Op het eerste oog ziet Glyph er uit als een leuke puzzelgame met een stoere en toch schattige scarabee in de hoofdrol. Echter, schijn bedriegt! Zo schattig en leuk is het helemaal niet, bloed zweet, tranen en verslavend.

Bolverk Games, een Deense gameontwikkelaar, is gespecialiseerd in VR-games en heeft met Glyph zijn eerste 3D platformer ontwikkeld. En wat voor eentje! In 3D platformer Glyph speel je als een mechanische scarabee die al springend, vliegend en manoeuvrerend de woestijn moet verkennen om de wereld te herstellen nadat een monster het heeft verwoest en vergiftigd. Het zand is onbegaanbaar en veilige plekken waar Glyph kan landen zijn schaars. Elk level zit vol met schatten en geheimen (meer dan 100) die Glyph kan ontdekken en gevaren voor Glyph om te ontwijken.

Glyph beweegt zich grotendeels voort als een rollend balletje en kan vanaf een veilige ondergrond een sprong maken. Je kunt zien of Glyph kan springen als hij licht geeft. Kom je op speciale platforms, dan krijgt Glyph de mogelijkheid om twee sprongen te maken. Ook kan Glyph kort vliegen en een drop doen en als je die vier dingen combineert kom je een heel eind. Maar van de speler zelf wordt doorzettingsvermogen en geduld gevraagd, want de levels kunnen erg tricky zijn! Je mag namelijk niet in het zand terecht komen, gevaarlijke platforms aanraken, door vuur of tegen de bergwand aanvliegen. Dan moet je gewoon weer helemaal opnieuw beginnen.

Bij de eerste levels van de game denk je nog: “Ach, dit wordt een eitje, komt he-le-maal goed”, maar na een level of 10 á 20 kom ik toch echt mezelf tegen en worden mijn geduld en precisie behoorlijk op de proef gesteld. Toch blijf ik steeds weer opnieuw proberen en zoek ik andere manieren om mijn doel te behalen. Is er een betere route die ik gemist heb? Moet ik verder springen en dat ene platform overslaan? Moet ik gewoon een beetje lef hebben?

Zoals ik al eerder noemde is er in een level veel te verzamelen. Er zijn muntjes, sleutels, diamanten, een artefact en nog een capsule met daarin skins voor Glyph zodat je helemaal in stijl kun spelen. De sleutels zijn het belangrijkste, die heb je nodig om door het portaal te kunnen en het level te kunnen behalen. Muntjes, diamanten en artefacten zijn nodig om nieuwe levels te ontgrendelen. Mocht je tijdens een level toch in het zand belanden en opnieuw moeten beginnen, dan is het wel prettig om te weten dat je deze drie dingen behoudt. Sleutels en de capsule daarentegen, die moet je gewoon weer opnieuw pakken. En vooral dat leverde mij best wat frustratie op. Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk, liefst alles, verzamelen en dat brengt overduidelijk risico’s met zich mee. Overigens hoeven die capsules niet, dus als je het liever niet te ingewikkeld maakt voor jezelf, dan kun je ook voor een iets relaxtere game ervaring gaan.

Wat fijn is aan het doorspelen van deze game is dat het non-lineair is. Dat houdt in dit geval in dat je binnen een ontgrendeld gebied zelf kunt kiezen in welke volgorde je het speelt en ook daarna steeds weer terug kunt naar andere levels om eventueel meer muntjes, diamanten en artefacten te zoeken. Overigens heb je niet een absurde hoeveelheid nodig om nieuwe gebieden te ontgrendelen en maakt het de game daarmee erg toegankelijk voor elk type speler. Het maakt de game daarmee ook wel erg verslavend, want door het steeds weer opnieuw te proberen en misschien eindelijk eens die capsule te pakken of dat laatste muntje, dat maakt dat je de game steeds weer opnieuw opstart. Er zijn twee verschillende soorten levels: verkenningslevels en Time Trial levels. In verkenningslevels kun je rustig de tijd nemen om alles te zoeken, in een Time Trial moet je een level binnen de tijd voltooien. Er zijn meer dan 80 verkenningslevels en 30 Time Trials.

Daarnaast is de game ook prachtig vormgegeven en heeft elk level een soort zen tussen alle frustratie. De levels zijn niet makkelijk, maar gelukkig zijn ze wel erg mooi. Het schitterende zand, de bijzondere constructies en de goed uitgekiende beweegruimte maken van elk level een prachtige uitdaging. Ook Glyph ziet er goed uit met de verschillende skins. Glimmend, prachtige kleuren en je voelt bijna het gloeien van het lijf. Ik heb de game eventjes met toetsenbord en muis gespeeld, maar met de controller is toch wel het fijnst. Bewegingen komen soms erg precies en dat vond ik zelf fijner te doen met een controller.

Alena’s oordeel
Glyph is een ontzettend uitdagende en vermakelijke game, die hier en daar ook best wat frustratie kan opleveren. Maar ondanks de frustratie bleef ik spelen en dat krijgt echt niet elke game voor elkaar. Het uiterlijk van de game, het non-lineaire en de verschillen in moeilijkheid maken de game voor veel verschillende spelers toegankelijk. Je kunt gaan voor veel uitdaging en alles behalen, of je gaat voor een iets rustiger tempo en speelt de game gewoon rustig door. Beide is mogelijk, omdat het ontgrendelen van nieuwe gebieden niet veel nodig heeft. Ik weet niet of er iets is wat ik mis aan deze game. Eigenlijk mis ik niets, maar het frustratiegehalte (en dat is natuurlijk persoonlijk) was bij mij wat hoog. Ik had het heel fijn gevonden als ik de capsule niet weer opnieuw hoefde te pakken als ik hem eenmaal heb en dan in het zand knal. Als dat nog een optie was geweest was het voor mij af geweest, maar overall is het een hele toffe 3D platformer. Glyph was al beschikbaar voor Nintendo Switch en is vanaf 9 augustus uit voor PC op Steam.

+ Voldoende speeltijd
+ Geschikt voor verschillende speelstijlen
+ Grafisch mooie game