Wat Assassin’s Creed voor vele gamers is, is Tomb Raider voor mij. Een heerlijke single player avonturen game met wat actie en een grote open wereld. Tomb Raider is bijzonder er zijn niet voor niets zoveel films gemaake en boeken erover geschreven. Dus ik ging gretig aan de slag met deze nieuwe game voor op mijn Xbox One.

De games speelde ik graag en verliefd keek ik naar het scherm terwijl Angelina Jolie als Lara Croft in de films ten tonele verscheen. Terwijl de een het verschrikkelijk vind hoe Lara Croft neergezet wordt vind ik het geweldig. De meeste kennen het gerucht wel dat Lara’s imposante boezem te danken is aan een grapje cq foutje. Schande roepen sommige en ik? Ik heb er geen probleem mee, ach wellicht ben ik dan ergens wel een borstenvrouw. Ik heb zelfs als barvrouw ooit een keer Lara Croft gecosplayed tijdens een Dolle Dinsdag. Mijn bescheiden boezem flink gevuld door wijze van veel bh’s en kipfilets, je weet wel die vleeskleurige siliconen dingen. Enfin verder naar de game want Lara is niet meer die “overmatige” sekssymbool. Nee hoewel nog steeds sexy ziet ze er eerder uit als the girl next door en ook dat is prachtig.

img_Rise_of_the_Tomb_Raider_02

Een kijkje terug in de tijd
Wanneer ik de game opstart wordt ik even terug gezogen naar de tijd waar Lara nog een kleine Laraatje was. We zien de liefde en gevecht tussen een vader en dochter met een passie voor archeologie. De passie die tegen het waanzinnige aan hing en uiteindelijk de dood van Lara’s vader betekende. Gelukkig is onze Lara een sterke en vastberaden vrouw en gaat ze later samen met haar goede vriend Jonah op expeditie. Tijdens deze eerste expeditie wordt je gebracht naar de prachtige gebergte in Syrië. Helaas kan onze heldin al vrij snel na een spannende confrontatie, haar zomerpakje inruilen voor een dik winterpak. Haar zoektocht naar de verloren stad Kitezh, waar ze hoopt antwoord te krijgen op haar vaders studie, brengt Lara en Jonah naar het koude Siberie. Door middel van flashbacks en gesprekken kom je steeds meer te weten over de banden en verhalen waardoor Lara zo geraakt is. De confrontatie met Trinity en het verdwijnen van de “Divine Source” die onsterfelijkheid beloofd. Het is weer een verhaal om van te smullen, zeker wanneer onze Lara helaas verraad van dichtbij ervaard.

img_Rise_of_the_Tomb_Raider_01.

Beste doodskreet
Terwijl ik in opperste concentratie onze prachtige girl next door Lara probeer te manouvreren en te laten springen over ravijnen, komt het nog geregeld voor dat ze een laatste kreun uitslaat. Ik begin ergens een bijzondere fascinatie te krijgen voor de gracieuze manier waarop Lara zich ten onder laat gaan. Deze dame is onverschrokken en kijkt zelfs de dood, met een milde angstkreet, vastberaden tegemoet. Lara struikelt, springt te ver, springt te zacht, zwemt te lang onder water of wordt verslonden door een wild dier. Uiteraard hebben we dan ook nog de mogelijkheden waarbij Lara gewoon dermate gebruikt wordt als schietschijf, dat ze niet anders kan dan zich neer te laten storten op de grond. Sterk als ze is kost het de mannen van Trinity heel wat kogels om en ander vuurkracht om Lara klein te krijgen.

img_Rise_of_the_Tomb_Raider_05

Vakantieoord
Nu heb ik helaas niet echt een uitermate groot budget om op vakantie te gaan dus ben ik developer Crystal Dynamics en publisher Square Enix erg dankbaar voor games zoals deze. Lara neemt me op deze manier toch mee naar oorden waar ik voorlopig nog geen budget voor heb. Maar dat niet alleen in plaats van mezelf in een dik winterpak te hijsen doet zij dat voor me en zo zit ik lekker met een dekentje in mijn luie stoel te genieten van prachtige natuurlandschappen. Ja helaas vind je hier en daar Trinity aanhangers maar met de mooie en vernieuwde stealth acties heb je die zo uit de weg gewerkt. De omgeving heeft je ook hele handige materialen te bieden, je moet weliswaar soms hiervoor wel een diertje neerschieten. Hierdoor heb je wel zo een nieuwe outfit bij elkaar geschoten of een upgrade voor je wapens bij elkaar verzameld. Takken van de bomen kunnen als pijlen dienen en bladeren hebben geneeskrachtige kruiden maar dat is slechts het begin hoe verder je komt hoe meer je kan verzamelen en gebruiken. Persoonlijk vind ik dit een van de leuke mogelijkheden binnen de game. Heerlijk rond struinen met mijn pijl en boog om zo nu en dan rustgevend te jagen op wild. Nu zou ik dit in het echt nooit doen maar zo digitaal vind ik het geen probleem om een pijl richting een reetje te sturen. Sorry Wakker Dier ik zal vanavond wel ter compensatie een tofu-burger naar binnen werken.

img_Rise_of_the_Tomb_Raider_03

Opwaarderen
Ben je net als ik een verzamelaar dan kan je binnen het opwaarderingssysteem van Rise of the Tomb Raider verbeteren en uitbreiden. Zo kan je jouw jagersinstinct vergroten en kan je door wijze van een knop op je controller exotische dieren in je omgeving vinden. Maar ook overlevingsvaardigheden zoals sneller verband bij jezelf aanbrengen of vaardigheden zoals extra punten wanneer je een vijand vanuit een stealth positie neerhaald. Het opwaarderingssysteem is uitgebreid maar heel overzichtelijk en duidelijk opgedeeld in drie onderdelen. De punten kan je makkelijk verdelen en de omschrijvingen vind ik erg duidelijk, kort en bondig geschreven. Je komt bij dit menu zodra je bij een kampvuur gaat zitten en in hetzelfde menu kan je niet alleen je vaardigheden opwaarderen maar ook je wapens en je outfit. Hoe meer kampvuren je vind hoe meer snelle reisopties je hebt. Je kan namelijk van kampvuur naar kampvuur reizen wat handig kan zijn als je nog een aantal side quests wilt afmaken.

img_Rise_of_the_Tomb_Raider_06

Lara je haar glanst
Een van de aspecten die ik wel echt minder vind binnen Rise of the Tomb Raider is ondanks dat ik de omgeving sfeervol gedaan vind is de glans binnen de game. Dan heb ik het over het haar van Lara, over haar jasknopen en zijn er hele onnatuurlijke verscherpte randen te vinden. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar hoe ze de game gaan optimaliseren en we de game op de PC kunnen spelen op volle krachten. Want hoe natuurlijk haar bewegingen ook overkomen en hoe prachtig haar gezicht ook is de glans die je terug vind is een gevalletje van toch jammer en onnatuurlijk. Ook zitten er hier en daar wat grappige bugs zoals dat ze ineens zweeft. Maar dat is uiteraard nog niet zo erg dan de game helemaal niet kunnen spelen omdat je de taal op Nederlands zet. Persoonlijk had ik er geen probleem mee, mijn ondertiteling in het Engels en de spreektaal op Duits om laatstgenoemde te verbeteren.

img_Rise_of_the_Tomb_Raider_04

Grotje hier, klimtocht daar en puzzelen maar
De Tomb Raider serie staat erom bekend dat je heerlijk kan puzzelen binnen de game. Nu voelt het binnen deze Tomb Raider het allemaal wat natuurlijker aan. Je hebt uiteraard de hoofdmissie die je razendsnel door het landschap heen brengt en diverse zij missies. Zo kan je verschillende grotten vinden, met de daarbij behorende schatten maar zijn er ook missies die je van lokale npc’s kan krijgen. Je spijkert je talen bij door verschillende inscripties te lezen en zo heb je meer en meer kans om geheimen te ontluiken. Het puzzelen is ook in de hoofdmissie een onderdeel al moet ik zeggen dat dit heel natuurlijk verweven is en vaak een kwestie is van logisch nadenken. Goed rondkijken en denk als Lara. ‘What would Lara do?’ De puzzels zijn niet super lastig soms moet je alleen een beetje handig zijn en oefening baart kunst.

Sam’s oordeel:review_cijfer_8.6
De wereld is ruim genoeg voor wat uren speelplezier. Lara beweegt op een heerlijke manier door de game en het verhaal is spannend. Hoewel ik grafisch gezien de glans erg jammer vind neemt het niet weg dat de omgevingen wel rustgevend gedaan zijn. Het schieten gaat erg natuurlijk en de stealth mogelijkheden zijn ontzettend fijn om te gebruiken. Met veel plezier heb ik me dan ook aan dit Tomb Raider avontuur gewaagd. Nu nog zien wat de PC versie gaat doen, ik hou me aanbevolen.

+ Natuurlijke manier van gamen met veel mogelijkheden.
– Hier en daar een bug en onnatuurlijke glans.

Kopen als je: heerlijk bezig wilt zijn in een open wereld met een sterke girl next door die stiekem veel meer kan dan je verwacht.