Mocht je Galar nog niet groot genoeg vinden in Pokémon Sword and Shield, dan kun je met de nieuwe DLC, The Isle of Armor, Galar nog een stukje uitbreiden en wel met een prachtig eiland vol weelderige en rustgevende natuur en natuurlijk meer Pokémon.

Op The Isle of Armor, een eiland voor de kust van Galar, is een boel te ontdekken en natuurlijk uit te dagen. Het eiland is vol met verschillende soorten natuur zoals stranden, grotten en prachtig groene bossen. Je kunt overal komen en kunt het eiland dan ook heel goed verkennen en overal lopen Pokémon. Mocht je de Pokémon gezellig mee willen nemen, dan lopen ze hier ook lekker achter je aan. Het kan voorlopig alleen op The Isle of Armor, maar als het goed bevalt zullen ze het misschien ook wel toevoegen aan The Crown Tundra. Ze doen overigens wel echt heel rustig aan, dus af en toe teleporteren ze een stukje vooruit en dat ziet er soms wel stom uit. Op het eiland ontmoet je Mustard, de Trainer en meester van de Dojo op het eiland en hij zal je helpen om een betere trainer te worden en je Pokémon nog sterker te maken. Daarnaast is er Honey, die zichzelf Lady of the House noemt en die de Dojo draaiende houdt. De tegenstander op dit eiland hangt af van of je Sword of Shield speelt. In mijn geval maak ik kennis met Klara, een meisje die van de buitenkant erg schattig lijkt, maar ondertussen natuurlijk net als ik een goede Pokémon trainer wil worden. Ze is gespecialiseerd in het gebruik van Poison-type Pokémon en zal het je niet makkelijk willen maken. Haar Pokémon zijn misschien niet zo goed geëvolueerd als je zou verwachten al speelt ze wel met hoge levels. Hier had wel wat meer aandacht in kunnen zitten, maar misschien willen ze het ook niet te moeilijk maken.

The Isle of Armor is niet alleen te bereiken als je al kampioen van de Galar regio bent, maar ook als je de game nog maar net bent gestart. Je kunt er heen zodra je in het wild rond kunt lopen, dus het is een gebied die vrij snel toegankelijk is. Je krijgt een Armor Pass die je in kunt leveren bij Wedgehurst Station zodat je vanaf daar met een vliegende taxi naar Isle of Armor wordt gebracht. Een punt wat ik van meerdere mensen hoor terugkomen is dat het verhaal wat doet alsof je net bent begonnen en dat is prima als je de game nog maar net speelt, maar als je al kampioen bent voelt het misschien wat vreemd aan.

En Pokémon zou Pokémon niet zijn als de lijst met Pokémon niet uit werd gebreid. Maak kennis met Kubfu, een ontzettend schattige maar o zo sterke fighting Wushu Pokémon. Zoals je mag verwachten van een kung fu meester heeft hij zowel sterke fysieke als innerlijke kracht en kan hij ‘vechtenergie’ in zijn buik opwekken. Hij heeft een enorme focus en dat komt natuurlijk zeer goed van pas tijdens gevechten. Daar is mijn yoga dan toch niks bij. Je vindt de Kubfu in afgelegen berggebieden van Galar, waar ze ongetwijfeld in volledige focus zichzelf steeds verder ontwikkelen. Kubfu evolueert in Urshifu welke ook een Gigantamax Urshifu heeft. Urshifu kan in twee verschillende typen evolueren, namelijk Single Strike Style(fighting/dark) of Rapid Strike Style (fighting/water). Welke je krijgt hangt af van de keuzes die je tijdens het spelen maken. Beide hebben ze aanvallen die exclusief voor Urshifu zijn en beide hebben ze zo hun voordelen. Tot slot hebben ze nog een Ability die exclusief voor Urshifu is, namelijk Unseen Fist. Daarmee komt hij tijdens een contactaanval ook in contact als de tegenstander bijvoorbeeld een schild gebruikt. Naast deze nieuwe Pokémon zul je ook bekenden terugzien die zich op het eiland helemaal thuis voelen, onder andere Kingdra en Chancey.

Tot dusver de nieuwe onderdelen van de game, dan gaan we het nu even over de gameplay hebben. Het is jammer dat het verhaal niet zo goed verweven lijkt te zijn in de hoofdlijn. Je personage wordt dus niet echt als kampioen gezien, maar meer als nieuweling in het geheel. Afgezien van een opmerking van Klara “ken ik je niet ergens van?” lijkt het erop dat je personage weinig beroemd is op the Isle of Armor. Het was mooi geweest als hier iets meer diepgang in had gezeten. De nieuwe omgeving is weer passend en heerlijk sfeervol. Het verhaal draait dan ook vooral om het introduceren van dit gebied en alle Pokémon die je hier kunt verzamelen. Zo kun je bijvoorbeeld ook een sidemissie doen waarbij je 150 Digglets moet zoeken en zo zijn er nog meer sidemissies die voor genoeg vermaak zorgen. Wat wel tof is, is dat je de gym kunt upgraden met verschillende items zoals een snoepautomaat zodat je nooit meer zonder je speciale snoepjes hoeft te zitten. Ook is er meer kleding bijgekomen, waaronder een outfit die bij de Dojo hoort.

Alena’s oordeel

Al met al is het een prima DLC met een mooi nieuw gebied en veel nieuwe dingen om te ontdekken. Het verhaal had wel wat beter mogen aansluiten op waar de speler op dat moment zit. Als je net bent begonnen is het zeer passend, maar als je al een hele tijd speelt voelt het wat knullig aan. Het is leuk om bekende Pokémon weer terug te zien zoals de Slowpoke op bovenstaande Artwork en een Digglet tijdens de sidemissies. Mocht je al een tijdje klaar zijn met Pokémon Sword of Shield dan is het een leuke aanvulling. Het is wel meer van hetzelfde, maar als je dat leuk vond moet je deze vooral ook aanschaffen. Ook als je net bent begonnen is het eiland al goed te verkennen en geeft het alleen maar meer vermaak. De game geeft je genoeg nieuwe speeltijd en dit is dan de eerste van de twee DLC’s die je met deze expansionpass krijgt.

Let op! Als je de expansionpass koopt kies je voor het uitbreiden van Pokémon Sword óf Pokémon Shield. Mocht je dus beide games hebben en ook beide spelen, dan moet je twee aparte codes kopen. De expansionpass geeft je toegang tot The Isle of Armor en later dit jaar in november The Crown Tundra. Beide brengen veel nieuws naar de game dus neem dat ook vooral mee in je overweging. De expansionpass kost €29,99 in de Nintendo eShop. Check voor meer info over de expansionpass en The Isle of Armor de officiële website

+ Terugkeer van bekende Pokémon
+ Voldoende speeltijd
+ Mooie omgevingen