Eindelijk kregen we de eerste trailer van de eerste DLC Hyrule Warriors: Age of Calamity te zien. Nieuwe personage, twee toegevoegde wapentypes en een aantal nog-niet-eerder-geziene monsters. Super fijn dit! Maar was dit dan ook?

Happy de peppy was ik blij dat we de story achter de 100 jaar geleden aanval op Hyrule te zien gingen krijgen met Hyrule Warriors: Age of Calamity. En met veel plezier heb ik de storyline uit weten te spelen. Niet weten dat Nintendo een DLC ging uitbrengen in twee delen voor deze game. Gelukkig hoef je maar 1 keer te betalen voor de twee delen in plaats van voor elk uitgebrachte DLC.

In de eerste deel Wave 1: Pulse of the Ancients gaan we verder met Royal Ancient Lab. Hierin verschuilt interessante quests die zich vertakken tot een hiërarchische boom. Een grote conclusie: de DLC voegt niets meer toe dan wat vrij te spelen bonussen en gameplay-toevoegingen.

Een van de nieuwe wapens voor Link is Flail. Hiermee kan Link flinke klappen op afstand uitdelen en raken op vijanden. De unieke vaardigheid van deze wapen is de mogelijkheid om wapens van de tegenstanders te kopiëren. Helaas is het wel dat Flail, net als in Breath of the Wild, kapot gaat nadat het flinke schade heeft aangericht. Heel fijne skill, maar niet handig tegen eindbazen.
Ook Zelda heeft een nieuwe wapen: de Master Cycle. Een toffe bike die ook vrij te spelen is Breath of the Wild in DLC. Kort maar krachtig: het is een leuke toevoeging, maar het aanvallen voelt heel onnatuurlijk en lomp tegelijk aan. Zelda doet ene na de andere truc op haar motor maar het voelt niet als aanvallen. Vooral op smalle weggetjes zit de motor behoorlijk in de weg.

Wat ook behoorlijk in de weg loopt in smalle gangen is de nieuwe personage Battle-tested Guardian. Het heeft even geduurd maar nu mag je ook zelf een Guardian besturen en op vijanden laserstralen. Hoe machtig je ook voelt, in de praktijk valt ie erg tegen. Hij is niet praktisch in gevechtsmissies vanwege zijn omvang.

Tot slot zijn er ook nieuwe monsters toegevoegd in de DLC. Zo heb je Moblin’s die explosieven dragen op de rug en rondgooien. Of gigantische slijmerige puddinkjes naar je toewerpen die geïnspireerd zijn op de bekende Chuchu’s.
Ook zijn er Vicious Monsters die als uitdagingen hier en daar op de kaart verschijnen. Het doel blijft hetzelfde: je vecht tegen wat vijanden, verovert een basis en moet het opnemen tegen een extra sterke vijand om de missie te voltooien. Het zijn bestaande monsters maar dan met een extra eigenschap. Zo heeft de ene extra uitrusting bij zich en de ander richt meer schade aan. Je zal een boel moeten verslaan wil je de content van Pulse of the Ancients willen voltooien. Reken maar dus op een hoop dezelfde missies om benodigde stukken items te verzamelen.

Wendy’s oordeel:
Heel eerlijk vind ik DLC Pulse of the Ancients erg tegenvallen. De eerste uitbreiding gaat verder met Royal Ancient Lab waar Robbie en Pura onderdeel van zijn. Je moet missies doen om benodigde items te verzamelen om de DLC te kunnen voltooien. Deze missies vertakken zich tot een boom, maar hebben vaak dezelfde doelen en monsters waar je tegen vecht. Een prima DLC voor als je meer missies wilt hebben, maar voelt niet als extra toevoeging voor main Hyrule Warriors. Ik hoop dat de tweede DLC die in november moet gaan verschijnen, een stuk beter is dan deze.

+ Nieuwe wapens voor Link en Zelda
+ Extra missies in Royal Ancient Lab
– De extra missies voelen na enige tijd hetzelfde aan
– DLC biedt geen extra toevoeging op de main story
– Nieuwe personage Battle-tested Guardian voelt machtig maar onpraktisch

De uitbreidingspas voor Hyrule Warriors: Age of Calamity dat twee DLC’s bevat is nu verkrijgbaar op de Nintendo Switch. De tweede DLC zal in november 2021 verkrijgbaar zijn. De uitbreidingspas kost 19,99 euro op de Nintendo eShop.

About Wendela

Fan van Legend of Zelda en Pokémon-games. Een grote zwak voor game merchandise.

View all posts by Wendela