De teams, M2H game studio en Blackmill games, achter Verdun mocht ik vorig jaar al interviewen. Ze waren toen nog druk bezig met ontwikkelen en kon ik merken hoe enthousiast ze waren maar ook de game-community. Een samenwerking die beloond is met o.a. twee Dutch Game Industry prijzen tijdens de Dutch Game Awards. Lees het eerdere interview via deze link.

img_verdun_4

Blackmill games is een Nederlands ontwikkelaars bedrijf die in 2013 is opgericht nadat ze al ruim 10 jaar ervaring hadden in het ontwikkelen en modden van verschillende games zoals MokMok in 2007. Blackmill heeft veel ervaring in het samenwerken met freelance indie ontwikkelaars. De filosofie achter Blackmill is dat ze het belangrijk vinden dat de games die ze voortbrengen een betekenisvolle en intense ervaring moet zijn voor de gamers. Ik kan alvast verklappen dat ze dat door hun samenwerking met M2H game studio is gelukt met de game Verdun.

M2H game studio is eigenlijk al in 2009 opgericht door de broers Matt en Mike Hergaarden. Hoe leuk is dat twee broers eenzelfde passie hebben en zo een eigen game-developing studio opstarten. Ze zijn altijd op zoek naar creatieve oplossingen en zorgen ervoor dat de klus geklaard word. Het liefst maken ze games die ze zelf ook graag willen spelen. De specialisatie van de broers is vooral multiplayer games en 3D web games. Naast Verdun hebben ze ook gewerkt aan Totem Hunters, Crash Drive 2 en Cubelands.

img_verdun_3

Onze Sandra schreef eerder een review over de game Verdun en deze kreeg destijds van haar al, terecht,  een hoog cijfer.  Nu ga ik absoluut niet pretenderen dat ik in een korte tijd ineens goed ben geworden in shooters en al helemaal niet first-person shooters. Nee hoewel ik de game toch ook zelf gespeeld heb was ik erg blij met de hulp van wat vrienden die wel goed zijn of in ieder geval beter dan mij met dit soort games. Maar goed voordat we het gaan hebben over de pittige gameplay wil ik het eerst hebben over mijn allereerste indruk van de game.

Die eerste indruk begint al bij het opstarten van de game. Je wordt echt jaren terug in de tijd gegooid door de muziek die je oren binnen dringen. Maar niet alleen de muziek is goed gearrangeerd de audio over het algemeen is voortreffelijk in mijn eerlijke mening. Wanneer ik namelijk eindelijk de stap durf te zetten om een game op te starten en er een mortier naast me ontploft, hoor ik via mijn 7.1 headset dat de kant waar de mortier ontplofte ik een dof geluid hoor. Dit soort dingen geven mij dan echt kippenvel en dan heb je me al voor een heel eind gewonnen. De audio van een game kan een game maken of breken en ze hebben hiervoor zeker weer de juiste mensen uitgezocht.

img_verdun_2

Dit kan over het algemeen gezegd worden over de game Verdun. Ze zijn heel secuur en druk bezig geweest met het verzamelen van de juiste mensen voor deze game. Jaren studies vergeleken, documentatie bekeken, geschiedenisboeken ingedoken, oude ansichtkaarten bekeken om zo een compleet mogelijk plaatje te krijgen van de slag om Verdun. Dit vind ik dan al erg bijzonder. Verdun is dan ook niet zomaar even een leuke game om tussendoor te spelen. Het verteld een geschiedenis nee, het laat je een stukje geschiedenis beleven.

Wanneer ik me met mijn geweertje de loopgraaf betreed voel ik de angst die de jonge vele nog ongetrainde jongens moeten hebben gehad. Wat doe ik hier waar moet ik heen en gaat de uitrusting me echt beschermen? Het is chaotisch en overal om je heen is het oorlog. Niet van die gemaakte moderne sensatieoorlogen die je vaak in games kan spelen. Nee een echte oorlog met schreeuwende jongeren om je heen en onvoorspelbare ontploffingen.

img_verdun_5

Zoals eerder gezegd is de game echt lastig om te spelen. Dat geldt niet alleen voor de onervaren FPS-gamers maar ook voor de ervaren FPS-gamers. Je wordt behoorlijk getest en het lijkt erop dat vooral de sluipschutters een oneerlijke voorsprong hebben. Maar dat is het voordeel van sluipschutter zijn, dat zou denk ik het eerste zijn waar ik me voor zou laten trainen mocht ik ooit een legerpakje moeten aantrekken. De wapens zijn lastig te besturen en de gasmaskers geven je ook echt dat benauwde en claustrofobische gevoel. Alles draait om de ervaring binnen deze game en dat merk je.

Valt er nog iets aan op te merken bij deze game?  Ja het is jammer dat er geen single-player mogelijkheid is voor deze game. Dit zou ook een uitstekende game zijn om al verhalend dit stukje geschiedenis te kunnen beleven. De gameplay is zo op ervaring gericht dus het zou een ontzettend leuke toevoeging zijn om een storymodus eraan toe te voegen die je lekker alleen kan spelen. Plus mag het ietsje makkelijker gemaakt worden.

Heb je de game nog niet ga dan nu snel naar Steam om de game alsnog aan te schaffen om met je vrienden te spelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.