Soms word iemand verliefd op jou, die jij misschien niet zo leuk vind. Vervelend. Dit overkomt Pax het paddenstoelmannetje. De Truffel Prinses wordt verliefd op hem en Pax moet uit haar klauwen zien te blijven in Mushroom Men: Truffle Trouble.

Geen prinsessen die gered moeten worden dit keer. De prinses is het kwaad der eenzijdige relaties. Mushroom Men: Truffle Trouble is een “2.5D” platformer met wat 3D elementen in de vorm van tussen scenes. Ook zitten er puzzelelementen in de game. Het verhaal gaat over Pax, een paddenstoelmannetje. Pax is lekker met zijn leven bezig tot hij gestalkt wordt door de Truffel Prinses. Zij vindt Pax helemaal het einde en zal er alles aan doen om hem te pakken te krijgen. De stalkeracties van de prinses zorgen ervoor dat Pax vreselijke nachtmerries krijgt waarbij hij achterna gezeten wordt door de prinses.

img_mushroom4img_mushroom8

Hier kom jij in beeld. Jij mag Pax van links naar rechts door de levels loodsen en moet ervoor zorgen dat hij uit de klauwen blijft van de prinses die hem op de hielen zit. Er zijn verschillende thema levels. Je begint in de garage en werkt je weg door de levels keuken en zolder. Garage, keuken en zolder hebben elk een aantal levels die je moet doorspelen om verder te kunnen. Je kunt de game met je keyboard besturen maar ik vond het persoonlijk beter werken met de Xbox 360 controller.

img_mushroom1

Elk level kun je doorlopen op verschillende manieren. Een level bestaat uit vliegende blokjes die voor je uit materialiseren, waar je zo snel mogelijk overheen moet rennen. Onderweg kom je vijanden tegen in de vorm van onder andere insecten en soms word het rennen je bemoeilijkt door plakkerige tegels of gladde ijsvloeren. Pax heeft gelukkig wat trucs. Zo kan hij bepaalde blokjes optillen, slepen of duwen om zo over de verticale blokelementen in de game te komen. Verder zijn er een aantal speciale blokken met trampolineaspecten. Ook zijn er kanonnen te vinden waar je in moet gaan zitten en jezelf moet lanceren om grotere gaten te overbruggen.

img_mushroom5 img_mushroom6

Pax kan ook in een aantal vormen transformeren. In de levels verzamel je sporen. Deze sporen vullen je sporenmeter, welke je kunt gebruiken om korte afstanden te transformeren. Je kunt bijvoorbeeld in een spin, spook, mol, mot en Super Pax veranderen, elke vorm met zijn eigen voordelen. Mot-Pax kan bijvoorbeeld vliegen, spin-Pax kan over alle kanten van het level rennen, zo ook ondersteboven en spook-Pax kan door vijanden heen gaan. Je kunt de vijanden negeren of je kunt op ze springen om zo je sporenmeter op die manier aan te vullen. Zodra je aan het einde van het level bent beland, spring je in je bed en krijg je je snelheid, score en verzamelde sporen te zien.

img_mushroom2

Heathers oordeel:review_cijfer_7.0

Mushroom Men: Truffle Trouble is een erg leuke en redelijk uitdagende puzzelplatformer. De tijdsdruk die je voelt doordat de prinses achter je aan komt en het level kapot slaat, zorgt soms voor enige paniek. Je kunt de prinses het beste op de iets snellere stand van achtervolgen zetten omdat ze niet echt snel is in de normale stand. De muziek is rustig en maakt je niet extra zenuwachtig maar, het constant horen van de prinses achter je maakt je dan weer bewust ervan dat je op moet schieten. Haar “I love you, why you run away?” en “I wanna hug you and squeeze you and kiss you” zijn een goede motivatie om de vaart erin te houden, want mooi is ze absoluut niet. De levels zijn na een tijdje helaas een beetje eentonig. De omgeving verandert alleen per thema, maar verder lijkt het allemaal erg op elkaar. De graphics zijn mooi, maar je kunt verder niets aan de instellingen veranderen.

+ Leuke game als je van dit soort platformers houdt. Het verhaal en de prinses zijn erg grappig. De tijdsdruk houdt deze game interessant.
De tijdsdruk zal waarschijnlijk ontbreken wanneer je ervaren bent met dit soort games want de prinses komt niet erg snel achter je aan. De levels lijken qua omgevingen op elkaar en je zult als diehard snel klaar zijn met de game.