Herinner je je nog de Hidden Object-games? Je krijgt een bomvolle afbeelding voor je neus en zoekt daarin de voorwerpen die genoemd worden. Heerlijke games om op je gemakje even te relaxen. Geen tijdsdruk en lekker speuren. Dat is precies wat je in Nature Escapes ook gaat doen. Female-Gamers.nl heeft van deze game mogen proeven en hoe dat verliep lees je in deze review.

Tijd om je groene vingers te testen! In deze Hidden Object-game gaan we naar buiten waar de vogeltjes fluiten. Je gaat letterlijk verdwaald raken in de pracht en praal van de natuur. In de basis zie je een foto voor je met daaronder diverse voorwerpen genoemd. In de grote zoekplaat ga je deze allemaal opzoeken. Veel ligt voor de hand, maar aangezien de game in het Engels is denk je bij sommige woorden wel eens wat dat in hemelsnaam moet zijn. Een Engels – Nederlands woordenboek is dan zo nu en dan wel eens handig. Zoek goed, want de objecten kunnen zeer goed verborgen zijn. Hier zit ook natuurlijk de kracht in, op je dooie gemakje een prachtige plaat bekijken en goed kijken wat er allemaal verborgen is.

Iedere locatie bestaat uit twee platen, elk met eigen objecten om te zoeken. Pas op dat je je niet blindstaart, want soms kun je tijden zoeken en het object maar niet vinden. Gelukkig heb je hints tot je beschikking! Een enkele hint of een super hint waarbij al je objecten die nog open staan getoond worden. Extra leuk: een level spelen met zijn tweeën. Twee zien natuurlijk meer dan één en dan is het fijn als die extra paar ogen weer andere objecten spotten. Er zit ook een dubbele laag in de zoekplaat, naast alle zoekobjecten is er in iedere locatie ook een bloem-polaroid verborgen en zijn er steeds drie objecten die veranderen. Wanneer je deze weet te vinden dan kun je deze elders in het menu gebruiken.

Iedere locatie bestaat uit drie delen: een zoekplaat zoals eerder beschreven, maar daarnaast ook een kleurplaat én een derde puzzel. Deze puzzels zijn verschillend van vorm: memorie, zoek de verschillen, een schuifpuzzel, een echte puzzel met stukjes etc. Dit zorgt zeker voor variatie en dat je je zinnen even kan verzetten. Anders ga je je natuurlijk helemaal blindstaren. De kleurplaten zijn vrij eenvoudig en met je PlayStation-controller markeer je velden in de juiste kleur. We hebben aangegeven dat er geen tijdsdruk is, maar hier kan je wel voor gaan. Hoe sneller je een level uitspeelt, hoe meer punten je ontvangt en een gradatie in de vorm van een ster in de opties brons, zilver en goud. Om de grote zoekveld met goud te halen is een enorme uitdaging, want hier zal je dan echt als een Speedy Gonzales aan de slag moeten gaan en alle objecten klik-klik-klik achter elkaar moeten vinden. Deze missie is hier nóg niet gehaald in ieder geval.

Met het behalen van de levels verdien je centen en deze kun je uitgeven in je eigen tuin. Koop leuke plantjes en fleur je tuintje op. Voegt het veel toe? Niet zo zeer, maar om in het thema te blijven is het een leuke kleine toevoeging. We hadden het al eerder over de bloemen-polaroids. Hiermee kun je bloemen zaaien en puzzelstukjes voor in je fotoboek vol prachtige bloemen vrijspelen. Doel is natuurlijk het hele foto-album vol te krijgen.

Het gaat hier om een Collector’s Edition van Nature Escapes, de enige toevoeging hiervoor zijn zes extra locaties om te spelen met in totaal dus 18 extra puzzels / kleurplaten. Daarnaast zijn er een aantal extra planten toegevoegd en diverse muziekjes om uit te kiezen. Er is ook nog een educatief stukje, want dankzij diverse weetjes leer je meer over bloemen van over de hele wereld.

Linn’s Conclusie:
Met Nature Escapes – Collector’s Edition kom je helemaal tot rust! In tijden heb ik mij niet zo gelukzalig gevoeld: een game zonder al te veel druk, rustgevende beelden en muziek. Heerlijk! Dan is het ook zeker fijn om te weten dat er ook een Nature Escapes 2 verkrijgbaar is. Met zo’n zes uurtjes in zijn totaliteit duurt de game vrij kort, maar je zou ook kunnen zeggen: prima! Wanneer de game langer had geduurd dan lag er wellicht te veel herhaling en verveling op de loer. Het is reuzefijn om met de natuur bezig te zijn, prachtige bloemen te ontdekken en hier lekker mee te puzzelen. Het hoeven niet altijd triple-A-releases te zijn, ook de kleinere Indie-games kunnen zeer zeker pareltjes zijn.

+ Rustgevend
+ Leuke puzzels
+ Variatie