Het is nu officieel onderzocht: er is een grote hoeveelheid vrouwelijke Gamers in Nederland. Hier bij Female-Gamers.nl weten wij dit natuurlijk al lang, maar toch altijd fijn als het ook nog even elders bevestigd wordt.

Het onderzoek is uitgevoerd door Talpa Gaming en het Marketing Sciences team van Mediabrands. Samen hebben zij onderzocht hoe gaming zich in Nederland ontwikkeld en de manieren waarop verschillende doelgroepen games cconsumeren. Niet alleen hebben ze onderzoek gedaan naar vrouwelijke gamers, maar ook naar “oudere” gamers.

Voor ons is het natuurlijk het meest interessante onderdeel de vrouwelijke gamers. In Nederland zijn er ruim 8,3 miljoen mensen die gamen. Dit komt neer op één op de twee mensen. Er is een onderscheidt in de fanatieke gamers (de hardcore spelers) en de casual gamers (puur spelen voor de ontspanning). Maar liefst 30% van de hardcore gamers is vrouw! Een mooi aantal al natuurlijk, maar waar het op neerkomt is dat bijna één op de drie fanatieke gamers een vrouw is. Rest nog wel de vraag wat de onderzoekers verstaan onder hardcore gamers? Wanneer we kijken naar het percentage vrouwelijke spelers onder de casual gamers is uit onderzoek gebleken dat maar liefst 70% vrouw is. Woehoe! Een lekker aantal.

Er is echt nog meer onderzocht, namelijk dat er steeds meer mensen in de leeftijdscategorie 50 tot 75 jaar een game spelen. We hebben het hier niet over de die-hard gamers, maar de ultra-light casual spellen. Persoonlijk stel ik mij de vraag in hoeverre je deze mensen als “gamers” kunt beschouwen, wanneer ze graag een potje Wordfeud of Candy Crush spelen. Maar liefst 47% van de mensen in de leeftijdscategorie 50 tot 75 jaar speelt videogames en dan met name puzzelgames genieten de voorkeur.

Als laatste is uit het onderzoek gekomen dat gaming de snelst groeiende vorm van entertainment in Nederland is. Veel mensen spelen dagelijkse casual games met als motieven plezier en ontspanning. Doordat gaming (laten we even benadrukken het casual gamen) zo in opkomst is zien adverteerders deze games als dé kans bij uitstek om hun reclame in te uiten.

© Talpa Gaming

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.