Karmaflow, de game met een Rock Opera als rode draad. Weten de artiesten die eraan mee hebben gewerkt mij met de game net zo te betoveren als bij hun optredens?

Razend enthousiast werd ik toen ik hoorde dat er een game in de maak was waar muziek de hoofdmoot zou zijn. Big deal! Denk je nu waarschijnlijk, er zijn zoveel games met muziek als leidraad. Dat klopt, maar wanneer je net als ik graag naar metal luistert heb je toch wat minder keuze. Karmaflow: The Rock Opera Videogame zit vol met artiesten die ik minimaal een keer live heb mogen bewonderen zoals, Simone Simons (Epica), Marc Hudson (Dragonforce), Dani Filth (Cradle of Filth), Tony Kakko (Sonata Arctica) en Alissa White-Gluz (Arch Enemy). Wanneer je weet dat bedenker van de game Ivo van Dijk is, bekend van Xystus die in 2008 een succesvolle rockopera Equilibrio opzette met andere bekende namen zoals Simone Simons, John Vooijs en George Oosthoek, begrijp je waarom hij de passies games en muziek wilde combineren voor zijn afstudeerproject van de HKU.

img_karmaflow_01

Karmaflow: The Rock Opera Videogame vertelt het verhaal van een Karmakeeper en zijn reis door verschillende werelden. De werelden zijn aangetast door een conflict en de balans is verstoord. Jij moet deze herstellen en bij ieder stuk hoor je het verhaal en beslis je mee hoe het verhaal verder verloopt. Dit gebeurt door prachtige muziekstukken die je letterlijk weten mee te zuigen in het verhaal. Alles binnen de game wordt met muziek gedaan en al vrij snel zal je zien dat veel elementen een link naar een instrument hebben.

img_karmaflow_02

De game is een echte avonturen puzzel platform game waarbij je alles zelf moet uitzoeken. Dit kan soms mega irritant zijn en door de soms duistere omgeving ook erg lastig. De besturing is vrij simpel, WASD voor het lopen, shift om sneller te gaan, spatie voor het springen en je linker en rechter muisknop voor het karma reguleren. Dit zorgt voor een nostalgisch game gevoel. Toch vind ik het best jammer voor mijn net nieuwe toetsenbord dat ik soms gefrustreerd op de spatiebalk bleef slaan terwijl mijn Karmakeeper de afgrond in zweefde.

img_karmaflow_03

Op het moment dat ik de game speelde waren er nog best veel bugs in de game wat ik best jammer vond. Wanneer je een level een paar keer overnieuw hebt gedaan en je besturing daarna niet goed werkt kan dit een hoge bloeddruk veroorzaken. Het positieve is dat het team achter Karmaflow ontzettend druk bezig zijn om de bugs op te lossen. Er zijn inmiddels al een aantal patches verschenen die de problemen gemeld op het actieve forum oplossen. Dus houd er rekening mee dat wanneer je de game speelt er af en toe wat bugs zijn die de ervaring nog een tikkeltje frustrerend kunnen maken. Het is wel fijn dat je deze bugs kan melden op het forum en er ook daadwerkelijk aan gewerkt wordt om deze op te lossen.

img_karmaflow_04

Zoals je eerder kon lezen is de wereld soms erg duister en grimmig. Dit brengt het gevoel dat er iets niet klopt heel goed over, wat uiteraard past bij een Rock Opera. Grafisch gezien is het in eerste opslag niet de mooiste game die je ooit hebt gezien. De losse hangende onderdelen zwevend in een grimmige wereld die slechts verlicht worden door paars- of oranje gloeiende objecten alsof er geen hoop meer is. Dat in combinatie met de vrij simpele besturing zorgt ervoor dat je flink wordt uitgedaagd en je moet beschikken over een portie “never give up” mentaliteit.

img_karmaflow_05

De muziek binnen de game is een essentieel onderdeel. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat tijdens het spelen in de level er weinig achtergrond muziek is. Wanneer mijn karakter, Karmakeeper, springt en neerploft hoor ik een doffe tromp geluid maar verder is er weinig omgevingsgeluid. Met zo’n groot talent aan muzikanten had ik hierin wel wat meer verwacht, maar zo wordt de “beloning” wanneer je de puzzels oplost wel weer meer gewaardeerd.

Conclusie:
De game is een klassieke puzzel platformer met een zeer eenvoudige besturing. Het spel bezit een aantal puzzels waarbij je logica, behendigheid en speurtalenten moet combineren om tot een oplossing te komen. Er wordt op een leuke manier een link gelegd met muziek. Hoewel het een Rock Opera Videogame is had ik op meer muziek in de game gehoopt op de achtergrond. Door de bugs lijkt de game soms niet helemaal af en dat is erg jammer. In alle eerlijkheid had ik iets meer verwacht en gehoopt dan ik heb gekregen binnen de game.

Sam’s Score:

Gameplay: 6,5/10
Fun: 6,5/10