Het is vandaag 10 maart, wat betekent dat het Mario-dag is – oftewel ‘MAR10’! Natuurlijk kunnen we deze dag vieren door een aantal feitjes op een rijtje zetten, of stil te staan bij de geschiedenis van Mario-games, maar het leek ons juist leuk om dit keer voor een iets andere aanpak te gaan. Daarom hebben we aan ons team gevraagd wat nou de meest vervelende Mario-levels zijn in de Mario-games!

Veel Mario-games heeft ze niet gespeeld, maar het eerste level dat in Lisa opkomt is één van de water levels uit Super Mario 64 – of eigenlijk alle water levels, want een Mario game is niet compleet zonder waterlevels. Nu zijn water levels in z’n algemeen al ontzettend vervelend, maar de combinatie van het lamme pookje van de Nintendo 64-controller, rekening moeten houden met hoeveel zuurstof je nog hebt én onderwatermonsters, dat spant echt de kroon. Het is ook ontzettend makkelijk om te verdwalen in dit soort levels, dus nee, dit is verre van favoriet. “Al moet ik zeggen dat, nu ik de beelden zo terugzie, dit level toch ook wel nostalgisch aanvoelt. Desalniettemin ben ik in ieder geval blij dat ik dit niet meer hoef te spelen.”

De meest recente Mario game is natuurlijk Super Mario Bros. Wonder. De game was op zich niet heel erg moeilijk, in ieder geval niet de levels die nodig waren om het verhaal door te spelen. Er zat echter wel eentje tussen die Alena echt heel vaak opnieuw moest doen en die ze echt naar vond: Wavy Ride Through the Magma Tube. De titel van het level spreekt al voor zich, je moet al golvend door een magmatunnel en dat gaat niet heel makkelijk. Het level heeft ook een moeilijkheid van vier sterren en een onbeschreven irritatiefactor van tien.
Een andere die we graag even willen noemen is een level uit Super Mario Galaxy. Het is Luigi’s Purple Coins run van de Toy Time Galaxy. In dit level moet je paarse munten verzamelen op een hele grote gepixelde Luigi, waarvan de platformen verdwijnen of draaien zodra je erop staat. Dit level heeft ook de nodige frustratie opgeleverd, al laat de speler hieronder het lijken alsof het echt peanuts is. Was het niet…

Het level wat absoluut niet mag ontbreken is Darker Side van Super Mario Odyssey. Het nare van dit level is niet alleen dat hij best moeilijk is, maar er is geen checkpoint. Dat betekent dus dat je helemaal opnieuw moet beginnen als je af bent. Dit is trouwens niet het enige level met deze setup. Het is vergelijkbaar met de Grandmaster Galaxy uit Super Mario Galaxy 2, of de meer recente The Final-Final Test Badge Marathon van Super Mario Bros. Wonder.

Tot slot een échte klassieker en de introductie van Mario. Terwijl Donkey Kong tonnen naar beneden gooit, probeert Mario driftig trapjes op te klimmen om de prinses te redden. Met hulp van af en toe een moker moet Mario tonnen, vlammetjes en ander ongein ontwijken. Eigenlijk heel erg vergelijkbaar met wat hij nu nog steeds doet natuurlijk. Gelukkig werd de prinses later iets zelfredzamer.
Ondanks alle ellendige levels blijft Mario natuurlijk onmisbaar en zijn we blij dat het weer Mar10-dag is vandaag. Op naar meer leuke en vervelende Mario-levels!