Wie droomde vroeger er niet van om een Pokémon Meester te worden sinds dat de game en serie uitkwam? Ik tenminste wel. Mijn jeugdherinneringen komen  allemaal terug toen Nintendo aankondigde dat de oude Pokémon Yellow-game in een nieuw jasje werd gestoken en uitgebracht werd voor de Nintendo Switch. Ik verwachtte veel van deze game, maar maken deze waar? JA! En ik vertel je graag waarom…

Het is voor Japan 20 jaar geleden dat Pokémon Yellow uitkwam voor de handheld Game Boy. Om deze mooie 20ste verjaardag te vieren, bracht Nintendo een remake uit van deze game voor de Nintendo Switch. In Pokémon Yellow liep je samen met Pikachu in de Kanto-regio rond om Pokémon Meester te worden. En dit doe je ook in de Let’s Go, Pikachu! Maar zoals je wel gewend bent van Nintendo, brengt het bedrijf ook een tweede variant uit en dat is in d it geval Let’s Go, Eevee! In plaats van Pikachu reis je samen met Eevee. Zit er verschil in beide varianten? Ja, er zit verschil in, maar geen grote.

Naast de verschillende partners kan je ook andere soorten Pokémon tegenkomen. Een voorbeeld is dat je in Let’s Go, Pikachu de plant Pokémon Oddish kan vinden en niet in Let’s Go, Eevee. Daarentegen kan je in de Eevee-versie wel Bellsprout vinden en niet in de Pikachu-game. Het is niet heel vervelend, maar je kan jouw Pokédex gelukkig wel compleet maken door te ruilen met andere spelers online.

Je speelt de game met de Joy-Con. Je beweegt soepel door het spel heen en af en toe ga je een gesprek aan of kies je een aanval door middel van op de A of ZL-knop in te drukken (afhankelijk welke Joy-Con kant je gebruikt). In de controller zit een bewegingssensor in die jouw bewegingen registreert. Je moet goed mikken naar het tv-scherm als je jouw partner aan wil raken of eten geven. Wat ook nieuw en leuk is in Pokémon: Let’s Go is dat je jouw partner kan aankleden met schattige accessoires. Praat veel met mensen om nieuwe voorwerpen te ontvangen die je kan gebruiken voor je partner, maar ook voor je personage. Daarnaast kan je ook een ander Pokémon laten meelopen naast jouw partner. Zo kan je in werkelijkheid zien hoe groot of klein jouw Pokémon is. Heel grappig om dat te zien.

Oké. Je hebt jouw partner gekozen (niet echt helemaal, want mijn Pikachu kwam zomaar naar mij toegelopen en wilde gevangen worden) bij Professor Oak en nu ga je op pad. Het eerste wat je wilt doen is… Pokémon vangen! In Pokémon-spellen moet je Poké Balls kopen, maar in Pokémon: Let’s Go ontvang je wanneer je Pokémon Trainers verslaat in gevechten een aantal ballen. Hoe verder je komt, hoe sterker de Poké Balls worden. Op een gegeven moment heb ik voldoende Poké Balls om lastige Pokémon te vangen.

Ik moest wel in het begin wennen aan de nieuwe manier van Pokémon’s vangen. Ik ben gewend dat je eerst de Pokémon verzwakt en dan pas vangt. In Pokémon: Let’s Go! gaat het precies zoals het in de app-game Pokémon GO!. Je komt een Pokémon tegen (deze zie je letterlijk in het gras lopen of vliegen), loopt ertegenaan en probeert deze te vangen. Door middel van je Joy-Con maak je een gooiende beweging om deze kleine monsters te vangen. Hoe dichter je in de gekleurde ring mikt, hoe hoger de kans dat je de Pokémon werkelijk weet te vangen. Je kan de kans vergroten door middel van berries te geven. Heb je met succes gevangen dan ontvangt jouw Pokémon die in jouw Party zit experience points. Punten waarmee ze level up kunnen gaan en daardoor sterker worden. Soms werkt de bewegingssensor niet optimaal. Zo wilde ik laatst een Jigglypuff vangen. Net als een ballon vliegt dit roze monster van links naar rechts. Van alle linkse of rechtse bewegingen registreert de Joy-Con 75 procent niet. Dus ik moet perse wachten totdat de Pokémon in het midden staat.

Gelukkig is het niet alleen maar Pokémon’s vangen. Let’s Go bevat, net zoals alle anderen games, een verhaallijn. Naast de gebruikelijke droom om Pokémon Meester te worden en jouw Pokédex compleet te maken voor Professor Oak, ontdek je tijdens het reizen dat er een criminele organisatie actief is in de regio. Een groep dat Team Rocket heet saboteert de boel en steelt dingen van anderen. En omdat jij gek bent op Pokémon probeer jij deze slechteriken te verslaan, zodat ze niet meer de boel terroriseren. Het verhaal vordert naarmate jij verder komt in het spel. Dat maakt de game afwisselend, dan alleen maar constant vechten.

Ondanks het eerdergenoemde kritiek, geniet ik enorm van de game. Eindelijk ervaar ik de game in kleurrijke 3D-graphics. Ik zie wilde Pokémon verschijnen uit het gras, die na een tijdje weer verdwijnen. Het beweegt en leeft. Zo ook de traditionele Pokémon gevechten, deze zien er goed uit. Elke aanval heeft een beweging zoals ik gewend ben. In totaal kan jouw Pokémon vier aanvallen dragen en uitvoeren. Elke Pokémon heeft sterktes en zwaktes, dus bescherm of versterk jouw team met handige aanvallen of items. Mocht je nooit een Pokémon-spel hebben gespeeld maar wel Pokémon GO!, dan helpt deze game jou goed op weg naar waar Pokémon echt allemaal om draait.

Wendy’s oordeel:
Pokémon: Let’s Go! brengt je terug naar het begin van Pokémon Yellow, namelijk terug naar 1998 (voor Europa 2000). Jouw partner Pikachu (of Eevee in Pokémon: Let’s Go, Eevee!) gaat samen met jou op pad om Pokémon Meester te worden. Dit moet je doen door middel van trainers te verslaan en Pokémon vangen. De gevechten voelen als vanouds aan met een nieuw modern jasje: de prachtige 3D-effecten. In Pokémon: Let’s Go! vecht je niet als eerste tegen een wilde Pokémon om te verzwakken. Nee, je probeert gelijk te vangen door middel van Poké Balls te vangen die je kan kopen in de Poké Markt of krijgt van Pokémon Trainers.  Helaas is een Pokémon vangen soms nog wel lastig, omdat de Joy-Con de in de meeste gevallen de beweging niet registreert. Maar dat neem ik voor lief.  Want net zoals vroeger voelt Pokémon: Let’s Go, Pikachu! als vanouds en vertrouwd. Na al die jaren geniet ik nog steeds van een ouderwetse Pokémon-game. Ervaren Pokémon-spelers, maar ook Pokémon GO!-spelers die nog nooit een handheld Pokémon-game hebben gespeeld, zullen deze game waarderen.

+ Pokémon Yellow in een nieuw, modern jasje
+ Nieuwe toegevoegde elementen, zoals kledingaccessoires
+ Nieuwe manier van Pokémon’s vangen door middel van gooibewegingen maken