Shadow Puppeteer is een adventure puzzle platformer video game die sinds januari 28, 2016 verkrijgbaar in de WiiU eshop. Het is uitgegeven door Sarepta Studio.

img_Shadow_Puppeteer_3

Het verhaal begint als op een avond de “Shadow Puppeteer” verschijnt. Hij speelt zijn muziek en steelt daarmee alle schaduwen uit het dorp. Behalve dat van 1 jongetje. Dit is het hoofdpersonage van de game. Hij zakt namelijk door de grond heen terwijl de Puppeteer zijn schaduw probeert te stelen. De game bestaat uit de schaduw en de jongen die samen een weg zoeken om de gestolen schaduwen weer vrij te laten. Op hun reis gaan ze door 5 verschillende werelden, lossen puzzels op en vechten tegen schaduw monsters. In het verhaal zit geen gesproken tekst en is enkel beeld en muziek.

De game kan zowel in single als co-op worden gespeeld. De schaduw en de jongen lossen samen puzzels op die een mix zijn tussen 2D en 3D. Het gaat dan voornamelijk om het manipuleren van lichtbronnen. Elke wereld waar je doorheen reist voegt een soort kracht toe aan de gameplay. Neem bijvoorbeeld de schaduwbommen die je een schaduw op een muur en de muur zelf laat vernietigen.

img_Shadow_Puppeteer_2

De twee karakters kunnen los van elkaar bewegen, maar ze zijn wel verbonden met een draad. Als de spelers te ver uit elkaar lopen moet je het level overnieuw doen. Beide karakters hebben hun eigen mogelijkheden tot puzzels oplossen etc.

De sfeer is erg duister en er world vooral gebruik gemaakt van die sfeer en de muziek om het verhaal te vertellen.

img_Shadow_Puppeteer_1

Mijn oordeel
Ondanks dat je dit spel in single player kunt spelen vind ik dat zeker geen aanrader. Je moet dan beide personages tegelijkertijd besturen met een andere helft van je Gamepad. Dit is zeer slecht te doen en werkt op den duur eigenlijk alleen maar heel frustrerend. Met z’n twee is het echter goed te doen. Door de duisternis in het spel vind ik het soms lastig om te zien welke kant je op loopt, wat bij mij veel review_cijfer_6.5resulteert in het naast trapjes springen etc. Dat is dan meteen het enige nadeel van de duistere sfeer, want hij is namelijk echt goed uitgevoerd. Het doet me een beetje denken aan een film van Tim Burton. De muziek werkt daar fantastisch aan mee.

Het verhaal op zich is oké, ik vind het persoonlijk niet spectaculair maar zeker niet slecht. Dat is dan ook meteen hoe ik het spel verder ervaar. Ik heb veel co-op spellen gezien die veel slechter zijn, maar ook die beter zijn. Op mij persoonlijk heeft de game niet super veel indruk gemaakt. Maar toch een dikke voldoende.

+ Leuk om samen te spelen
+ Mooie sfeer

– Bijna niet te doen in singleplayer