Afgelopen tijd hebben wij een aantal veranderingen gezien in de Nederlandse counterstrike scene. Zo onstond het team CNO (Cyber Nets Online) en zagen we een grote verandering in Digital Mind. Naar aanleiding van de gebeurtenissen bij Digital Mind hebben wij van female gamers uit een hele hoop vragen. Deze vragen hebben we gesteld aan de Creative Manager van Digital Mind.

Hallo vgas kun je jezelf voorstellen aan onze lezers?
Zekers…. Een 22-jarige enthousiaste en energieke jongeman afkomstig van en geresidentieerd in Brugge, België. Naast de gamewereld, hou ik van tennis tijdens de zomermaanden, fitness tijdens de wintermaanden (hoofdzakelijk cardio) om mijnBourgondische levenswijze niet teveel te laten vertalen in een onmenselijk postuur. More to Love, maar er zijn grenzen als je het mij vraagt.Ik heb ook vroeger een zestal jaar intensief gevoetbald, zoals de meeste jongens op mijn leeftijd. alsook basket, maar dat was niks voor mij.

Speel je zelf ook games?
Wie heeft als onschuldige tiener nooit games gespeeld? Het was een evidentie dat iedereen een Ninteno, Playstation en/of handheld had om te gamen want anders hoorde je er niet bij. Telkens je op school kwam ging het steeds over hetzelfde, het verbeteren van het record. De tijd van in de tuin of op de straat te spelen was al voorbij toen ik in mijn tienerjaren kwam, iets wat ik soms wel mis aangezien ik dat belangrijk vind voor de opvoeding en mentale weerbaarheid van het kind. Ik beweer niet dat ik tegen games ben, want ook ik speelde af en toe. Weliswaar op een gezonde manier. De klassieke games die de revue zijn gepasseerd; Mario Bros, Tekken, ….. Ik kwam pas in contact met online gaming door een vriend op school. Hij leerde me Counter-Strike (niet dat ik er veel van ken), maar dat was voor mij een nieuwe, ongekende wereld en het is me steeds blijven boeien. Zelfs in die mate dat ik ben overgestapt naar het organisatorisch vlak, mede ook door het weinige talent die ik bezat.Ik speel nog af en toe, maar nog minder als vroeger. Tijd is de grootste boosdoener, want plezant is het nog steeds om met vrienden online te gamen wanneer het geen weer is om je hond op straat te sturen. Tijdens de puberteit kan je zorgeloos door het leven gaan, maar vanaf je gaat werken, komen er meer verantwoordelijkheden. Je kan niet blijven gamen tot een gat in de nacht en bovendien is mijn sociaal leven ook belangrijk, nog meer sinds ik werk omdat je moeilijker kan afspreken met elkander. De één is thuis, de ander moet werken tijdens het weekend, je gaat meer plannen. Het is een natuurlijke evolutie vanje levensstijl.

Wat is jou functie binnen DigitalMind?
Mijn huidige functie is Creative Manager. Een mooi omschreven woord voor wat men de “klusjesman” noemt in de dagelijkse wereld. Ik werk nauw samen met Niek Koning om DigitalMind naar een hoger niveau te tillen en focus mij daarbij op persaankondigingen, maandelijkse nieuwsbrieven alsook de berichtgeving omtrent het team op ons portaal. Dat laatste omwille van het feit dat er nog weinig mensen te vinden zijn die zich willen integreren zonder direct een vergoeding te eisen, en bovendien ook gemotiveerd zijn om bij te leren.

Welke teams zijn er allemaal binnen de organisatie van Digital Mind?
In het verleden heeft DigitalMind onderdak geboden, naast het klassieke Counter-Strike aan de opvolger Counter-Strike: Source en het populaire Call of Duty 2. Beide teams in onze rangen waren van wereldniveau op hun gebied, en zijn dat nog steeds. Jammer genoeg kregen beide games nog niet de verdiende aandacht, en daar zijn partners gevoelig voor. Het streven naar perfecte trainingsfaciliteiten en talentenontwikkeling heeft ons er toe gebracht om ons niet te vergalopperen en dus op één spel te focussen, hetgeen waar DigitalMind mee is geboren, Counter-Strike. Een zet die ons niet in dank is afgenomen, maardoorgedrevenheid en toegewijdheid heeft er voor gezorgd dat wij er nog steeds staan om onze doelstellingen te verrwezenlijkingen.De heren die ons op heden vertegenwoordigen zijn; Ivan “Apollo” Wuddhisukhim, Yannik “luce” Bindo, Nordien “minto” De Jong, Roy “r0y” Gerritsen en Ferdi “xire” Senel.

Jullie maakte afgelopen week jullie nieuwe mannen team bekend van Counterstrike 1.6 wat is jullie streven?
Wij trachten te streven naar een zorgeloze omgeving waar talentvolle spelers zich kunnen ontplooien, zoals ik hierboven beschreef. Wij geloven dat Nederland kan victorie kraaien op het gebied van team games, naast de heerschappij die Nederland mocht ondervinden bij 1 vs 1 spelers zoals Manuel “Grubby” Schenkhuizen en de legende, Sander “VoO” Kaasjager. Ook Kevin “RotterdaM” van der Kooij en Ivo “forever” Lindhout tonen aan dat Nederland als een talentvol land mag worden beschouwd.

Waarom hebben jullie gekozen voor de line up: r0y, xire, minto, Apollo en luce?
Een voor één zijn het mensen met karakters, een eigen identiteit wat soms tot conflicten kan leiden. Dat maakt hen zo sterk en commercieel interessant, ze kunnen het woord verkondigen en zijn gedreven om de absolute top te bereiken. Ze stralen bravoure uit, iets wat zorgt voor een exuberant geheel aan elementaire marketing. Als zij hun hoofden simultaan in dezelfde richting draaien, dan kan je niet ontkennen dat deze combinatie tot vuurwerk kan leiden. Begrijp me niet verkeerd, ook spelers waar wij afscheid van hebben moeten nemen gaan nog veel betekenen voor de Nederlandse scène, maar je moet ergens een keuze maken. Partners willen een team zien staan en de twijfels omtrent het al dan niet stoppen of doorgaan bij sommige voormalige spelers was voor ons een probleem. Ik draag de ex-spelers nog altijd hoog in het vaandel omdat ik een leuke tijd heb beleefd alsook geloof in hun toekomst.Als ons huidig team zal slagen hangt nog altijd van hen af, zij hebben de sleutel in handen om de deur naar erkenning te openen. Tijd zal dus raad brengen.

Wat kunnen we van DigitalMind verwachten in de toekomst?
De doelstellingen zijn duidelijk omschreven in het beleidsplan, volledige professionalisering van DigitalMind waarbij salaris kan worden uitgedeeld aan spelers als management. Wij wensen dus een platvorm te creëren waarbij wij, liefhebbers van elektronisch gaming kunnen worden vergoed voor onze inspanningen en verdere inzet om de draagwijdte van onze geliefde sport naar een hoger niveau te tillen.

In het verleden heeft DigitalMind een female team gehad. Hoe zijn jullie toentertijd tot dit besluit gekomen?
Het was een team met veel groeipotentieel. Zij waren een nieuwe sensatie en wij vonden deze stap wel een uitdaging. Zij hadden uitstraling en waren een welgekomen geschenk om ons merk internationaal te promoten.

Waarom heeft het team toen besloten de DigitalMind organisatie te verlaten?
Wij hebben altijd gekozen voor het mannenteam en dat is ook de primaire oorzaak waarom onze wegen scheidden voor ESWC. Het vrouwenteam kreeg een verdiende uitnodiging van de ESWC-organisatie (er was geen vrouwelijke kwalificatietoernooi in hun land) en die kans grepen ze met beide handen. En terecht! Het is een mogelijkheid om iedere speler in hun team naar een hoger niveau te tillen, maar wij waren financieel incapabel om die trip naar Parijs te vergoeden alsook het verblijf ter plaatse.Wij hebben toen tezamen een besluit genomen om elk onze weg te gaan, zodanig zij zonder probleem konden zoeken naar een organisatie die hen wel die trip kon aanbieden.

Kunnen we in de toekomst nog een female team verwachten binnen Digital Mind?
Indien het commercieel interessant is dan is alles mogelijk. Wij mogen nog zoveel geloven in de toekomst van bepaalde vrouwelijke speelsters, dat verandert niets aan het feit dat wij ons moeten verantwoorden voor de investeringen. Als dat niet interessant genoeg is met betrekking op aandacht van de grote media, dan kunnen we geen vrouwelijk team toevoegen.

Als jullie in de toekomst ooit een female team zouden starten zou dit dan een Nederlands team zijn?
Ongetwijfeld, omdat wij vertegenwoordigers zijn van Nederlandse gamers en ook de opdracht hebben om toekomstige gamers in Nederland aan te sporen om hun passie niet vroegtijdig stop te zetten door gebrek aan steun.

Zo ja aan wat voor team zouden jullie dan denken?
Ik kan daar geen concreet antwoord op geven, het is een beslissing waarbij je niet over één nacht ijs gaat. Het vergt tijd, want in totaliteit moet alles goed ogen, zowel het spel als de meisjes die onze partners vertegenwoordigen. Ik hoor velen al roepen dat uiterlijk niet het belangrijkste is en daar geef ik je grotendeels gelijk in, maar als zij in de toekomst producten promoten, dan kan je toch stellen dat zij moeten beschikken over een uitstraling, een visie in het leven.

Zou er een mogelijkheid bestaan om ooit een vrouwelijke gamester terug te zien binnen de line up van DigitalMind?
Een vrouwelijke speelsters integreren in het mannenteam? Ik denk dat de tijd daar nog niet rijp voor is. De ontwikkeling van de vrouwelijke speelsters bevind zich momenteel nog op een lager niveau alsook de hand-oog coördinatie. Laat de vrouwen gewoon henzelf ontwikkelen tot betere speelsters en hou de competities gescheiden, zoals in vele andere sporten.

Wat vind jijzelf van het feit dat vrouwen gamen?
Prachtig, de tijd dat gamers werden geassocieerd met brillende jongens is al een tijdje vervlogen. Gamers zijn tegenwoordig ook trendy, het is een déél van het menselijk leven geworden van zowel de nerds als de gewone modale schoolgaande tiener.

Regelmatig hoor je dat female gamers aandachtstrekkers zijn. Wat vind jij hiervan?
Er zijn altijd mensen die roepen om aandacht, maar dat is ook bij de mannelijke gamers. Het is meestal een uiting van frustratie, een manier om in de schijnwerpers te staan of een lokroep voor aandacht. Ik vind dus dat je niet alle vrouwelijke gamers aandachtstrekkers kan noemen, dat zou verkeerd zijn. Laten we niet iedereen over dezelfde kam scheren, dat is toch de regel die ik hanteer wanneer je mensen ontmoet.

Wij willen Vgas heel erg bedanken voor dit verhelderende interview! En wij wensen hem en Digitial Mind veel succes in de toekomst!

About Witchy

Mama van dochters Tessa en Ize. Werkzaam als doktersassistente en gamed al jaren. Favoriete console is de PlayStation 4 en Nintendo Switch. Het liefste speelt ze games op de laptop games zoals World of Warcraft, Two Point Hospital en de Sims 4 .

View all posts by Witchy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.