Heb je altijd al gedroomd om een Pokémon te zijn? Dan is dit jou kans! In Pokémon Super Mystery Dungeon kruip jij in de huid van een Pokémon. Maak nieuwe vrienden en beleef een groot en nieuw avontuur.

Het lijkt er op dat er iets niet helemaal goed gaat in de Pokémon wereld. Het wordt jouw taak om de Pokémon wereld te redden van de ondergang. Tijdens je reis naar deze wereld wordt jou een paar vragen voorgesteld. De uitkomst hiervan maakt bekend welke Pokémon jij in de game zal zijn. Bij mij was de uitkomst een Torchic. Gelukkig hoef je het avontuur niet alleen te doen. De vragentest kiest namelijk ook een vriend voor jou uit die je gaat helpen. Ben je niet tevreden met de uitkomst dan kan je zelf één van de andere 19 karakters kiezen.

img_pokemonsuperMD1

Plotseling word je wakker in een bos en kom je er achter dat je bent verandert in een Pokémon. Een groepje boze Beheeyem achtervolgen je. Om aan hen te kunnen ontsnappen vlucht je een grot in. In deze grotten breng je het grootste deel van de game door. Als je eenmaal uit de grot bent maak je kennis met Serene Village en leer je nog meer Pokémons en grotten kennen. Je personage is nog een kind en gaat daarom naar school in Serene Village. Daar krijg je te maken met stereotype karakters zoals een pestkop, een meeloper, een verpleegster en een over enthousiaste vriend.

img_pokemonsuperMD2

In de eerste uren heeft de game weinig pit. Veelal het zelfde verhaal. Dungeons verkennen, spullen opraken en een uitweg vinden. Soms zit de trap naast de vorige doorgang dus waarom zal je je leven dan riskeren als de uitgang naast je is gespawnd? Omdat er in een grot niet kan worden ge-saved moet je vaak grotten helemaal opnieuw verkennen dus save de game vaak. Het vechten ziet er niet heel erg indrukwekkend uit het is een klein hupje die je Pokémon doet. Als je een stap dichter bij je tegenstander wil zetten kost dit al een beurt en verlies je dus al levens. Af en toe verschijnt er een tussen filmpje van een legendarische Pokémon. Hiermee willen de makers even je aandacht trekken want vinden lukt je niet. Veel later in de game zal je deze monsters pas tegenkomen.

img_pokemonsuperMD4
img_pokemonsuperMD3

review_cijfer_7.6Het eerste wat mij opviel is dat er ontzettend veel wordt gepraat in de game. Voor een kind wordt dit onnodig het A-knopje slopen, terwijl kinderen echt de doelgroep zijn van deze game. Het verkennen is gemaakt voor kinderen want rond lopen als een Pokémon is toch helemaal geweldig. Ik vind er in deze game vrij weinig aan. Het vechten is behoorlijk pittig want goede aanvallen raken snel en met flut aanvallen verlies je levens en moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Ook voel ik niet echt de uitdaging om de grot te verkennen als de trap naar de volgende verdieping al naast mij spawnd.

+ De verhaallijn dat je een Pokémon bent geworden.
– Het vele gepraat.

Kopen als je: A-knop nog heel is.