Nu we met z’n allen gedwongen thuis moeten zitten, moeten we toch een manier zien te vinden om onszelf te vermaken. En wat is nou een betere manier om verveling tegen te gaan dan door je backlog van games eindelijk eens aan te pakken, of die ene serie te bingen, waar je voorheen eigenlijk geen tijd voor had. Dat laatstgenoemde is iets waar veel mensen naar uitwijken, met als gevolg dat de streamingdiensten, zoals Netflix, Apple TV, Amazon Prime en zelfs YouTube, capaciteitsproblemen ervaren. Om te zorgen dat toch iedereen gebruik kan blijven maken van deze diensten, heeft de EU samen met Netflix besloten om de kwaliteit te verlagen naar SD (Standard Definition).

De BBC heeft aangegeven dat Netflix de kwaliteit voor 30 dagen in de EU zal beperken, om te zorgen dat er geen te groot tekort aan bandbreedte zal ontstaan. Door het verlagen van de streamingkwaliteit, zal het datagebruik verminderd worden met 25%. Om een idee te geven, een uur streamen op SD-kwaliteit gebruikt ongeveer 1GB aan data, terwijl streamen op HD-kwaliteit op kan lopen tot 3GB per uur. Films zullen echter wel nog in hoge kwaliteit en zelfs 4K te streamen zijn.

YouTube heeft inmiddels ook aangegeven dat zij de kwaliteit van de videostreams tijdelijk gaan terugschroeven, meldt persbureau Reuters. Hoewel zij nog geen capaciteitsproblemen ervaren, willen zij dit voor zijn door deze maatregel te treffen. Alle video’s worden tijdelijk op SD-kwaliteit gezet voor gebruikers vanuit de EU. Het blijft echter wel nog mogelijk voor gebruikers om de kwaliteit te verhogen naar HD, door dit simpelweg aan te klikken.

Mocht je gebruikmaken van Apple TV, dan zul je ook een verschil ik kwaliteit gaan merken tijdens het streamen. Website 9to5Mac geeft aan dat ook Apple TV de streamingkwaliteit flink naar beneden heeft gegooid, om overbelasting te voorkomen. De kwaliteit is echter zo verlaagd, dat de resolutie een beeldhoogte van maar 670 pixels heeft. Daarnaast zullen de streams ook flink gecomprimeerd zijn, wat leidt tot blokkerige beelden. Apple lijkt hiermee de meest drastische maatregelen genomen te hebben, in vergelijking tot andere streamingdiensten.

Maar hoe zit het hier met bijvoorbeeld onze internetproviders? Het team van Hardware.info heeft contact opgenomen met internetprovider Ziggo en om een reactie gevraagd. Woordvoerder Hans den Heijer geeft aan dat het bedrijf geen noemenswaardige problemen ervaart. Ziggo zou voldoende netwerkcapaciteit via het vaste netwerk en mobiel hebben. Qua netwerkgebruik zien zij echter wel een lichte verhoging, zowel overdag als ‘s avonds en ze monitoren het netwerkgebruik dan ook doorlopend. De huidige netwerkbelasting is volgens den Heijer te vergelijken met weekendgebruik. Ze zien geen enorme pieken, zoals bij een spannende voetbalfinale of Formule1, waarbij iedereen aan de buis gekluisterd zit. Er zit volgens den Heijer nog genoeg ‘rek’ in hun capaciteit en ervaren zij nog geen problemen, dus dat is geruststellend voor ons!

About LisaCooper91

Gamer, horrorfanaat, filmliefhebber, muziekverzamelaar, boekenwurm, all-round nerd.

View all posts by LisaCooper91

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.