Een van mijn favoriete spellen heeft een remake gekregen: Crash Team Racing Nitro-Fueled. Deze racegame is voor het eerst uitgebracht op de PlayStation in 1999. Dee laatste tijd zie je veel remakes, maar de grote vraag is altijd: Is de game verbeterd ten opzichte van het orgineel? Voor deze game is het antwoord in één woord: JA!!!

Succesvolle remake

Spyro, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. Games die uit het as zijn herrezen en er komen nog meer klassiekers aan. Ook de populaire racegame Crash Team Racing stond op de lijst voor een nieuw jasje. 20 jaar na dato krijgt de game een enorme renovatie door Beenox en Activision. En het is een remake die iedereen ontzettend blij maakt. Het oude vernieuwen en vervolgens heel veel nieuwe content aan toe voegen. Tel daar nog eens bij op de extra uitbreidingen die de komende maanden uitkomen. Tada! Je hebt een succesvolle remake gemaakt.

Van oorsprong bestaat deze remake uit twee games: Crash Team Racing (1999) en Crash Nitro Kart (2003). Nou ja, eigenlijk drie want de remake bevat ook elementen uit de minder populaire racegame Crash Tag Team Racing (2005). Maar zowel deze als Crash Nitro Kart zorgen ervoor dat de remake ontzettend veel content bevat. Crash Team Racing Nitro-Fueled kent vele spelopties. Één van de populaire opties is voor mij wel de Adventure Mode. Voordat je het gaat spelen kan je kiezen voor de klassieke of Nitro-Fueled mode, waarin je de moeilijkheidsgraden kan bepalen en kan wisselen tussen verschillende personages en karts. Als je net als ik het origineel kent, dan kies je voor de Classic Mode. En dan besef je opeens hoe het spel veranderd is.

Adventure mode

De Adventure mode is een regelrechte kopie uit de originele game. Het verhaal en de tracks. Stuk voor stuk zien de tracks er geweldig uit. De kleuren zijn overweldigend prachtig en het ziet er fris uit. Het is de bedoeling dat je met de gekozen racer alle 16 tracks rijdt en eerste wordt om de bad guy Nitros Oxide te bereiken en te verslaan. Daartussen moet je ook 4 bekende Crash Bandicoot-vijanden verslaan, zoals de gekke Ripper Roo en Papu Papu, om door te gaan naar de volgende plek.

Het racen voelt als vanouds en je hebt dit snel onder de knie. Je krijgt na elke race tips hoe je bijvoorbeeld TNT van je af moet schudden of hoe je makkelijker bochten kan maken. De eerste paar tracks zijn easy maar hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt. Het voelt soms bijna oneerlijk. Rubberbanding komt regelmatig voor, zowel in reguliere, als in boss battle tracks.
Voor de gevorderde spelers is er een optie, wanneer je alle 4 tracks hebt gehaald en de boss hebt verslagen, dat je alle tracks opnieuw kunt spelen en speciale challenges kunt halen, zoals de CTR challenge en Relic Race. Bij CTR moet je de letter C, T en R vinden in de track en als eerste eindigen. Bij Relic Race moet je onder een bepaalde tijd blijven om de race te winnen. Je kan de tijd stilzetten door bepaalde kratjes te raken onderweg. Hoe beter je het doet, hoe beter de Relic is die je krijgt.

En de vele extra’s…

De multiplayer van Crash Team Racing Nitro-Fueled is zeer uitgebreid. Lokaal kan je tot vier spelers op één console spelen en kan je kiezen uit verschillende opties. Je kan tegen elkaar racen, tegen de tijd, in competitie en battle-modus. En dat laatste heeft ook weer vijf verschillende opties. Genoeg om uit te kiezen dus. Ook de keuze uit tracks en personages is enorm. Er zijn meer dan 25 tracks beschikbaar, 25 personages en meer dan 10 battle arena’s. Daarnaast heeft iedere personage zijn eigen voor- en nadelen als het gaat om snelheid, acceleratie en besturing. Wat de game ook verder aanbiedt is de hoeveelheid aan skins, stickers en karts die je kan bemachtigen door Wumpa Coins te verzamelen tijdens de gameplay en deze te spenderen in de Pit Stop, een in-game shop.

Voor het eerst kan je met Crash Team Racing Nitro-Fueled online racen tegen spelers over de hele wereld. Een prachtige toevoeging aan de game. Door online te racen kan je meer Wumpa Coins verzamelen en deze uit te geven in de Pit Stop. Ik moet eerlijk zeggen dat online niet zo soepel loopt in vergelijking met Mario Kart 8 (Deluxe) en is de ervaring tussen de spelers die in een racegroep terecht komen erg verschillend. Het is (nog) niet goed afgestemd.

Een leuke toevoeging van Beenox en Activision is dat er diverse contenten aan de game zullen worden toegevoegd die zal bestaan uit verschillende seizoenen. Inmiddels is de eerste al uit waarbij je dagelijks nieuwe challenges moet doen om extra Wumpa Coins te verdienen. Deze uitbreidingen bestaan uit een nieuwe track, extra personages en skins. Het mooiste is dat er een uitbreiding op de planning staat waarin Spyro mee gaat doen. Kortom: Crash Team Racing Nitro-Fueled bevat ruim voldoende content waar je voorlopig zoet mee bent.

Wendy’s oordeel:
Crash Team Racing Nitro-Fueled is een succesvolle remake van een klassieke racegame uit 1999. De graphics zien er geweldig uit, gameplay bevat veel opties en nostalgische muziek. De hoeveelheid content is ongelooflijk en er staan nog extra uitbreidingen op de planning. Hoewel de game af en toe oneerlijk is, zoals de hoeveelheid Wumpa Coins die je ontvangt en boss battle races, is Crash Team Racing Nitro-Fueled een geweldige game.

+ Geweldige nostalgische remake
+ Enorm aanbod aan diverse spelmogelijkheden
+ Extra content zoals personages, tracks en skins