Met alle huidige covid-19 maatregelen over de hele wereld is het niet meer dan logisch dat veel evenementen daardoor niet door kunnen gaan of enkel online kunnen plaatsvinden. De organisatoren van gamescom hoopte eerder dit jaar nog dat ze ook bezoekers op locatie konden ontvangen, maar daar zien ze nu van af. Laten we kijken wat gamescom 2021 dit jaar dan online te bieden heeft.

Vorig jaar was gamescom ook genoodzaakt om alles online te doen en dat was een behoorlijk succes. Meer dan 100 miljoen views verdeeld over alle beschikbare platformen en kanalen, meer dan 50 miljoen unieke kijkers uit 180 landen en 370 partners uit 44 landen. Het idee dit jaar was in eerste instantie om toch een combinatie van online en bezoekers op locatie te doen, maar gezien de vele bedrijven die door alle reisbeperkingen niet kunnen komen ziet de organisatie daar toch vanaf en gaan ze volledig online. De vrij spontane online editie van vorig jaar heeft voldoende kunnen leren om dit jaar een nog betere online editie te kunnen aanbieden.

Allereerst zal ook deze editie, net als vorig jaar, voor iedereen gratis en op vele verschillende online platformen te bekijken zijn. Gamescom zal weer starten met gamescom: Opening Night Live gepresenteerd door Geoff Keighley (Canadese gamejournalist en tv-presentator) en zal plaatsvinden van woensdagavond 25 tot en met vrijdagavond 27 augustus. Vorig jaar keken meer dan 2 miljoen mensen live mee naar gamescom: Opening Night Live. Vele games lieten hier nieuwe aankondigingen zien, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van DLC The Ancient Gods voor Doom Eternal en een uitgebreide gameplay trailer voor Ratchet & Clank: Rift Apart. Ook zagen we legendarisch acteur Christopher Lloyd vertellen over Sugeon Simulator 2. Wie weet wat we dit jaar kunnen verwachten!

IGN zal net als vorig jaar de productie van verschillende online gamescom shows op zich nemen, zoals gamescom studio en gamescom: Awesome Indies. Ook gamescom now keer terug als online platform waar je onder andere alle informatie, nieuws, trailers en livestreams kunt vinden. Het platform heeft een flinke upgrade gekregen zodat het voor alle kijkers nog gebruiksvriendelijker is, bijvoorbeeld door een eigen aan te passen blokkenschema. Tot slot is er nog gamescom epix. Een nieuw platform wat zich volledig richt op het verbinden van de community door interactieve sociale activiteiten met andere kijkers en bedrijven om zo punten te verdienen en prijzen te winnen. Op deze manier hoopt gamescom het levendige gevoel van de beurs bij iedereen naar het scherm te brengen.

Ook devcom wordt niet vergeten, want ontwikkelaars krijgen ook een vol online programma waar iedereen uit het bedrijfsleven kennis kan maken met elkaar om zo hopelijk nieuwe vruchtbare samenwerkingen te laten ontstaan die anders op de fysieke werkvloer zou plaatsvinden. Ontwikkelaars kunnen dit jaar nog beter hun games pitchen in Pitch It! of tijdens evenementen. Ook is er een onderscheid gemaakt tussen content gefocuste dagen en zakelijk gefocuste dagen. Zo krijgt iedereen voldoende ruimte om zich te laten zien en anderen te ontmoeten.

Zoals je in het schema hierboven kunt zien is er genoeg te doen in de week van 23 tot en met 27 augustus. Helaas geen fysiek bezoek, maar wel goed gevuld online programma die je lekker in je joggingbroek, onesie, of (doe es gek) je gala outfit kunt bijwonen. In de komende weken zal de organisatie meer bekend gaan maken over het programma en mogelijk wat deelnemende partners. Deze zomer kunnen we in ieder geval weer online gaan genieten van de charmes van gamescom, dus ik denk dat ik die curryworst en biertjes dan maar even zelf ga halen!