Wees gewaarschuwd: Frostwood’s Rainswept is een emotioneel beladen game waarbij je te maken krijgt met thema’s als liefde, relaties en onverwerkte trauma’s. Een diepgaand verhaal met een fijne soundtrack in een avant-garde-omgeving. In deze review lees je hoe de game mij is afgegaan.

Crime-series zijn populair! In Rainswept bevindt je je in een heus politieonderzoek. Je eigen crime-serie dus. De case: Detective Michael Stone arriveert in het kleine stadje Pineview om de lokale politie bij te staan in wat op het eerste gezicht een simpele zaak leek: een stel is dood gevonden in hun keuken. De lokale bevolking denkt dat het hier om een zogenaamde moord- zelfmoord gaat waarbij de geruchten versterkt worden door het turbulente leven dat het koppel leidde. Aan jou om uit te zoeken of het hier om roddels gaat of dat er een kern van waarheid in de geruchten zit.

Help detective Stone, bijgestaan door de gedreven en empathische Amy Blunt, om de waarheid achter het verhaal van Chris en Diane te ontdekken. Pas wel op: want hoe dieper Stone op de zaak ingaat, hoe meer zijn eigen verleden hem gaat achtervolgen.

Benieuwd? Bekijk dan alvast de trailer:

07 oktober 1996 – Bam!
08 oktober 1996 – Regen, heel veel regen valt met bakken uit de hemel. Je bent gearriveerd in Pineview op de plaats delict en moet meteen aan de bak. Rondom je hoor je overal geroddel en alle inwoners hebben een mening over het gebeuren. Laat dit gebeuren nu ook niet even helemaal lekker uitkomen wat betreft timing, want over een maand begint het festival wat een belangrijke happening is voor het kleine stadje. Het verhaal speelt zich af in 1996 en ik zeg meteen dat de game ook behoorlijk op zijn 90’s speelt. Een week lang begeef je je onder de inwoners van Pineview en dien je de onderste steen boven te halen.

Rainswept is klikken, veel klikken én lopen én opdrachten uitvoeren. Deze opdrachten zijn kinderlijk eenvoudig en de echte opdrachten zijn op één hand te tellen. Voornamelijk ben je veel naar mensen op zoek en voer je gesprekken. De besturing is ook vrij simpel – erg basic: de enter button, diverse letters en cijfers gebruik je (waarbij je de linkermuisknop als vervanging van je enter button kunt gebruiken). Rainswept is praten met inwoners, heel veel praten met inwoners én luisteren naar hun meningen over wat er met Diane en Chris gebeurd is. Uiteindelijk kom je zo tot de oplossing van het mysterie. Psychisch wordt je opgeslokt, want je denkt bij meerdere mensen van heb jij er toevallig iets mee te maken? Net als in een crime-serie op TV dus.

Dat is echter niet alles. Je hebt ook nog te maken met het verleden van Detective Stone die het nodige meegemaakt heeft en dit nog niet verwerkt heeft. Dit alles komt je als speler zo even rauw op je dak terecht.

Zoals al eerder gezegd regent het in Pineview veel, maar dan ook echt bijna constant. Nu staat regen over het algemeen bekend als iets deprimerends en de maker (Armaan Sandhu, die overigens twee jaar aan de game gewerkt heeft) weet dat gevoel tot in de kleinste details sterk over te brengen. De bijbehorende soundtrack van Micamic (bekend van Downfall, The Cat Lady en Lorelai) versterkt dat gevoel ook muzikaal waardoor je dikwijls met kippenvel en een brok in je keel achter je PC zit.  In crime-series is niets wat het lijkt en ook hier blijkt dat maar weer – keer op keer wordt je uiteindelijk verrast.

Linn’s oordeel:
Voor Rainswept heb je een krachtige drive nodig, wanneer je moeite hebt met thema’s als trauma’s en zelfmoord zou ik deze game vooral links laten liggen. Het verhaal heeft een sterke verhaallijn welke je door middel van veel klikken en praten met inwoners van Pineview moet doorlopen. Té veel klikken en té eenvoudig, bij vlagen zelfs saai. Echter ik ben van het soort die wil weten hoe een verhaal eindigt en ook bij Rainswept is dat het geval. Het plot van het verhaal is uiteraard weer verrassend.

In principe is Rainswept een verhaal over depressies en trauma’s die met een licht -zeer licht – spelelement (in dit geval een politie-onderzoek) verteld wordt. De kern ligt dus ook bij deze “emoties” en vaak niet altijd bespreekbare “onderwerpen”. Door op deze manier de gevoelige onderwerpen te bespreken verdient Armaan in ieder geval een pluim. Ik heb na afloop echter last van een bittere nasmaak – een leeg gevoel – en kan er niet echt de vinger op leggen wat ik nu echt van Rainswept vind… Dit kan positief dan wel negatief zijn, echter wanneer ik mij focus op de “game” scoort hij toch net een voldoende.

+ Diepe betekenis
+ Interessante tekenstijl
– Weinig “game”
– Veel, heel veel conversaties

Eindoordeel: Rainswept is een heftig verhaal met een te simpel game-element waarbij de kracht in de boodschap zit.

Rainswept is te koop op Steam.

© Frostwood Interactive

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.