Wil jij altijd al Pokémon fotograferen in hun eigen habitat? Dat kan met de nieuwe New Pokémon Snap-game voor op de Nintendo Switch. Spring in een zelfrijdende zweefmobiel en verken diverse omgevingen om Pokémon te fotograferen.

Heel lang geleden ergens in 1999 (alweer 22 jaar geleden :-o) kwam de eerste Pokémon Snap uit voor de Nintendo 64. Het was heel iets anders dan alleen Pokémon vangen en tegen elkaar te vechten. Hier ging je op pad namens Professor Oak om Pokémon te fotograferen in hun natuurlijke omgeving. Zo ging je van witte stranden naar de Power Plant waar elektrische Pokémon leefde en gelijk door naar de jungle. Om toch het perfecte plaatje te kunnen maken moest je Pokémon uitlokken om naar jouw cameralens te kijken of zeldzame acties te zien. Aan het einde van de course beoordeelde de professor jouw gemaakte foto’s. De hoogste score telt. Het doel is om zoveel mogelijk Pokémon te fotograferen en de hoogste scores weten te behalen.

In New Pokémon Snap komt dit in grote lijnen ook terug. Maar in plaats van 1 consistente course te volgen, kan je in bepaalde courses een andere route kiezen dan de route die je gewend bent. En dat maakt de nieuwe game net wat interessanter. Je komt nieuwe Pokémon tegen en ze reageren net allemaal anders. En dit heeft allemaal invloed op jouw score. Zo kan je op het strand meerdere Pikachu’s tegen komen, die allemaal anders reageren. Mijn tip: neem zoveel mogelijk foto’s van diverse handelingen die de Pikachu doet. Je weet maar nooit hoe goed die beoordeelt wordt.
Professor Mirror beoordeelt jouw foto’s. Je mag maar 1 foto per Pokémon inleveren ter beoordeling. Dus heb je vier Pikachu foto’s gemaakt? Kies de beste volgens jou. Hij beoordeelt op onder andere basis van pose, afstand tot de camera en aanwezigheid van andere Pokémon. Die speciale pose kan leiden van 1 tot 4-sterwaardige foto. Dus wees alert! Wat wel een nadeel is van het maken van foto’s is dat wanneer 2 of meer Pokémon op één plek staan en je wilt specifiek die ene Pokémon fotograferen, dan moet de camera dat wel weten te selecteren. Soms doet ie dat niet en pakt ie juist de andere Pokémon. En dit zijn momenten waar de lucky shot snel voorbij kan gaan.

Geen zorgen. Aan het begin van de game krijg je een tutorial van Professor Mirror en Rita. Zij laten je zien hoe je moet bewegen, kan inzoomen en later in het spel om flufffruit (soort van appels) en Illumina Orbs te gebruiken om Pokémon uit te lokken. Vooral dat laatste is een bijzondere toevoeging aan New Pokémon Snap. Je moet ze wel eerst vrijspelen. Er gaat een mysterie rond dat Pokémon anders zien en reageren wanneer ze in aanraking komen met Illumina-fenomeen. In diverse gebieden leven bloemen waar de kracht verstopt zit. Ontdek het mysterie en wie weet ontdek je nieuwe routes en bijzondere Pokémon. In totaal zijn er 5 speciale Illumina Pokémon-routes te vinden. En nee, ik ga geen spoilers geven.

Elke route heeft diverse levels. Zo kan je in level 2 route nieuwe Pokémon tegen komen, die je in level 1 nog niet bent tegen gekomen. Of dat er opeens een nieuw pad is ontstaan door Bidoof’s die een dam aan het bouwen zijn terwijl ze in het eerste level takjes aan het verzamelen waren. Of dat in de nachtversie een pad geblokkeerd is door een slapende Pokémon, die overdag wel actief is. Je moet wel regelmatig hetzelfde pad bewandelen om aan een bepaalde score te komen om de nieuwe levels vrij te spelen. Dit kan soms wel frustrerend zijn in het begin, maar later in het spel gaat het opeens snel wat je allemaal vrijspeelt.

Bron afbeeldingen: NewPokémonSnap.com

Daarnaast kent New Pokémon Snap nieuwe features. Je ontvangt opdrachten van Professor Mirror, Rita, Todd (uit de eerste Pokémon Snap-game) en student Phil om foto’s te maken van Pokémon. Zo is er bijvoorbeeld een opdracht om een speciale pose van Pokémon te fotograferen die je niet snel tegenkomt. Of wat gebeurt er wanneer je twee Pokémon tegenover elkaar zet. Vanuit deze opdrachten ontvang je stickers en frames om jouw gemaakte foto’s op te leuken en deze te delen met medespelers online. Heel handig is dat foto’s worden geblokkeerd wanneer je deze Pokémon of gebied nog niet heb ontdekt. Zo blijft het een verrassing voor jezelf. Kan je niet wachten, dan kan je altijd de foto bekijken.

Wendy’s oordeel:

Ben je een Pokémon-fan en dol op fotograferen? Dan zal je geheid New Pokémon Snap leuk vinden. Je bezoekt diverse flora’s en fauna’s om onderzoek te doen naar Pokémon’s habitat. Zo kom je op het strand bijzondere Water-Pokémon tegen en diep in de jungle insect-Pokémon. Elke route bestaat uit diverse levels die je kan vrijspelen na het behalen van score op jouw geselecteerde foto’s. Hoe meer punten, hoe sneller je levels kan vrijspelen en meer Pokémon tegen kan komen. Helaas moet je wel soms dezelfde routes opnieuw doen om verder te kunnen komen. Dat kan vervelend zijn, maar er gebeurt veel in zo’n route waardoor je ogen zowel voor als achter moet hebben. De main story duurt ongeveer 15 uur. Maar gelukkig kan je, je voldoende vermaken met opdrachten waarmee je handige accessoires krijgt om jouw gemaakte foto’s op te leuken. En uiteraard te delen met medespelers over de hele wereld.

Dit is een feelgood game die je makkelijk en snel kan spelen tussendoor. Ben je toch fan van Pokémon-gevechten houden? Skip liever New Pokémon Snap en speel verder met Pokémon Sword & Shield. Hier zal jij meer plezier uithalen.

+ Foto’s schieten van Pokémon
+ Diverse omgevingen; strand, jungle, vulkaan etc.
+ Vrijspelen van accessoires om foto’s te upgraden