Onlangs heb ik een preview geschreven over deze game. Een game die gebaseerd is op de evolutie van games. Met andere woorden: je start jouw avontuur in 8-bit en je eindigt in volledig 3D. Dit geldt ook voor audio waarbij je vroeger enkele tonen hoorde en nu een heel muziekorkest hoort. De ontwikkelaars zijn ontzettend ver gekomen om deze elementen samen te voegen in Evoland I en Evoland II. Het idee klinkt goed, maar is de uitvoering ook zo goed?

Zoals ik al zei: Evoland Legendary Edition bestaat uit twee games: Evoland I (2013) en Evoland II (2015). Ooit zijn beide games verschenen voor de PC, maar sindskort speelbaar op de Nintendo Switch, PS4 en Xbox One. Dit zijn leuke indie-games voor mocht je niks te doen hebben. De games zijn echter niet gelijkwaardig. De speelduur van Evoland I is vrij kort. Ik speelde de game binnen een uur of drie uit. Het is een beetje een grove schets van Evoland II, die veel langer duurt dan zijn voorganger. Misschien is dit wel bewust gedaan door de  ontwikkelaar van de game, Shiro Games, maar Evoland II is in ieder geval stukken beter.

Evoland is gebaseerd op de evolutie van games. Zo begin je in een simpele zwart-wit geblokte omgeving en langzaam evolueer je naar de 16-bit omgeving, totdat je uiteindelijk eindigt bij 3D visuals. Naast dat haalde de ontwikkelaar ook inspiratie uit twee bekende franchise games, namelijk The Legend of Zelda en Final Fantasy. Zo loop je met een simpel Legend of Zelda-achtig zwaardje en typische herkenbare vijanden door het gebied door en sla je af en toe in turn-based gevecht als in Final Fantasy. Een combinatie dus van action-adventure en RPG. Op zich helemaal niks mis mee. Leuk bedankt, maar de ontwikkelingen waren in Evoland I simpel en niet vernieuwend. Al snel kwam je bij de eindbaas terecht en was het verhaal afgelopen. Diepgang is hier een enorme gemis.

Daarentegen was Evoland II stukken beter. Het is uitgebreider, maar oogde alsnog simpel. De evolutie hierin is dat je door de tijd kan reizen. Je begint het verhaal in een 32-bit wereld en je kan door middel van tijdreizen zo in 16-bit leven zitten en naar de toekomst gaan voor 3D-omgevingen. Wanneer je Evoland II in een 3D-omgeving speelt, dan loopt de game af en toe niet goed mee. Soms glitchen hele gebieden, waardoor je niet meer kan zien waar je loopt.

Het overgrote deel van de game speel je  top-down gameplay net zoals Link’s Awakening. Aanvallen doe je met je zwaard  en wissel je af en toe met speciale vaardigheden van medereizigers.  Natuurlijk is het niet alleen maar rondlopen en vijanden neerhalen. Je lost zo nu en dan quests op van dorpsbewoners en verken je op je gemak diverse gebieden, zoals bossen en dungeons.

Wat mij wel opvalt is dat ze in Evoland II naast hun inspiratiebronnen, zoals Legend of Zelda en Final Fantasy ook naar andere games refereren. Wanneer je bijvoorbeeld een van de quests van bewoners aan het voltooien bent, is dat geheel in stijl van Professor Layton. Daarnaast zie je wat verwijzingen uit Diablo, maar ik zie ook Fire Emblem erin terugkomen, wanneer je in gevechten met vijanden zit.  Maar deze afwisselingen zijn hartstikke leuk en komen vaak genoeg voor. Want dat is op zich wel fijn, want de gameplay zelf kan anders snel saai worden. Tenminste, dat ervaar ik.

Evoland – Legendary Edition is een interessante game waarbij de gameplay niet vasthoud aan één gamestijl. Elke stijl is goed uitgewerkt en heeft hier en daar zijn eigen charmes. Wanneer je de game speelt besef je eigenlijk hoe snel de technologie is gegaan. Bij deze game sta je er wel even bij stil. Hoewel de gameplay goed is, voelt het toch gewoontjes aan. De game refereert naar vele klassieke games, waardoor het lijkt dat Evoland geen eigen identiteit heeft. Evoland II is een stuk beter dan zijn voorganger, omdat de game meer gamestijlen heeft, maar mist toch de nodige diepgang. Maar voor een retro gameliefhebber is dit een leuke game voor mocht je niks te doen of leuk voor tussendoor.

Wendy’s oordeel:
Evoland – Legendary Edition is een leuk pakket waar twee bekende gamefranchise samenkomen: Legend of Zelda en Final Fantasy. Met een zwaard op zak loop je door verschillende gebieden en versla je vijanden in typische turn-based gevechten. De games zijn gebaseerd op de evolutie van games: je begint in een 8-bit omgeving en voor je het weet zit je zo in volledig 3D. Een leuke geschiedenisles. Evoland I is simpel en heb je snel uitgespeeld. Gelukkig komt dat niet in Evoland II terug. De game is wat uitgebreider en refereert ook naar andere bekende games zoals Diablo en Fire Emblem.

Ben je van retro games en ben je benieuwd naar de game, dan kan ik Evoland – Legendary Edition zeker aanraden. Gameplay en diversiteit is prima, maar verwacht geen diepgaande verhaallijnen.

+ Meerdere gamestijlen: van 8-bit naar 3D-beelden
+ Een mix van Legend of Zelda en Final Fantasy