In de afgelopen jaren heeft Square Enix verschillende van Final Fantasy spin-offs uitgebracht met wisselend succes. Wederom komen ze nu weer met een spin-off; World of Final Fantasy. Deze nieuwe game van Square Enix lijkt verdacht veel op de Pokémon games van Nintendo.

Dit is de kleurrijkste en liefste Final Fantasy die ik ooit heb gespeeld en ik heb ze bijna allemaal gespeeld. Aan het begin van het verhaal wordt je nietsvermoedend wakker, je speelt met de magisch begaafde tweeling Lann en Reynn. Op deze rare ochtend komen ze een vrouw tegen die hun verteld dat ze aan geheugenverlies lijden. En eigenlijk in een andere wereld leven waar ze machtige leiders zijn. Ze leiden een heel leger met ‘mirages’, dit zijn allerlei monsters die in de wereld Grymoire leven. Het duo wordt terug gestuurd naar deze wereld om hun plek weer terug te krijgen en om hun moeder te redden.

Zodra het verhaal in volle gang is, krijg je veel gevechten voorgeschoteld, die deel uitmaken van de kern van de gameplay. Reynn en Lann hebben twee speciale krachten die hen onderscheiden van de gemiddelde role-playing game: Ze kunnen schakelen tussen hun middelgrote menselijke vormen en kleinere, chibi-stijl kinderen. Vervolgens kunnen ze monsters ‘mirages’ en de kracht daarvan vangen. Dit onderdeel lijkt erg veel op de spellen van Pokémon, want je gooit namelijk een soort kubus om ze te kunnen vangen.

img_woff1

Het verzamelen van Mirages is leuk en uitdagend, ieder heeft verschillende elementaire vaardigheden en capture-eisen. Het is gemakkelijk om te verdwalen in het bouwen en het perfectioneren van je monster collectie. World of Final Fantasy moedigt de speler aan om ze allemaal te vangen. De dungeons waar die Mirages worden gevonden zijn ook makkelijk om in te verdwalen, dat is goed nieuws voor iedereen die de lineaire games zat is. Elk van deze dungeon is divers, enorme gebieden die bezaaid zijn met monsters om te vangen en om puzzels op te lossen. Het grootste deel van het spel ben je natuurlijk hiermee bezig. Elke nieuwe omgeving geeft een fris gevoel. Elke dungeon heeft nieuwe monsters om te vangen, wat erg motiveert om elke keer maar weer verder te gaan.

img_woff2

Mirjams oordeel:review_cijfer_7.0
World of Final Fantasy is een humoristisch avontuur dat gewoon super leuk en kleurrijk is. De gevechten en verkenning zijn divers genoeg om je lang gemotiveerd bezig te houden. Al ben ik nog niet helemaal aan het einde gekomen (door tijd tekort), heb ik tot nu toe erg genoten van de game. Eindelijk eens een Pokémon -achtige game op een console.

+ Super kleurrijk en vrolijk
+ Lieve en schattige wezentjes
– Niet voor iedereen weggelegd