Het leek zo mooi, maar het is toch uitgelopen op een grote flop! De stekker wordt uit Google Stadia getrokken, de streamingsdienst voor games. Helaas bleef het gewenste aantal spelers sterk achterwege wat Google heeft doen besluiten te stoppen met de dienst.

Het klonk zo mooi: gamen zonder te hoeven wachten tot de game gedownload is, een rits aan populaire uitgevers achter je en zelfs de mogelijkheid om zelf je games te pitchen. Zelfs exclusieve games, de lancering werd in 2019 groots aangekondigd. Echter gedurende de drie jaar dat de dienst actief was hoorde je minder en minder over Google Stadia.

Google heeft het een poosje ontkend, want het nieuws hing al in de lucht. Wellicht hebben ze nog geprobeerd te boel te redden, maar er was geen ontkomen aan. Zeker in de corona-periode zou je zeggen dat ze dan het meeste succes moeten hebben gehad, maar helaas is het tegendeel waar. Waar het hem precies aan ligt? Wie zal het zeggen? Het concept zat goed in elkaar, maar blijkbaar houden we toch nog teveel van onze klassieke consoles. Probeer er maar eens tussen te komen met je nieuwe streamingsdienst in het grote game-geweld van Sony, Nintendo en Microsoft.

Het is onbekend hoeveel spelers wel actief met Google Stadia bezig waren. De gebruikers krijgen echter wel hun geld terug voor games en hardware die ze hebben aangeschaft. Dit kost echter wat tijd waardoor je mogelijk pas in januari je geld terug krijgt. Je abonnementsgeld krijg je echter niet terug. Tot 18 januari kun je blijven spelen, dus je hebt nog een maand of drie om je games uit te spelen. Nieuwe games aanschaffen is per direct niet meer mogelijk.

Ook het geld voor je controller en andere aangeschafte hardware krijg je terug. Je kunt hem overigens wel nog steeds blijven gebruiken door hem via de USB aan de PC aan te sluiten en op die manier PC-games te blijven spelen.

Toch valt Google ook wel het één en ander te verwijten. Helaas hebben ze hun beloftes niet waargemaakt en waren niet alle opties mogelijk die bij aankondiging wel beloofd waren. Ook bleef het aanbod aan games behoorlijk achter, waardoor men natuurlijk liever naar de concurrent ging.

Helaas het einde van Google Stadia, maar Google heeft hierbij wel een belangrijke les geleerd. De vraag is of anderen zich op deze manier nog aan streamingsdiensten voor games durven te wagen.


© Google

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.