Escape Dead Island, niet te verwarren met Dead Island, maar stiekem toch ook weer wel. Fatshark geeft er hun eigen draai aan en het resultaat is een zombie spin-off.

Escape Dead Island is dus een Dead Island spin-off. De game speelt zich af tussen Dead Island en het nog te verschijnen Dead Island 2 en vertelt het verhaal achter de oorzaak van de zombie uitbraak in het tropische paradijs van Banoi.

img_Escape_DeadIsland5

De game begint twee dagen voor de zombie uitbraak op Banoi (Dead Island). Je bent een mysterieuze man die een duikpak en duikmasker draagt. Je accent klinkt Russisch en je bevind je in de gangen van het bedrijf Geopharm. Via de portofoon word je geholpen door een oude bekende die je misschien wel kent van Dead Island en Dead Island Riptide. Al snel merk je dat er iets goed mis is in het bedrijf en kom je de allereerste zombies tegen. Deze kun je met je zwaard te lijf gaan of je kunt ze stil doden. Je bevind je al gauw op je hurken en kruipt en sluipt door het Geopharm gebouw. Eigenlijk is het een soort veredelde uitleg van de game via een intro-verhaal. Schieten, kruipen, sluipen, stil doden en ontwijken van zombies. Ook kom je erachter dat zombies op geluid afkomen.

img_Escape_DeadIsland8

Op een gegeven moment verspringt het verhaal. Je bent opeens rijkeluisjochie Cliff en je gaat samen met je vrienden Linda en Devan naar het eiland Narapela, dat in de eilandengroep van Banoi ligt. Je arriveert er zes maanden nadat er vreemde berichten uit de Banoi archipel komen over zombies. Linda wil graag mensen interviewen om zo getuigenverslagen te krijgen en haar megascoop en doorbraak in de journalistiek te realiseren. Dit gaat helaas wat moeilijk wanneer er alleen nog maar zombies op het eiland rond strompelen. Jij bent mee om foto’s van het hele uitje te maken. Een relaxte vakantie word het in elk geval zeker niet en dit word al snel duidelijk wanneer de miljoenenjacht van je vader op mysterieuze wijze naar de bodem van de zee zinkt. Hiephoi, we zitten klem op een eiland!

img_Escape_DeadIsland1

Al snel komen jullie erachter dat het eiland eigenlijk heel gevaarlijk is. Overal liggen aanwijzingen dat er iets goed mis is bij Geopharm en dat moet uiteraard gedocumenteerd worden. Een van je taken in de game is foto’s maken van aanknopingspunten en bewijsmateriaal. Het meeste is wel duidelijk, maar wanneer je twijfelt, kun je door je camera kijken en zullen bepaalde dingen rood of groen oplichten. Dit zijn objecten die je op de foto moet zetten. Wanneer de objecten rood zijn heb je ze niet goed in beeld of zijn ze nog te ver weg. De foto’s, ook wel snapshots genoemd, zullen je aanwijzingen of uitleg geven. Daarnaast kun je over het hele eiland lost stories, Geopharm files, postcards, research logs en andere logs vinden die het verhaal zullen verduidelijken.

img_Escape_DeadIsland7

Helaas zal een van je vrienden dodelijk gewond raken door een zombieaanval. Er schijnt een anti-zombiemiddel op het eiland te zijn en diezelfde oude bekende uit de intro van de game zal weer opduiken om ditmaal Cliff op weg te helpen. Je gaat het hele eiland over op zoek naar keycards en andere objecten en ondertussen zal je snapshots blijven maken. Onderweg kom je steeds meer verschillende zombies tegen zoals Spitters en Bouncers. De game wordt iets spannender wanneer je door donkere plekken en tunnels met een zaklamp in de aanslag moet kruipen. Zo lijkt een tropisch eiland nog ze fijn, groen en zonnig. Duistere plekken heb je overal.

img_Escape_DeadIsland2

Aan veel praktijken merk je meteen dat de game erg verschilt met de andere Dead Island games. Je kijkt ook niet vanuit de persoon (first person) maar van achter de persoon (third person). Daarnaast zijn er geen work benches (upgrades voor wapens), geen fast travel mappen, geen mogelijkheid om in auto’s te rijden, geen mogelijkheid om koffers te doorzoeken en geen skill tree’s. Wat er wel is zijn uiteraard de zombies en een interessant verhaal. Sommigen zombies zal je misschien zelfs herkennen uit de vorige games. Zo is er de Siren zombie die erg lijkt op de Screamer zombie uit Riptide. Ook is de Butcher terug en moet je ook nog eens oppassen voor prikkeldraad en dingen die onder stroom staan.

img_Escape_DeadIsland3

Het bekende -hoofd intrappen van zombies die op de grond liggen- is er helaas ook niet bij in Escape Dead Island, maar je hebt wel een executie mogelijkheid met je wapen. Je krijgt maar een paar verschillende wapens in de game. Je begint onder andere met een schroevendraaier waardoor je eigenlijk gedwongen wordt om stil te doden. Zombies zullen soms op de grond zitten en lijken aanvreten. Deze zombies zijn druk bezig en merken je dus minder snel op. Wanneer je gespot word door een zombie zal je eerst een waarschuwing krijgen door middel van een golvende beweging in je beeld. Daarna krijgen zombies uitroeptekens boven hun hoofd die van geel naar rood gevuld zullen worden des te meer ze je spotten. Je kunt zombies met volle rode uitroeptekens wel weer kwijt raken door weg te rennen en gehurkt achter objecten te gaan zitten. Dit lukt overigens niet bij alle soorten zombies. Gehurkt je verplaatsen is altijd een goed idee in deze game. Rennend horen de zombies je sneller en eigenlijk maak je het jezelf moeilijker. De game legt de focus meer op slim spelen en stil doden.

img_Escape_DeadIsland4

De graphics van Escape Dead Island zijn een soort mix van Borderlands en The Walking Dead games. De cutscenes bestaan uit een soort stilstaande comics. In de game zelf zullen ook de bekende popart/comic woorden je om de oren vliegen. Een “splash splash” bij je voeten wanneer je door water rent en een “pow” of “swish” zijn ook niet vreemd wanneer je schiet of met een bijl zwaait. Erg leuk gedaan dus! Het is nog steeds bloederig maar de getekende stijl maakt het geheel iets minder eng en onrealistisch. Een dingetje wat ik altijd jammer vind is, wanneer je gedode vijanden meteen na het doden verdwijnen. Eerst lag er een Spitter zombie, je draait je om en er ligt alleen nog maar een plasje bloed…

img_Escape_DeadIsland9

Hoewel de game qua looks en gameplay totaal anders is dan de andere Dead Island games, is het toch een leuke aanvulling. Ik vind het mooi om erachter te komen hoe de zombie uitbraak is ontstaan in het tropische vakantieparadijs. Ook zit er een mysterieuze twist in het verhaal wat je bezig blijft houden. Toch is er, naast het verhaal, niet heel veel te beleven in de game. Je vindt wat ammunitie hier en daar, behoorlijk wat collectables en heel soms een nieuw wapen. Je komt meerdere keren langs dezelfde plekken en de donkere tunnels zijn, behalve dat ze donker zijn, niet heel bijzonder.

img_Escape_DeadIsland6

De zombie skins zijn niet heel afwisselend en je hebt geen missies naast je hoofdmissie (tenzij je van het eiland afkomen meetelt als missie). Een ander puntje van ergernis zijn de savepoints. Ga je dood? Dan mag je opnieuw beginnen vanaf de laatste savepoint. Zelf even opslaan ondertussen zit er niet in. Ben je een fan van Dead Island en hecht je niet teveel waarde aan de andere looks en gameplay, maar wel aan het verhaal? Dan zou ik Escape Dead Island zeker spelen. Houd je van sluipen, kruipen en zombies ownen terwijl ze niet opletten en niet veel poespas? Dan is Escape Dead Island een leuk tussendoortje. Zombie selfies zijn trouwens helaas uitgesloten.

img_Boxart_Escape_DeadIslandBoxartHeathers Score:

Gameplay: 6.5/10
Fun: 7/10