Vandaag mogen we hopelijk de preview van de Paladin verwachten, maar eerst kunnen we nog even kijken naar de veranderingen van de Druid en Mage. Als eerste de Druid.Lees hier de eerdere previews: Warrior, Shaman, Warlock, Priest, Death Knight, Rogue en Hunter.Nieuwe Druid Vaardigheden:Thrash (level 81): Thrash zorgt voor damage en ook dat alle targets binnen 10 meter elke 2 seconden zullen bloeden gedurende 6 seconden. Dit zorgt ervoor dat bears met tanken een nieuwe optie hebben op damage toe te brengen aan hun vijanden. Er zijn een aantal talenten die invloed hebben op het bloeden, zoals je met Swipe je bloedende vijanden meer schade toe kan brengen. Thrash heeft een cooldown van 5 seconden en kost je 25 Rage.Stampeding Roar (level 83): Wanneer een Druid brult (roars), zorgt hij dat zijn medestanders binnen 10 meter zich sneller kunnen verplaatsen met 40% gedurende 8 seconden. Stampeding Roar kan gebruikt worden in zowel een cat of bear vorm, maar bears hebben een talent die de cooldown laat vervallen. De bedoeling hiervan is om bears en cats wat meer nut te geven in een groep. Het heeft een cooldown van 3 minuten en heeft geen kosten.Wild Mushroom (level 85): Op de locatie die je hebt geselecteerd groeit een paddenstoel die na 4 minuten onzichtbaar wordt voor vijanden. Vijanden die dan door je paddenstoel heen lopen laten het ontploffen, waardoor de paddenstoel area-of-effect (AoE) damage toe brengt aan je vijanden. Het is dan wel AoE, de schade blijft voor even bij je single targets. De Druid kan er overigens ook voor kiezen om de paddenstoel eerder te laten ontploffen. Wild Mushroom is een primaire tool voor een Balance Druid, en er zullen talenten zijn die er nog invloed op uitoefenen. Het is een instant cast, 40 meter bereik en heeft geen kosten.

Veranderingen vaardigheden en mechanica:* Alle heal-over-time spells (HoT) zullen in Cataclysm profiteren van crit en haste. Haste zorgt niet voor een vermindering van de duur van HoT spells, maar zal juist wat toevoegen. Daarnaast zorgt Haste ook voor Energy generatie als je in cat vorm bent.* In tegenstelling tot de andere healers krijgen Restoration Druids geen nieuwe spells. Ze hebben er inmiddels al genoeg en Blizzard wil zich bezig houden om ze allemaal een bepalende plek te geven. Een Druid moet tank-heals kunnen geven met stacks van Lifebloom, spot-heal een groep met Nourish en Regrowth en ook licht gewonde targets met Rejuvenation. * Ze willen extra tools toevoegen aan de cat vorm en wat dieper op de bear vorm in gaan. Als een Feral Cat een vergelijkbare plaats in wilt nemen van een Rogue, Warrior of Enchacement Shaman, dan heeft hij of zij wel een aantal nieuwe tools nodig, een paar belangrijke ontbreken. Bears moeten wat extra knoppen indrukken om het contrast tussen tanken en damage-dealing wat te verkleinen.* Barkskin zal voortaan undispellable.* De damage die je doet met Mangle (als cat) krijgt een buff, zodat je niet aan damage verliest wanneer je geen gebruik kan maken van Shred.* Druids verliezen Abolish Poison, maar Restoration Druids krijgen Dispel Magic als een talent. Alle Druids kunnen nog steeds poisons (vergif) weghalen met Cure Poison en curses (vloeken) met Remove Curse.

Nieuwe talents en veranderingen oude talens:* Tree of Life is veranderd van een passieve talent naar een talent gebaseerd op cooldown, vergelijkbaar met Metamorphosis. ‘Mechanisch’ gezien, voelt het behoorlijk oneerlijk dat de Druid zoveel op heeft moeten geven om net zo goed te zijn met healen als de andere classes, en van hen werd niet zoveel gevraagd. Ze zijn nu de voordelen aan het uitzoeken die een Druid krijgt van Tree of Life. Het zou kunnen dat ze beter kunnen healen, of dat elke heal net even anders is. Je kunt niet uigesloten worden in de Tree of Life vorm (waarschijnlijk zal dit ook voor Metamorphosis gelden). Hoe dan ook, ze willen het Tree of Life model een update geven, zodat het spannender voelt wanneer je besluit die vorm aan te nemen. Druids kunnen daarnaast nauwelijks hun gear showen, het zou leuk zijn als op zijn minst een spec eruit kan zien als bijvoorbeeld een Night Elf of Tauren (en binnenkort ook een Trol en Worgen) voor het meest van de tijd.* Er komen wat veranderingen voor de damage rotatie van een Feral cat. Ze willen niet te veel verwijderen wat Druids leuk vinden aan hun speelstijl, maar ze willen het minder ‘straffend’ maken als je bijvoorbeeld Savage Roar of Rake mist. De veranderingen zullen op dezelfde lijn zitten als het verhogen van de duur van Mangle, wat gebeurde met patch 3.3.3.* Balance Druids krijgen een nieuwe talent genaamd Nature’s Torrent. Dit raakt je tegenstander met Nature of Arcane damage, afhankelijk van welke de meeste schade toebrengt (kan ook beide zijn), en beweegt de Eclipse meter meer. De verbeterde versie van Nature’s Torrent zal ook de bewegingssnelheid van je target naar beneden brengen. Het heeft een cooldown van 10 seconden.* Restoration Druids krijgen ook een nieuw talent, Efflorescence. Het zorgt voor een bedje van genezende planten en groeien onder targets die een critical heal kregen van Regrowth. * Blizzard is van plan om Feral cats en bears iets te geven dat gelijkwaardig is aan Kick/Pummel, wat onderbreekt, geen damage doet en geen global cooldown heeft. Ze hebben het gevoel dat ze zoiets nodig hebben in een dungeon of raid groep, om de rol van melee beter in te vullen. Daarnaast hebben ze ook meer nu in PvP.* Ook moeten Feral en Balance Druids goede keuzes zijn een voor een Arena team. Ze hebben bepaalde tools nodig, waardoor je een Feral Druid misschien zal verkiezen boven een Arms Warrior, of een Balance Druid boven een Mage of Warlock. Vergeet niet dat het PvP gebeuren er wat anders uit gaat zien in Cataclysm, met meer een focus op concurrerende Battlegrounds.

Mastery Passive Talent Tree Bonussen:BalanceSpell DamageSpell HasteEclipseFeral (cat)Melee DamageMelee Critical DamageBleed DamageFeral (bear)Damage ReductionVengeanceSavage DefenseRestorationHealingMeditationHoT Scale HealingEclipseZe veranderen Eclipse van een talent naar de ‘mechanische kern’ van de class, om het zo minder willekeurig te maken. Balance Druids krijgen een nieuwe UI element, dat een maan en zon laat zien. Wanneer ze een Arcane spell casten, zal het de UI dichter naar de zon brengen en krijgen ze een Nature buff. Wanneer ze een Nature spell casten zal het de UI juist dichter naar de maan brengen, en krijgen ze een buff voor hun Arcana damage. De bedoeling hiervan is dat je meer kan afwisselen tussen Nature en Arcane spells (grotendeels Starfire en Wrath) en dat zo de balans behouden blijft.Bleed Damage en Savage DefenseFeral Druids krijgen straks twee passieve bonus sets, afhankelijk van je cat of bear vorm. Bleed Damage zal het verhogen voor cats. Savage Defense zorgt er nu voor dat crits omgezet worden in het absorberen van damage. Dit zal worden verbeterd voor bears.HoT Scale HealingHoTs zal verhoogd worden bij het healen van meer gewonde targets. Het is vergelijkbaar met dat van een Restoration Shaman, maar met HoTs (healing-over-time) in plaats van directe heals. Ze verwachten dat Druids in Cataclysm meer doen met de verscheidenheid van hun spells, zodat er onderscheid is tussen healing en HoT healing.VengeanceDe nieuwe mechanica is zo ontworpen dat de damage die de tank doet (en daardoor ook zijn threat) niet achterop raakt als damage-dealing classes hun gear verbeteren gedurende de uitbreiding. Alle tanking specs hebben Vengeance als hun tweede passieve talent tree bonus. Wanneer een tank geraakt wordt, zorgt Vengeance voor een Attack Power buff gelijk aan 5% van de aangerichte schade, tot een maximum van 10% van de spelers unbuffed health. Wanneer je een boss tegenkomt verwachten ze wel dat je Attack Power gelijk is aan 10% van je health. De 5% en 10% bonussen nemen aan dat je 51 talent punten in je Feral tree hebt gestopt en dat je in bear vorm bent. Deze waarden zullen kleiner zijn op lagere levels. Bedenk wel dat je deze bonus alleen krijgt als je de meeste punten in de Feral tree hebt gestopt en dat je daadwerkelijk in bear vorm bent. Zo zie je Balance, Restoration of Feral Druids in cat vorm er niet mee rondlopen. Vengeance stelt Blizzard in staat om op dezelfde manier tanking gear te ontwerpen zoals ze dat nu doen; er zullen een aantal damage-dealing stats zijn, maar vooral stats gericht op overleven. Druids hebben meestal meer damage-dealing stats, ook op hun tanking gear. Hun Vengeance voordeel is dan kleiner, maar het doel is om alle vier de tanks dezelfde damage te laten doen wanneer ze aan het tanken zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.