Weg met de futuristische bullshit! Battlefield 1 is eindelijk uit. De game waar ik samen met een heleboel anderen ontzettend naar uit heb gekeken. Laaiend enthousiast ben ik dan ook begonnen aan deze eerste wereld oorlog shooter. Zelf ben ik een ontzettende oorlogsfanaat op game gebied en toch is het een hele poos geleden dat een singleplayer mij heeft weten te grijpen. Nou staan er al veel reviews online met positieve verhalen, of dit zo is ben ik zelf gaan ondervinden. Mijn ervaringen deel ik graag met jullie in deze review.

Singleplayer
Battlefield 1 brengt de wreedheid van de Eerste Wereldoorlog 1 ontzettend goed over. De dood is onvermijdelijk en dat is de focus van het sombere verhaal. De verschrikkelijke verhalen van de helden in deze grote oorlog zijn goed verteld in War Stories, de verhaallijn van Battlefield 1.

De verhalen (War Stories) zijn georganiseerd in een niet-lineaire volgorde dat niet in een bepaalde volgorde hoeft worden gespeeld. In de vijf hoofdstukken word je blootgesteld aan verschillende perspectieven van de personages die je speelt, elk met hun eigen motivaties. Elk verhaal wordt gepresenteerd met verschillende sferen. De heldendaden van de personages, vormen de verhalen en de chaos van de oorlog. Naast deze oprechte verhalen van broederschap zijn de War Stories een geweldige aanvulling op de multiplayer. Leerzame scenario’s die als een effectieve training vergaren voor online. Zo leer je goed omgaan met de voertuigen en zware artillerie. Ook biedt het een kans om melee combat te leren, maar ook hoe je moet overleven tegen hoge concentraties van vijandelijke troepen. Het bevat ook scenario’s die je niet online zou vinden maar alsnog zijn dit leuke situaties om te spelen.

De momenten in de voertuigen van War Stories laten je kennismaken met de eerste generatie van tanks en gevechtsvliegtuigen, die erg geavanceerd in hun tijd waren. Hoewel er weinig ruimte in de tanks is, sluit zelfs een postduif zich wel eens aan voor de rit en blijkt een waardevolle passagier te zijn tijdens een van de meest ontroerende scènes van de verhaallijn. Al met al is de verhaallijn kort maar zeer krachtig, totaal niet weggelegd voor mensen met een zwakke maag. Meerdere malen word je geconfronteerd met de gruwlijkheden van toen.

img_bf1

Multiplayer
De multiplayer in Battlefield 1 blijft trouw aan zijn grote open ruime mappen, nu prachtig op maat gemaakt met wapens en voertuigen van de eerste wereld oorlog. Het grote en bevredigende level systeem is hoe jij je online ervaring ervaart en zit nog steeds erg goed in elkaar. Het leveldesign is prachtig. Naast negen nieuwe mappen zijn er ook nog eens twee nieuwe spelmodi toegevoegd: Operations en War Pigeons. In Operations speel je in een team met 20 personen. De bedoeling is dat je met het team sectoren van gebieden veroverd en vasthoudt. Voor beide partijen is dit lastig want je moet altijd door vijandelijke linies zien te komen, waarvan de tegenpartij bijna altijd weet waar je vandaan komt. In War Pigeons speel in je in teams van 12 personen in een relatief wat kleiner gebied. In dit gebied vliegt een duif die je moet zien te vinden en pakken om vervolgens naar een locatie op de map te brengen. Voltooi je dit drie keer met je team, dan win je.

De menu’s worden overzichtelijk weergegeven, hierin zie je de wapens en upgrades, het is duidelijk te zien wat je kunt besteden aan nieuwe upgrades door middel van verdiende beloningen. Het kweken van een verzameling van vuurwapens is de moeite waard voor veteranen, terwijl de eenvoud van de oudere wapens de conflicten toegankelijk maakt voor nieuwkomers. Dit keer geen drones of warmtezoekers of iets dergelijks om je mee bezig te houden. Elke zinvolle actie wordt erkend – zelfs met het maken van een vleeswond verdien je ervaringspunten. Dit motiveert erg om je teamgenoten te assisteren in gevechten. Al met al is het een erg boeiende multiplayer, het is misschien wel het beste werk van de studio sinds Battlefield: Bad Company 2.

img_bf1_2

Mirjam’s oordeel:review_cijfer_9.0
Met Battlefield 1, hebben EA en DICE de Eerste Wereld Oorlog op een respectievelijke manier neergezet in het genre first-person shooters. Battlefield 1 is slechts een inleiding tot een van de ergste gebeurtenissen in de geschiedenis ter wereld, maar desondanks is het een uitstekend, veelzijdig pakket zowel in de emotionele verhalen en als de zeer sterke multiplayer. Grafisch gezien is de game Battlefield 1 een prachtstuk om spelen, zowel singleplayer als multiplayer. Het shooter genre heeft mij weer helemaal in zijn greep na deze meeslepende verhaallijn. Wat heb ik genoten van deze singleplayer! Online knal ik uiteraard nog wel even verder…

+ Grafisch fantastisch
+ Realistisch meeslepend verhaal
+ Multiplayer zit uitstekend in elkaar