Heb je zin om een lekker potje te knokken op je console en houd je wel van vieze en brute beelden, dan zat je waarschijnlijk al een tijdje op de nieuwe Mortal Kombat te wachten. Niet iedereen is fan van dit soort games en dat is ook wel begrijpelijk, maar ik denk dat je het vast ooit geprobeerd hebt. Misschien was jij wel die vriend die random knoppen aan het indrukken was en per ongeluk won of ben jij die persoon die alle combo’s uit zijn hoofd kent? Hopelijk is het dan net zoals fietsen en verleer je dat niet, want je kunt je vaardigheden nu weer prima gebruiken.

img_mortal_kombat_x_01

Mortal Kombat X is een vechtspel waarbij je één op één gevechten aangaat met je tegenstander en waarbij je door middel van verschillende knoppencombinaties de meest gewelddadige moves maakt. De game bestaat uit een tal van verschillende game-modi om uit te pluizen en een heleboel personages om onder de knie te krijgen.

Als je de game opstart, wordt er eerst gevraagd bij welke fractie je wilt zitten. Dit is een scoreboard dat alle scores van diverse platforms bij elkaar optelt of je nu op je Xbox, PlayStation of PC speelt. Hier gaat het er om dat je punten haalt samen met de rest van de wereld die voor dezelfde fractie koos als jij. Waarschijnlijk duik je niet gelijk in de gevechten die rechtstreeks punten opleveren voor jouw team maar ga je eerst eens de storymode ontdekken.

img_mortal_kombat_x_02

Zoals we uit de vorige Mortal Kombat weten is dat de verhaallijn een leuke toevoeging is. Eventjes lekker in het vechtsysteem komen of de personages wat beter leren kennen door middel van cutscenes en quicktime events. Want dat is het; je ziet een filmpje, je vecht een potje en je ziet weer een filmpje. Omdat we natuurlijk niet voor lui aangezien willen worden, zitten er quicktime events in waar je snel op de juiste knop moet drukken tijdens het zien van een filmpje. Dit is wel grappig en zelf houd ik wel van dit soort dingen in een game. Echter, het heeft geen toegevoegde waarde, want er kan weinig fout gaan als je niet de juiste knop op tijd indrukt. Mocht je telkens een gevecht verliezen maar wil je wel graag de rest van het verhaal kennen, dan kun je na het verliezen het gevecht overslaan. Dit is handig voor als je toch wilt weten wat er gaat gebeuren. Maar als je de gevechten in de verhaallijn niet aankan, dan is het misschien niet helemaal jouw game.

img_mortal_kombat_x_03

Het gaat er namelijk hard aan toe in de andere modi. Er zijn verschillende dingen te doen zoals eindeloze gevechten of gevechten waar je tegen 10 man speelt. Multiplayer online blijft altijd een lastige, want er zijn mensen zo ontzettend goed in de game dat het niet eens meer gênant is om te verliezen. Maar misschien ben jij wel heel erg goed en leef jij je helemaal uit tegen iedereen die en alles dat op je pad komt. Voor mij blijft de kracht van Mortal Kombat zitten in het spelen tegen vrienden lekker op de bank, met een glaasje drank erbij en wat chips. Heerlijk hoe competitief je dan kunt zijn.

img_mortal_kombat_x_04

De eerste Mortal Kombat op de nieuwe consoles de verwachtingen lagen dus hoog ten opzichte van de grafics. En het ziet er dan ook goed uit, het loopt allemaal soepel en het is al lang niet meer het arcade-spelletje van vroeger. Een leuk extraatje is dat je het level kunt gebruiken tijdens een gevecht. Het is niet alleen meer een mooie achtergrond. Als je bijvoorbeeld hard op de grond neerkomt, valt de sneeuw uit de bomen maar je kunt ook een aantal voorwerpen gebruiken om je tegenstander mee te slaan. Zo zitten er simpele boomtakken of vazen in de levels, maar ergens loopt ook een oma rond die je kunt oppakken en naar je tegenstander kunt gooien. Iets wat we natuurlijk allemaal kennen van de Mortal Kombat-serie zijn de X-ray en Fatalities scenes. Deze ranzige move is per personage verschillend en zijn er voor om je tegenstander een flinke portie schade toe te doen of als final move te gebruiken. Omdat alles zo mooi en echt is zijn deze moves nog al schokkend. Ik ben niet flauw van een beetje bloed of horror. Ik hou zelfs wel van een lekkere actiefilm, maar van een aantal personages is deze move zo ranzig dat ik mijn maag voelde omkeren.

img_mortal_kombat_x_05

Is Mortal Kombat uit te spelen? Nee je kunt zo lang dingen bij elkaar verzamelen als je zelf wilt. Je kunt jaren vooruit met de game als je het heel erg naar je zin hebt. Maar de standaard content heb je waarschijnlijk wel snel gezien. Nu zijn er opties, je kunt alles vrijspelen en heel veel uren stoppen in je game of als je toch liever lui bent, dan koop je gewoon alles in de store via microtransacties. Personages, fatalities, levels ze zijn allemaal te koop dus zelfs de mensen die te weinig spelen om alles te unlocken, kunnen zo plezier hebben aan elk stukje content op de disc. Maar ook zijn er een tal van dingen te koop die niet in de game vrij te spelen zijn. Het lijkt een beetje op geldklopperij, maar welke game doet dit tegenwoordig niet? Eigenlijk vind ik het misschien logischer bij een vechtgame als deze dan bij menig andere game.

img_mortal_kombat_x_06

Ik ben geen Mortal Kombat expert, ik speel de game omdat ik het leuk vind om met vrienden te spelen of voor tussendoor als ik even een kort spelletje nodig heb om de tijd te doden. Maar voor een beginnende speler of iemand die niet die-hard achter de console gaat zitten is hij misschien wat lastig onder de knie te krijgen. Mijn tip is ga op zoek naar iemand die je wat aanwijzingen kan geven. Mensen staan vast te trappelen om je op weg te helpen.

review_cijfer_8.5Didi’s conclusie: We mogen allemaal blij zijn dat Mortal Kombat X dan eindelijk uit is, het voelt weer zo als vroeger. Nu kunnen we weer wat uurtjes knokken en onze maag-inhoud omhoog voelen komen. Geniet ook gerust van de mooie grafics en download ook eens de gratis Mortal Kombat X app want die achievements komen ook van pas in je daadwerkelijke game. Zorg ervoor dat je altijd een tweede controller in de buurt hebt want dit spel slijt je controllers. Ik heb mijn eerste controller alweer kapot gespeeld met dit spel, maar het was het waard.

+ Nieuwe personages, interactieve levels.
– Veel extra items waar voor je geld moet betalen, lastig voor beginners.

Kopen als je: van vecht games houdt en tegen een beetje bloed en ranzigheid kan.