Tegenwoordig heb je bijna voor alles wel een simulatiegame, zoals bijvoorbeeld Farming Simulator en Truck Driving Simulator. Het is dan ook niet gek dat binnen het genre ook wat meer omstreden onderwerpen geïntroduceerd worden. Zo is daar nu Drug Dealer Simulator, waar we in de duistere criminele onderwereld stappen van het verhandelen van drugs. Een controversieel onderwerp, zou je zeggen, een game waarbij de nadruk wordt gelegd op criminele activiteiten en waarbij de speler in de huid kruipt van een drugsdealer. Vergelijkingen met games als Grand Theft Auto en Saints Row, waar dit soort activiteiten alledaagse kost zijn, worden hiermee al snel getrokken.

shadyComm

Drug Dealer Simulator is een first-person simulatiegame, dat ontwikkeld is door Byterunners Game Studio en uitgegeven door Movie Games S.A. De speler kruipt in de rol van een beginnende drugsdealer, die onderdeel is van een drugskartel dat gerund wordt door Eddie. Hij is je hoofdcontact en je zult via hem drugs moeten inkopen, om deze op straat te verhandelen. De simulator begint simpel, je hebt eerst enkel marihuana en amfetamine tot je beschikking, maar al snel zul je uit kunnen breiden en steeds meer soorten drugs kunnen aanbieden. Uiteraard heb je een voorraad nodig om te kunnen verhandelen en daarvoor kun je terecht bij Eddie. Via je laptop kun je deze bestellingen plaatsen bij hem en kun je ook afspreken om jouw deel van de opbrengst bij hem komen afleveren. Tevens worden ook via de laptop bestellingen geplaatst door klanten, waarop je kunt reageren om zo de deal te bevestigen of af te wijzen. Dit gaat echter niet door middel van een simpel mailtje; dat zou immers te makkelijk te traceren zijn. Speciaal voor deze drugshandel is er een netwerk opgericht dat shadyComm heet. Via dit darkweb-achtige platform kun je ook de prijzen van de drugs aanpassen en je reputatie in de gaten houden.

De bestellingen die je bij Eddie plaatst, zullen uiteindelijk worden afgeleverd op zogenaamde dead drops: verborgen afhaalpunten, waar kleine pakketjes worden verstopt. Deze zijn meestal gemarkeerd door een speciaal teken. Dead drops variëren van prullenbakken tot verborgen luikjes in muren. Laat echter de illegale goedjes niet te lang in de dead drop liggen; hoe langer je dit laat liggen, hoe groter het risico is dat iemand je voor is. Eddie houdt verder contact me je via de mobiele telefoon, die je er altijd even bij kunt pakken. Hiermee doet het spel gelijk denken aan Grand Theft Auto, waarbij je ook je mobiele telefoon tot je beschikking hebt om telefoontjes aan te nemen of berichtjes te lezen. Hetzelfde geldt voor de kaart die je erbij kan pakken, om te kijken waar in de buurt je je bevindt. Het is duidelijk waar de inspiratie vandaan komt.

Moet ook alles zelf doen…

Het is natuurlijk uiteindelijk de bedoeling dat je van kleinschalig drugshandelaartje uitgroeit tot een ware drugsbaron, met een territorium waar je u tegen zegt. Om je territorium uit te kunnen breiden, zul je deze eerst moeten unlocken. Dit doe je door je meer respect te krijgen in de desbetreffende buurt. Je zult hiervoor freebies weg moeten geven, om zo klanten te werven binnen dat nieuwe gebied. Daarnaast kun je ook respect opbouwen door de muren te bekladden met jouw logo. Hiervoor heb je wel een spuitbus voor nodig, dus die zou je dan eerst nog moeten aanschaffen. De spuitbus kun je echter maar een beperkt aantal keer gebruiken, voordat je een nieuwe moet aanschaffen. Hierdoor is het ook gelijk weer duidelijk dat dit geen GTA is, maar een simulator. Elk rotklusje moet je namelijk zelf oplossen. Bij het ophalen van je bestelling van Eddie, krijg je de drugs in een zakje mee. Het is aan jou om de inhoud van dit zakje te verdelen in kleinere pakketjes, om deze uiteindelijk aan klanten te verkopen. Niet iedere klant wil natuurlijk dezelfde hoeveelheid drugs. Je hebt hiervoor een werkbank tot je beschikking, die je naar wens kunt inrichten met allerlei verschillende soorten potjes en het nodige gereedschap.

Op een gegeven moment zullen je trouwe klanten zich ook aanbieden als dealer en krijg je de mogelijkheid om uit te breiden met nieuwe hideouts. Deze kun je ook naar smaak inrichten met meubels, die in je de meubelzaak kunt kopen en zullen voor meer respect zorgen in de buurt waar deze zich bevinden. Zo kun je in elke buurt wel een klein drugslab opzetten en hoef je niet altijd terug te keren naar je thuisbasis.

Je speelt op een gegeven moment ook grotere gebieden vrij, die van elkaar gescheiden zijn door politie checkpoints. Om van het ene gebied naar de andere te reizen, zul je altijd langs zo’n checkpoint moeten, waar je gegarandeerd gefouilleerd zult worden. Zorg er dus voor dat je een manier hebt om de drugs naar binnen te smokkelen, want in je rugzakje zal de politie het illegale goed geheid vinden.

De kans is groot dat je al snel teveel hooi op je vork legt en teveel bestellingen tegelijk aanneemt van klanten, zonder überhaupt gecheckt te hebben of je wel genoeg voorraad hebt op dat moment. Ik merkte al snel dat het afhalen van een nieuwe lading bij een dead drop, deze versnijden en dan nog eens af moeten leveren bij je klanten op een gegeven moment erg tricky werd en het soms zelfs teveel tijd in beslag nam. Duurt een bestelling te lang, dan vervalt deze en dat wil je natuurlijk niet. Je hebt immers een reputatie op te bouwen en deze hoog te houden. Wel kun je je huidige stash verdubbelen door bijvoorbeeld bakpoeder toe te voegen. De kwaliteit van je drugs zal dan natuurlijk achteruit gaan, maar ach, daar zullen je klanten toch weinig van merken, toch?

Het is duidelijk dat de makers van Drug Dealer Simulator hun best hebben gedaan om een geloofwaardige manier van werken te creëren. Je moet alle (vaak huishoudelijke) ingrediënten voor het zelf brouwen van drugs eerst kopen in een lokaal supermarktje en na het bestellen van een nieuwe voorraad drugs ligt dit niet gelijk klaar bij de dead drop, maar kan het soms wel even duren, en moet je zelf nog de drugs versnijden om zo zakjes van het gewenste gewicht te creëren. Daarbij komt ook nog eens kijken dat je je geldzaken goed op orde moet hebben. Door de stad zijn er een aantal pinautomaten te vinden, waar je geld kunt storten en opnemen en via het dashboard van shadyComm kun je ten alle tijden je bankrekening bekijken. Zorg echter dat de transacties niet te verdacht worden, want dat gaat op een gegeven moment opvallen bij de autoriteiten.

Police Hours

De besturing bleek uitgebreider te zijn dan verwacht, je kunt uiteraard rondlopen en rennen, maar je hebt ook de mogelijkheid om over hekken heen te springen en over schuttingen te klimmen. Laatstgenoemde komt erg van pas als je de politie wilt ontwijken, of kwijt wilt raken. Bij het verhandelen en ophalen van drugs moet je namelijk uitkijken dat je niet gesnapt wordt door de politie, die door het stadje heen patrouilleert. Spotten ze je, dan willen ze al snel een kijkje nemen in je rugtas en heb je op dat moment drugs in je bezit, dan heb je een uitje naar het politiebureau te pakken. Uiteraard sta je daarna weer met lege handen op straat en ben je alle inhoud van je rugtas kwijt. Het hebben van de eerder genoemde hideouts komen dus ook goed van pas, als extra schuilplaatsen en zo uit handen te blijven van de politie.

‘s Nachts worden de meeste bestellingen geplaatst door klanten. Weet je in deze nachtelijke uurtjes je klanten te voorzien van hun bestelling, dan zal dat het meeste respect en geld opleveren, waardoor je reputatie er flink op vooruit zal gaan. Er zit echter wel een risico aan vast, deze nachtelijke uren worden namelijk Police Hours genoemd en je zult dus nog voorzichtiger moeten zijn. De politie patrouilleert meer dan overdag en je loopt dus het risico sneller gesnapt te worden. Zorg dat je in de schaduwen blijft en niet opvalt.

Het is geheel aan de speler wat voor pad hij of zij bewandelt, of je nou een genie wordt in het vak of een genadeloze crimineel. Je zult af en toe ook de optie krijgen om zelf drugs te nuttigen. Zo biedt Eddie bij de eerste ontmoeting je een jointje aan die je kunt aannemen of weigeren. Hetzelfde geldt voor de drugs die je zelf in huis hebt, om eigenlijk te verkopen. Deze kun je zelf ook benuttigen en dat heeft uiteraard gevolgen die ook zichtbaar zijn voor de speler. Zo kan je stamina beïnvloed worden en loop je het risico op een overdosis. Ga je naar buiten onder invloed van drugs, dan zal de kans ook hoger zijn dat je gepakt wordt door de politie.

Het is verder ook mogelijk om je vaardigheden te upgraden. Met bijvoorbeeld de vaardigheid Illusionist is de kans kleiner dat de politie wat vindt, als hij je fouilleert, en kun je met de vaardigheid Quick Learner meer XP-punten verdienen. Investeer je je punten in de vaardigheid Salesman, dan zul je hogere prijzen kunnen rekenen, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor je reputatie. Wil je meer mee kunnen nemen, zonder op te vallen met een rugzak? Dan is het handig om Pockets te upgraden.

Grafisch gezien is Drug Dealer Simulator geen hoogstandje en bij vlagen zelfs lelijk. De besturing voelt wat onhandig en de gameplay is niet altijd even soepel De personages die je tegenkomt zijn oninteressant en vooral ontzettend houterig. Het lijken net wassen beelden en zijn vrijwel emotieloos. De omgeving blijft ook wat flets en sfeerloos. Er lijkt ook een korrelige filter over de hele game gegooid te zijn, wat waarschijnlijk voor een filmisch of gritty effect moest zorgen, maar dat komt niet goed uit de verf. Het maakt de game af en toe zelfs wat wazig en komt de graphics ook niet ten goede. Leuk is wel dat er sprake is van een dag- en nachtcyclus en dat dit invloed heeft op de game zelf. Verder mis ik ook de optie om te slapen in je appartement (of hideout, als je daar een bed hebt staan). Je kunt de tijd wel versnellen door in je appartement te wachten, maar dat gaat alsnog traag. Dagen en nachten duren op die manier wel lang.

Brave criminele simulator

In het midden gelaten of dit soort simulatiegames juist aanzetten tot crimineel gedrag of niet, geeft Drug Deal Simulator de speler wel de mogelijkheid om op een veilige manier zich te verdiepen in dit soort activiteiten. Drug Dealer Simulator verheerlijkt echter niet helemaal de wereld van de drugshandel. Geloof het of niet, maar er lijkt een diepere achterliggende betekenis te zitten achter Drug Dealer Simulator. De Poolse rapper Malolat, die zelf ervaring heeft in deze duistere wereld, heeft als consultant gediend tijdens de ontwikkeling van de game. Door zijn ervaringen te delen, heeft Byterunners Game Studio een realistische weerspiegeling gecreëerd rondom drugshandel, maar ook de consequenties hiervan.

Hoewel de game onderwerpen als drugs- en alcoholgebruik en criminele activiteiten bevat, wordt dit nooit op een verontrustende wijze weergegeven. Het blijft allemaal wat braaf en de game richt zich vooral op het verbouwen van drugs en de verkoop hiervan. En dat voor een game die begint met een disclaimer als “content inappropriate for whining b*tches.” Het verhandelen van de drugs beperkt zich enkel tot het krijgen van berichtjes op je laptop en het aanspreken van degenen die de bestelling hebben geplaatst. Nooit zie je dat de drugs daadwerkelijk worden gebruikt.

Lisa’s oordeel:

Drug Dealer Simulator zou in eerste instantie geen game zijn die ik zelf zou spelen. Echter, de game heeft me positief verrast en ik heb me stiekem best vermaakt. Er zijn een hoop verschillende opties beschikbaar in de game, waarin je aardig wat vrijheid hebt. Verkoop je de drugs puur en geef je de klanten de kwaliteit die ze verwachten? Of versnijd je de drugs met wat bakpoeder, om meer te kunnen verkopen? Het vrijspelen van nieuwe locaties is ook leuk gedaan, alsook de communicatie via shadyComm. Jammer is wel dat, ondanks de vele opties, de game na een tijdje wel al begint te vervelen. De handelingen blijven steeds hetzelfde. Het zou ook handig zijn als er de mogelijkheid was om te slapen, in plaats van te wachten in je appartement. De tijd wordt dan wel vooruitgespoeld, maar dit gaat alsnog traag.

Hoewel er natuurlijk wat morele problematische kwesties aan hangen, heb ik niet het idee dat een game als deze nou echt doet aanzetten tot het gebruiken van drugs. Sterker nog, degenen die een spannende actiegame verwachten zoals Grand Theft Auto, komen van een koude kermis thuis. Je zult alle saaie klusjes zelf moeten doen en ook zo goed mogelijk je handel moeten managen en timen. Het is immers een simulatiegame en ik heb het idee dat de makers op een veilige manier een zo realistisch mogelijk beeld hebben proberen te maken van de werkzaamheden van een drugsdealer. Het blijft allemaal wat braafjes en tam, ondanks de recalcitrante disclaimer waarmee de game begint.

+ shadyComm is erg leuk bedacht en werkt goed
+ Wordt al snel uitdagend
+ Veel vrijheid in manier van aanpak
+ Veel verschillende mogelijkheden
+ In het begin valt er een hoop te doen, maar…
– … het wordt al snel saai/eentonig
– Grafisch geen hoogstandje
– Weinig actie

Drug Dealer Simulator is nu verkrijgbaar voor PC, via Steam.

Bekijk hier de trailer:

About LisaCooper91

Gamer, horrorfanaat, filmliefhebber, muziekverzamelaar, boekenwurm, all-round nerd.

View all posts by LisaCooper91

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.