Een paar weken geleden nam ik al een kijkje in de bèta van Diablo II Resurrected. Inmiddels is de game sinds eind september officieel uit. Met een groot Diablo II fan in huis was ik wel erg benieuwd naar de game. Een oude game in een nieuw jasje. Deed Blizzard hier goed aan? Of hadden ze de game beter op de plank laten liggen?

Als groot fan van Blizzard games heb ik op een enkele game na alle games in mijn bezit. Doordat andere om me heen Diablo III gingen spelen nam ik daar een kijkje en kwam in de wereld van Sanctuary terecht

Het verhaal

In Diablo II barst de strijd wederom los in Sanctuary oftewel de sterfelijke wereld. Diablo is losgebroken uit zijn soulstone en zorgt samen met zijn broers en de lesser evils voor een flinke chaos. In Diablo II speel je een van de 7 Helden die vechten tegen de duivelse monsters die door het kwaad zijn opgeroepen. Door middel van quests te voltooien en het verslaan van deze monsters level je je karakter. Voor het afslachten van de monsters die je tegenkomt op je pad krijg je rewards in de vorm van Expierience Points, loot drops en gold waarmee je items kan kopen of kan gokken bij bepaalde NPC’s.  Het is de bedoeling je karakter op te bouwen en te voorzien van uitrusting. Hoe hoger en verder je komt des te meer skill-points je ter beschikking hebt om sterker te worden. Om dit te bereiken zijn er 3 moeilijkheidsgraden en 5 gebieden beschikbaar waar je je alleen of samen met ander spelers doorheen kan vechten.

Welke Heroes zijn er

Amazone: Een krijger die met speer en boog tegen de vijand vecht.

Barbarian: Een vechter die met vrijwel elke uitrusting en wapen overweg kan.

Paladin: Een nobele vechter, met verschillende vechttechnieken.

Sorceress: Een caster die gebruik maakt van de fire, ice en lightning elementen.

Neromancer: Een held die gebruikt maakt van magische spreuken, vloeken uitroept en in staat is zijn eigen leger te creëren.

Druid: Deze Hero kan de natuurlijke elementen gebruiken, zijn dierlijke volgers oproepen of zich transformeren in een wolf of beer.

Assasin: Een expert in krijgskunsten, schaduwtechnieken en dodelijke vallen kan gebruiken.

Mijn avontuur

Mijn favoriete karakter blijft the Sorceress die veilig op afstand kan vechten en flinke spreuken erop loslaat.  Vaak speel ik samen met mijn man die al jaren Diablo II fan is en die ik gelukkig alles kan vragen. Als leek is het spel niet altijd even gemakkelijk. Want waar vind je alles voor je quest en welke kant moet je op? Hints en locaties worden gegeven door NPC’s in dialogen maar vanwege de random online gegenereerde locaties blijft het soms nog lang zoeken. Dit zorgt er wel voor dat je reis telkens weer anders is.  Ik ben Diablo III gewend en dat is een stuk gemakkelijker spelen als je niet zoveel ervaring hebt. Naar mijn mening kan je Diablo II ook spelen zonder bekend te zijn met de andere delen maar het zal wat tijd nodig hebben om je weg te vinden in het spel. Uiteraard kun je het casual spelen maar als je echt voorruit wil komen moet je er de nodige uren in steken.

Mijn mening

De game is ten opzichte van zijn eerdere versie enorm verbeterd. Als je het mij vraagt is de game wel ijzersterk. Ondanks dat ik nieuw ben in deze game is het erg gaaf om te spelen. Het is leuk om eens te begrijpen waarom dat spelers van de eerdere game er zo over te spreken zijn. Hoewel het wel een heftige game is om te spelen. Je moet er de nodige tijd insteken om verder te komen en een sterke pols en arm hebben. De gameplay zit goed in elkaar en zelf vind ik het sociale aspect aan de game wel leuk. Je hoeft hem niet alleen te spelen en staat met je vrienden in contact via Battle.net.

De verbeteringen zijn toegevoegd in samenwerking met de fans, Quality of life features zoals het geavanceerde karakter scherm is uitkomst voor de fanatiekeling en het automatisch oppakken van gold scheelt weer veel geklik. Je kunt de game zo moeilijk maken als je wilt door de moeilijkheidsgraad omhoog te zetten of door public games te spelen. Meer spelers in een game betekend ook meteen een sterkere vijand, meer Experience Points en kans op meer loot.

+ Een sterk verhaal in een modern jasje
+ Ook te spelen als je geen ervaring hebt met Diablo I.
– Onduidelijk voor een leek