Ubisoft pakt het nu eindelijk anders aan dan in de voorgaande delen. Deze Assassin’s Creed speelt zich namelijk af in een grote Europese stad, dit keer Parijs. De (normaal gesproken) stad van de liefde vormt het toneel van een hectische periode in de Franse Revolutie. Jij wordt naar deze tijd gestuurd om je voorouder, die natuurlijk een Assassin is, te herleven. De singleplayer missies draaien deze keer om Arno Dorian, een Fransman.

Deze game is een zeer lange tijd in ontwikkeling geweest. Parijs is tot nu toe de grootste stad die Ubisoft voor een Assassin’s Creed game hebben ontwikkeld. Het is dus nu weer mogelijk om heerlijk eindeloos over de daken te springen en te rennen. Unity is een game die de opbouw van de oude Assassin’s Creed games weer volop gebruikt. Het wordt een stuk groter aangepakt, de stad is ontzettend groot. ‘ Even’ naar de andere kant van Parijs doe je niet zomaar. Gelukkig zijn er steeds meer fasttravel mogelijkheden naarmate je verder komt in de game. Wat zeer indrukwekkend is, is dat er nu heel veel gebouwen zijn waar je ook echt naar binnen kunt. Overal in de stad vind je massa’s mensen. Nog nooit eerder was het mogelijk om zoveel individuen in beeld te zien.

img_assassins_creed_unity_2

Arno
Het verhaal speelt zich dus af in Parijs, de oude stad is het toneel voor Arno en Elise die verwikkeld raken bij de eeuwenoude strijd tussen de Assassins en de Tempeliers. Dit alles wordt alles op een leuke manier gekoppeld aan de Franse Revolutie. Als je door de straten van Parijs loopt voel je sfeer ook echt, door grote mensen massa’s die protesteren bij overheidsgebouwen. Het ziet er fantastisch uit. Het ontwikkelen van Arno begint pas zodra hij zich aansluit bij de Assassins, dit ontwikkelen van je personage is uitgebreider dan voorheen. Welke ontwikkelpunten je kiest ligt eraan hoe stijlvol je te werk gaat in de game. Tijdens de missies en gevechten speel je skill points vrij die je uiteindelijk kunt inzetten voor bepaalde gevecht moves. Natuurlijk kun je ook nog steeds je wapens en uitrustingsets kopen, welke ontwikkelpunten je kiest bepaalt ook mede je gameplay in de game. Zo kun je in het begin niet meteen de bekende assassination uitvoeren waarbij je vanuit de lucht twee vijanden tegelijk pakt. Dit moet je dus vrijspelen.

img_assassins_creed_unity_3

Gameplay
De gevechten zijn een stuk moeilijker geworden. De vijanden zijn sterker en slimmer. Het op en af rennen van gebouwen is ook iets aangepast, deze besturing is helaas wel even wennen. Het zou eigenlijk beter moeten werken, maar ik kan er nog niet echt wennen. Gelukkig val je niet zo snel meer te pletter als je van een gebouw af springt, dat is wel een voordeel. Door deze nieuwe opties heb je dus de mogelijkheid om je eigen assassin te ontwikkelen. Dit is op zich wel erg fijn, zo zie je tijdens de coöp-missies goed de verschillen met je medespelers. De missies zijn op een leuke manier verweven met het hoofdverhaal. Ze leveren veel skillpoints op en ze zijn super gaaf om te spelen. Wel is het aan te raden om het met vrienden te spelen. Want als je het met vreemde mensen online gaat spelen is de kans erg groot dat het een zootje wordt. In veel gevallen doet iedereen dan maar wat en dat speelt dus dan niet zo fijn. Heb je geen zin in coöp, dan kun je nog genoeg andere zij-missies spelen. Deze zijn erg gevarieerd en leuk! Genoeg content naast je hoofdverhaallijn. Tijdens de hoofdverhaallijn draait het natuurlijk nog steeds om belangrijke slechte personen in het verhaal om zeep te helpen. Dit is gelukkig lang niet meer zo lineair als in de voorgaande delen, je moet namelijk zelf een plan maken hoe je de moord gaat uitvoeren. In dit deel heb je ontzettend veel content om uit te spelen. Ubisoft had meer de focus op een beter lopende gameplay moeten hebben.  Al die extra content heeft nu eerder een nadeel dan een voordeel. De game heeft ontzettend veel bugs en andere grafische fouten. Ondanks dat de game inmiddels al heel wat patches heeft gehad, liep ik nog steeds tegen heel veel irritante fouten aan. Arno maakt bijvoorbeeld zijn sprongen geforceerd af, dat ziet er erg houterig uit. Dit in combinatie met een zeer haperende framerate speelt het niet fijn. Dit mag eigenlijk helemaal niet gebeuren en is doodzonde, want dit geeft een hele nare nasmaak.

img_assassins_creed_unity1

Assassin’s Creed: Unity is de game waar ik het hele jaar erg naar uit heb gekeken. Ondanks alle toffe nieuwe dingen die er in zitten( meer binnen locaties, coop-missies, grote indrukwekkende stad en het meeslepende verhaal), ben ik toch erg teleurgesteld in dit deel. Het verhaal is geweldig maar de game heeft mij op te veel momenten erg geïrriteerd. Als al deze fouten er niet in zouden zitten, dan zou ik de game veel beter hebben beoordeeld en iedereen aanraden. Helaas kan ik dat nu alleen aan de doorgewinterde Assassin’s Creed fans die dit willen spelen puur voor het verhaal.

img_assassins_creed_unity_boxMirjam’s score

Gameplay: 5/10
Fun: 7/10