Net zoals in het echt hebben de LEGO blokjes ook in de game het aardig wat te verduren. Ik ging aan de slag met LEGO Marvel Avengers op de PlayStation 4 en sloeg er aardig op los.

De LEGO games zijn behoorlijk populair bij een aantal gamers. Vaak raadde ik mensen deze games ook aan wanneer ze op zoek waren naar een game die ze coop konden spelen. Ik heb de game zowel solo als coop gespeeld. Het was voor mij lang geleden dat ik een LEGO game gespeeld heb. Al mocht ik eerder al wel de game spelen tijdens een van mijn Female-Gamers pers tripjes. Nu is het vaak zo dat je dan niet lang kan spelen dus het was erg fijn om nu even lekker onderuitgezakt op de bank te kunnen genieten van deze grote game. Want dat is een ding wat zeker is de game is groot genoeg om er flink wat tijd in te stoppen.

img_LEGO_Marvel_Avengers_04
Hoe zat het ook alweer?
Hoewel ik de game ook vaak adviseer voor ouders met kinderen, merk ik dat ik vooral in het begin geregeld mezelf af vraag; Hoe zat het ook alweer? Er is een minimale tutorial binnen de game wat er soms voor zorgt dat ik even niet meer weet wat ik ook alweer moet doen. Dus dan is het even puzzelen en op wat buttons bashen tot ik het weer weet. Maar goed ik ben dan ook wel alweer boven de 30 en kinderen van tegenwoordig hebben alles sneller door. Toch is het zeker geen game voor alleen kinderen. De puzzels zijn niet altijd voor de hand liggend en soms is het echt even de tijd nemen en logisch nadenken. Ik heb tot nu toe nog geen enkele keer een hulplijn hoeven in te roepen maar soms was het toch echt even lastig. Dus terwijl ik dan weer met Thor rond aan het slaan was bleek dat ik uiteindelijk toch Ironman nodig had. Dit wordt wel uitgelegd je krijgt een tekst en portretten te zien van wie je bij het specifieke klusje kunnen helpen.

img_LEGO_Marvel_Avengers_02
Hulk, Blackwidow, Ironman, Captain America…
Vanaf het moment dat je begint start je eigenlijk al met twee Avengers en langzaam maar zeker komen er steeds meer Avengers bij. Je speelt de Avengers vrij door missies te spelen. Wanneer je de Avengers verzamelkaart ziet kan het je even ontmoedigen. Het zijn er namelijk nogal wat die je kan verzamelen. Met het tempo in het begin kun je soms toch denken hoe krijg ik die ooit bij elkaar verzameld. Maar dat is ook niet het enige de map is behoorlijk groot en soms ben je flink aan het zoeken. Ja ik durf ervoor uit te komen, ik ben een aantal keren verdwaald in de wereld van Lego Marvel Avengers. De map is soms ook niet even duidelijk en soms weet ik gewoon echt niet wat er van me verwacht wordt. Het voelt aan alsof ik in World of Warcraft ben beland zonder handige spawn plaatsen. Toch is er ook een navigatiesysteem ingebouwd al is dit een beetje een TomTom 1.0 versie. Uiteindelijk heb ik toch zo mijn plekjes en missies gevonden het vergte alleen even wat geduld.

041901
Alleen of toch samen
Hoewel je de game ook gewoon solo kan spelen voelt alles binnen de game aan alsof het bedoelt is voor coop. Ook wanneer je solo speelt sleep je een minimaal tweede Avenger met je mee. Wat soms ook erg praktisch werkt wanneer je eerst de ene Avenger moet gebruiken om ergens te staan en vervolgens de tweede Avenger moet spelen om de taak compleet te maken. Ja alles behalve handig dus en eigenlijk iets wat je met zijn tweeën moet doen. Hoewel ik me solo ook prima heb weten te redden vond ik het ook leuk om de game samen met iemand te spelen. Niet alleen om de soms onhandige missies te doen maar ook omdat je met zijn tweeën een puzzel vaak sneller oplost. Toch heeft ook de coop modus wat schoonheidsfoutjes. Zo is het camerawerk soms ontzettend irritant en zorgt het ervoor dat ik die ene plaat waar ik op moet springen net iets vaker mis dan wenselijk is. Nee ik ben geduldig gebleven en mijn controller is nog heel. Gewoon even neerleggen flink wat lucht uitblazen en dan weer verder gaan. You can do this!

img_Lego_marvel_avengers_07
Verzamelen tot je een ons weegt
Zoals je al eerder kon lezen is de wereld behoorlijk groot. Je hebt naast de hoofdmissies ook een flink aantal kleine missies. Als je de straten doorscheurt met een geleende auto kun je ze overal tegenkomen. Het is net GTA maar dan ziet het er net iets vriendelijker uit. Je kunt de LEGO poppetjes die rond wandelen ook niet beroven of omver rijden. Al vinden ze het wel eng als je eraan komt geraced en je ze een beetje wilt aantikken. Dus eigenlijk een soort GTA voor kinderoogjes met een sadistisch hartje. Dan zijn er ook nog een aantal missies waarmee je speciale objecten kan verzamelen. Ook zijn er collector’s kaarten te verzamelen. Dit samen met de Avengers die je op het einde gewoon compleet wilt hebben zorgt ervoor dat de hoarder zijn hart op kan halen binnen deze game.

img_Lego_Marvel_avengers_06

Sam’s conclusie:review_cijfer_7.5
Het was leuk om weer eens een LEGO game te spelen. Ook al zaten er wat minpunten binnen de game. Je kunt echt uren en uren kwijt in deze game wat ik een groot voordeel vind. Het is zo groot en er valt zoveel te ontdekken. Daarnaast door het soms verdwalen ben je zo ook weer wat extra tijd kwijt. Maar nee ik heb me echt goed weten te vermaken met de game. Al is het wel echt een coop game wanneer je sommige missies speelt.

+ Heel veel content voor weinig.
+ Echte stemmen van acteurs gebruikt.

Geen overzichtelijke map.