijk in deze game. Ze dachten namelijk dat het wel een goed idee zou zijn om een farming game in een soort post apocalyptische Alice in Wonderland te maken. Waarbij de vijanden er super smerig uit zien en de gewassen misschien nog wel smeriger. Het doet me ergens wel een beetje denken aan Ren & Stimpy (voor de oudjes onder ons…). Het is de bedoeling dat je gewassen plant en oogst, maar ondertussen ook verdedigt tijdens de nachtelijke aanvallen van vijanden. Overigens lopen die vijanden overdag ook wel rond, maar hebben ze het dan gewoon niet op je gewassen gemunt, maar alleen op jou. De gewassen die je dagelijks oogst leveren je geld op, waar je weer upgrades van kan kopen. Best duidelijk toch?

Nou, het kostte mij best wel veel tijd om een beetje succes te ervaren tijdens de game. Als je een nieuwe game start staat er een mandje met gewassen op je erf, dit is je start. Je moet het stukje land ploegen, de gewassen planten en zorgen dat ze groeien door ze water te geven en te bemesten (dan worden ze meer waard). Ondertussen moet je wat vijanden ontwijken en tot dusver valt het ook allemaal wel mee. Maar dan… Dan zijn je eerste gewassen geoogst en moet je dus op zoek naar meer gewassen en die liggen uiteraard voornamelijk tussen vijanden. Nou, gewoon omleggen toch? Niet zo moeilijk doen. Klopt! Maar als je mag maar vier keer geraakt worden en dan ben je game over en moet je helemaal opnieuw (ja, gewoon een volledig nieuwe game) beginnen. Hartjes droppen niet zoveel, je moet daar een beetje mazzel mee hebben. Je kunt ook hartjes kopen als je rozen plant, maar die rozen vind je uiteraard tussen de vijanden. Dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen is enerzijds leuk, maar anderzijds had ik het ook best fijn gevonden als je dan gewoon de dag opnieuw moest beginnen.

Goed, ik moest dus op zoek naar een goede tactiek, want het is niet zomaar een boerderijtje runnen. Je moet goed uitzoeken wanneer je gewassen plant (overdag is het makkelijkst, want dan zijn ze op tijd klaar voor de nachtelijke aanvallen), je moet op zoek naar meer gewassen om te planten en naar powerups (een perkamentrol die er bijvoorbeeld voor zorgt dat al je gewassen in een keer geoogst worden of een varkentje die voor je ploegt). Je kunt er dus voor kiezen om een hele dag te besteden aan het zoeken naar voorraad, zodat je de dag erna meer geld kunt verdienen. Maar het is echt wel even koppie erbij, want voor je het weet let je even niet op en heb je een kogel tegen je rieten hoed dragende bolletje. Ik wil vaak te snel, waardoor ik ook al snel game over ben en dus weer op nieuw moet beginnen. Des te belangrijker dus om rustig aan te doen en goed na te denken over wat je volgende stap is, maar niet te rustig want een dag is zo voorbij en er moet natuurlijk wel geld worden verdiend.

Aan het einde van elk seizoen kun je naar de burgemeester om daar je successen te vieren en levert het als het goed is wat moois op. Mocht je het ver genoeg schoppen in de game dan kun je ook trouwen, wat weer wat voordelen met zich mee brengt. De personages waarmee je kunt trouwen hebben allemaal een andere toegevoegde waarde, dus kies verstandig! Om hun hart te winnen geef je ze rozen die je uiteraard moet planten en oogsten. Overigens krijgt de game regelmatig updates waardoor de game meer inhoud krijgt zoals meer boerderijdieren, nieuwe wapens enzovoort. De game is op dit moment in Early Access en dat zal ook nog wel even zo blijven verwachten de makers. Ze zijn druk bezig met het doorontwikkelen en willen de game pas een volledige release geven als ze tevreden zijn. Feedback van de spelers is voor hen dan ook essentieel om uitbreidingen te verzorgen en updates uit te brengen.

Uiteindelijk is zoiets als bovenstaande dus de bedoeling…

Alena’s oordeel:
Holy crop! Deze game is echt super moeilijk en het viel me vies tegen. Ik dacht dat het even een leuke variatie was op alle farming games enzo, maar ik moest hard aan de bak hoor! Ik baalde er van dat ik steeds weer opnieuw moest beginnen, maar aan de andere kant hield het me enthousiast genoeg om het steeds weer opnieuw te proberen. Ik wilde graag verder komen, ik wilde slagen! Dat kostte mij wel echt even heel veel pogingen, maar als je het een beetje onder de knie hebt en goed blijft letten op de rondslingerende kogels dan kom je best een heel eind. Misschien dat het toevoegen van een moeilijkheidsgraad nog een optie is? Ik denk dat ik het toch nog wel af en toe even ga proberen, ondanks dat het zo lastig is. Het daagt me wel elke keer weer uit en wat is het fijn als je eindelijk weer een seizoen verder bent! Voor meer informatie over de game check je de site en als je al helemaal om bent, dan koop je de game in de Epic Games Store in Early Access.

+ Tof concept
+ Animatie
+ Niet te ingewikkeld