Ik houd van koken en bakken en ik sta dan ook graag in de keuken, het is voor mij echt een stuk ontspanning en zen. Ik houd ook van Overcooked, maar daar word ik dus echt niet zen van… Maar ik lig altijd wel dubbel van het lachen, dat is ook okay toch? Ik was dan ook mega blij met Overcooked! All You Can Eat waar je zowel Overcooked deel 1 en 2 als alle DLC’s kunt spelen. Wat?! Zet je koksmuts op en lees even mee.

In Overcooked sta je in de keuken en moet je snijden, koken, frituren, bakken, kneden, afwassen en serveren. Als het even kan allemaal tegelijk. Als je alleen speelt dan kun je wisselen tussen twee chefs zodat je eentje aan het werk kunt zetten en de ander dan de volgende taak kunt laten doen. Maar dat wisselen werkt bij mij eigenlijk nooit heel goed, dus ik speel het graag samen. Je staat dan met twee tot vier chefs in de keuken en zorgt dat alle bestellingen op tijd binnenkomen. Hoe meer je serveert, hoe meer punten en uiteindelijk sterren je haalt per level. Uiteraard geldt ook hier, hoe verder je komt in de game, hoe uitdagender de levels. De eerste Overcooked! kwam in 2016 chaos brengen in menig woonkamer en kreeg nog een DLC, The Lost Morsel, om de game wat aan te vullen. Twee jaar later, in 2018, kregen we Overcooked! 2 en daar bovenop nog een seasonpass met allemaal extra content (Surf ‘n’ Turf, Campfire Cook Off, Night of the Hangry Horde en Carnival of Chaos) die het niet bepaald makkelijker maken. En nu is daar dan Overcooked! All You Can Eat met beide games en nog meer extra content.

In deze super complete editie kun je alle verhaallijnen en DLC in Campaign samen of alleen doorspelen, maar is er ook Arcade mode. In Arcade mode kun je solo of samen op de bank een level uitkiezen om te spelen, maar kun je er ook voor kiezen om online te spelen met andere spelers. Dit kan in zowel co-op als versus, dus zowel samenwerken als competitie is goed vertegenwoordigd. Maar dan ontstaat er een probleem. Allereerst kregen we het niet voor elkaar om met twee spelers in de lobby te komen. In het hoofdscherm kun je je team samenstellen, dus logischerwijs voeg je dan een tweede speler/controller toe. Hij pakte het echter niet, dus elke keer als we een controller aanzetten gaat de andere controller uit of reageert hij niet meer en zit je dus nog steeds met één speler. Als je het via Campaign doet werkt het wel, maar ook daar niet heel soepel. Okay, vanuit Campaign met twee spelers terug naar het hoofdscherm dan maar.

Vanuit daar gaan we dan naar Arcade mode om online co-op of versus te doen, maar waar ik eerder al in mijn eentje tegen aanliep gebeurde nu ook. Er was niemand in de lobby, dus we konden geen spel met anderen online starten. Zou iedereen deze problemen hebben? Schijnbaar lopen heel veel spelers tegen het probleem van de controllers, maar ook van de lobby aan. Gevalletje oorzaak gevolg? Team17 doet er helaas nog weinig aan want sinds de release op 2 december is er nog geen update geweest die deze behoorlijke problemen fixt. Vele spelers met mij zijn enorm teleurgesteld in de game, want het is gewoon een partygame die je snel op wil starten om samen te kunnen huilen van het lachen op de bank. Nu zitten we helaas te huilen van ellende, want het werkt voor geen meter. En ik vind de game in mijn eentje gewoon niet leuk. Het wisselen tussen de chefs werkt voor mij niet, dus ik speel het veel liever samen. Liefst op de bank, maar online is ook okay. Maar beide werkt dus niet en dat is een enorme teleurstelling. En als je dan eindelijk samen aan het spelen bent gebeurt het ook nog regelmatig dat je bij het ontvangen van een achievement gewoon weer uit de game wordt gekickt!

Het positieve wat ik kan melden is dat er wel veel keuze is in de Campaign, alles is direct beschikbaar. Daarnaast hebben ze het makkelijker gemaakt voor ook de beginnende speler door bepaalde factoren makkelijker te maken, Compatibility mode. Afhankelijk van het level kun je bijvoorbeeld de tijdslimiet aanpassen of het verlopen van bestellingen uitzetten. Ook is er de keuze uit heel veel verschillende chefs die allemaal onwijs leuk en schattig zijn. Ook is een van mijn favoriete Muppets, Swedish Chef, onlangs toegevoegd en zullen er vast nog wel meer bij komen. Maar heel eerlijk, fix eerst die grote problemen maar. Ik kan gewoon geen goede review schrijven want de gameplay verschilt, op de Compatibility modus na, niks van de losstaande games. Mocht er een update komen waarmee de problemen verholpen zijn, dan geef ik jullie zeker weten een update. Tot die tijd ga ik heel teleurgesteld zijn in deze release, want zolang het aanmelden van een tweede speler zo moeizaam gaat en er niemand in de lobby komt is er voor mij geen reden om deze game te gaan spelen.

Alena’s oordeel

Hier kan ik echt heel kort over zijn. Koop nog maar even niet als je voor samen spelen of online gaat. De game werkt gewoon niet goed, niet zoals het zou moeten. De game is niet goedkoop en als je Overcooked! of Overcooked! 2 al hebt zou ik het daar even bij laten, want dan voegt het nog niets voor je toe. Mocht je van plan zijn om alleen te spelen en niet online te willen gaan, dan is het een prima koop, want dan kun je genoeg doen en is het zoals we van Overcooked! gewend zijn een goede game. Als er een update komt laat ik het jullie weten en hoor je van me hoe het dan werkt. Tot die tijd leg ik mijn koksmuts weer in de kast.

+ Alles direct beschikbaar
+ Veel leuke chefs
+ Compatibility mode