Nooit gedacht dat ik ooit een le Tour de France game zou spelen, ik heb namelijk een hekel aan wielrenners. Dat is wellicht niet helemaal eerlijk, ik erger me eigenlijk kapot aan die wannabe wielrenners. Je weet wel die de hele weg opeisen en denken dat ze de nieuwe Armstrong zijn, terwijl ze duidelijk vaker een pintje verslaan dan een etape winnen. Maar toch trok ik mijn virtuele Jumbo pak aan en racete als een gek de tour door.

Even erin komen
Al mijn ergernissen opzij gezet en klaar om te gaan starten. Nu vind ik racegames steeds leuker dus hoe zou het zijn met wat fysieke kracht in plaats van paardekracht. Ineens zie ik een leuk format voor me in de vorm van echt paardrace games, springen en dressuur. Sorry ik dwaal af, wielrennen daar ben ik mee bezig. Het is een ding wat me tijdens de introductie nog wel vaker gaat gebeuren. Ik leer hoe ik moet fietsen en welke knopjes ik moet indrukken en vasthouden. Erg handig om te leren aangezien er vrij veel dingen bij het wielrennen komen kijken. Maar anderzijds is er wel weinig afwisseling. De spanning zit hem echt bij de bochten die zo nu en dan voorkomen en het afwisselen van je teamgenoten. De besturing is echt even wennen en op een controller speelt dat niet zo lekker.

img_Tour2015_2

Teamwerk is de sleutel
De game Le Tour de France draait er dus om dat jij en je team een zo goed mogelijke score weten te behalen en uiteraard de tour winnen. Je moet dus ook echt als een team gaan denken en niet net zoals mij steeds maar in je eentje vooraan gaan rijden. Dat teamwerken valt me best tegen. Terwijl mijn Jumbo wielrennertje voor in de race aan het kleven is bij z’n voorganger druk ik op B om wat instructies te geven aan mijn team. Dit werkt gewoon niet praktisch want zodra ik de instructie heb gegeven moet ik snel weer schakelen naar het mijn eindeloos trigger ingedrukt houden. Mijn team lijkt ook vrij snel uitgeput en het loopt niet zo soepel als ik zou willen. Dit komt ook door de manier waarop je het menu moet gebruiken en wanneer je dit moet gebruiken. Terwijl je vol in de race zit moet je gaan team managen. Nu snap ik dat dit erg dicht bij de realiteit ligt maar ik fiets net zo lekker. Persoonlijk had ik dit voor beginners eruit gehaald zodat ze in alle rust kunnen focussen op de race zelf.

Tour_de_France-PCM2015-06

Leeg Nederland
De Tour de France startte dit jaar in Utrecht en ook in de game mag je in dit gezellige stadje starten. De etappe brengt je van Utrecht naar Zeeland zo door naar Frankrijk. Wat me meteen opvalt is hoe leeg en vlak Nederland is. Er staan wat Hollandse grachtenhuisjes, uiteraard de windmolen en af en toe een fanatieke toeschouwer langs de kant. Hoewel Nederland vrij leeg is heb je later net als in het echt bij de lastige klimpunten van die irritante supporters die met flinke vlag en al, als support midden op de weg gaan staan. Dit is dus wel heel erg realistisch gedaan, ze gaan ook erg laat en rustig voor je opzij grrrr! Toch zijn dit soort momenten een welkome variatie op de voornamelijk eindeloze stukken asfalt die je tegenkomt. Voor mij voelt het een beetje saai zeker wanneer je aan kop gaat en er flink wat ruimte zit tussen jou en de rest van het peloton.

img_Tour2015_3

Voor de fans
Hoewel ik niet zo’n le Tour de France fan ben kan ik me voorstellen dat liefhebbers van deze sport zich helemaal thuis voelen in deze game. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en je kan echt in de huid kruipen van een Robert Gesink. Dit is iets wat ik zelf ook kan waarderen. Naast de tour rijden met je team is er een Pro Team modus waarbij je deel kan nemen aan twee nieuwe competities. Heb je niet zo’n zin in een lange rit dan ga je aan de slag met de Challenge Modus waarbij je daler vaardigheden test, whoei ehm oh nee niet met je benen gespreid naar beneden sjeezen maar aerodynamisch met je neus tegen je stuur.

img_Tour2015_4

Sam’s oordeelreview_cijfer_7.0
In eerste instantie dacht ik dat ik de game nog best leuk zou gaan vinden. Echter zijn er teveel dingen waar ik rekening mee moet houden als beginner. Regelmatig wisselen van wielrenner, mijn teamgenoten in de gaten houden, af en toe eten, de ritten duren lang, vervelende besturing en weinig actie. Dit vind ik echt jammer want het oefenen op zich vond ik leuk om te doen omdat ik me kon focussen op mezelf. Voor de ervaren le Tour de France speler zal er veel herkenning zijn. Nu vraag ik me wel af of de game gewoon lekkerder speelt op een pc.

+ Realistisch soms wat irritant publiek langs de kant van de weg.

– Weinig actie, repetitief en je moet veel met je team spelen in plaats van alleen kei hard knallen.

Kopen als je: ieder jaar weer klaar zit voor de Tour de France en je collectie compleet wilt houden.