Sherlock Holmes is een wereldberoemd personage. In boeken, films en series is hij al veelvuldig een hoofdpersonage geweest. In games nu ook, met Sherlock Holmes – Crimes and Punishments kun je nu zelf ervaren om in het hoofd van deze bijzondere detective te zitten.

Sherlock Holmes – Crimes and Punishments is al een tijdje verkrijgbaar voor de diverse consoles. De Nintendo Switch bleef echter een flinke poos achter, maar daar is nu verandering in gekomen. Holmes himself, Watson en Lestrade, zelfs Sherlock bijzondere broer Mycroft, allen zijn van de partij in de cases die je op gaat lossen. In totaal zijn er zes stuks die ieder zo’n twee a drie uur tijd in beslag nemen. Van moorden tot mysteries, alle facetten komen voorbij.

Deductie is het hoofdgenre van de game. Daarnaast zijn er diverse kleine puzzels of mini-games om op te lossen. Je wordt geleid door het verhaal, waar je niet al te veel kan afwijken. Als het ware speel je gewoon een aflevering van een serie af waarbij je je eigen brein aan het werk dient te zetten. Onderzoeken, onderzoeken en onderzoeken. Er komt een hoop informatie op je af waarbij je de crime scene onderzoekt, verdachten ondervraagd en op zoek gaat naar aanwijzingen. Indien je met een persoon of object iets kunt verschijnt er een teken in beeld. Soms moet je ook je zesde zintuig (je detective view) gebruiken om verborgen zaken te ontdekken.

In je logboek wordt alles wat je tot nu toe hebt ontdekt bijgehouden. Van de opdrachten die je nog te wachten staan, tot de voorwerpen die je hebt onderzocht tot aan de verdachten die je hebt ondervraagd. Alles wordt keurig bijgehouden. Zo nu en dan dien je ook zeker Sherlock’s hoofdkwartier aan Baker Street te bezoeken om je rijke archief er op na te slaan of extra onderzoekjes te doen. Over het algemeen zul je hier puzzels op moeten lossen. Heb je diverse aanwijzingen gevonden dan kun je verbanden leggen in je brein, wanneer je de juiste verbanden legt dan volgt er uiteindelijk een vermoedelijke dader. De verbanden die jij legt leiden tot een waarschijnlijke dader, maar of dat feitelijk de juiste is moet nog maar blijken.

Niets is wat het lijkt en kinderlijk eenvoudig is de game ook zeker niet. Regelmatig dien je naar plekken terug te keren om opnieuw onderzoek te doen, soms ook naar aanleiding van eerder verkregen informatie, en zo alle info boven te krijgen. Heb je iets gemist dan kun je regelmatig rond blijven zoeken tot je een ons weegt. Zo is dit gelukkig niet het geval bij de mini-games, kom je er absoluut niet uit dan kun je skippen. Met armpje-drukken heb ik dit persoonlijk ook gedaan, na 10x proberen was ik het klikken zo beu dat ik dit onderdeel over heb geslagen. Verder is het met name goed nadenkwerk, en in sommige gevallen flink nadenkwerk en dient het kwartje in je hoofd gewoon even te vallen.

Uiteraard dient er nog iets gezegd te worden over de Nintendo Switch-versie. Is het een verwelkoming voor deze console? Ach, wellicht speelt het op de Xbox of PlayStation net iets plezierig, maar echte nadelen heb ik zeker niet ondervonden. Dus absoluut ook Switch-proof bevonden.

Linn’s eindconclusie:
In feite valt er niet enorm veel over de game te vertellen. Waar helaas de BBC-serie ten einde is gekomen kun je je absoluut goed vermaken met deze cases. Net als in de serie lijden meerdere wegen naar Rome of eigenlijk naar daders en ook in de game zijn er eigenlijk meerdere eindes mogelijk. Of je uiteindelijk echt de juiste dader hebt aangewezen wordt wel duidelijk, maar of je zin hebt om het gehele gebeuren opnieuw te ontdekken is een tweede. Ervaar je eigen verhaal, of beter gezegd wijs zelf je dader aan.

De cases zijn divers en bevatten een diversiteit aan puzzels. Nadeel is wel dat ze af en toe op je zenuwen kunnen werken of zeer complex zijn. De laadtijden zijn wel behoorlijk lang wanneer je van de ene naar de andere plek wilt reizen. Gelukkig biedt dit je wel de gelegenheid om in je logboek te kijken. Daarnaast is het net als met alle complexe moordonderzoeken zo dat de tijd vrij langzaam verstrijkt. Voor snelheid en actie ben je bij Sherlock Holmes: Crimes and Punishments aan het verkeerde adres, wanneer je op je gemakje graag een verhaal volgt dan zit je absoluut gebakken. Verder valt er weinig meer te vertellen, ga zitten, onderzoek en (ver)oordeel zelf!

+ Leuke cases
+ Diversiteit aan mini-games / puzzels

– Lange laadtijden