Northgard, de strategiegame met Noors thema is inmiddels al zo’n anderhalf jaar beschikbaar op Steam en heeft sinds de release ook al een aantal grote updates gehad om het spel interessant te houden. Zo zijn er onlangs meer spelmogelijkheden toegevoegd middels de Conquest update. Maar de makers bij Shiro Games dachten dat het ook wel een goed idee zou zijn om Northgard naar de Nintendo Switch te brengen. Of dat ook een goed idee was lees je hier.

Even in het kort over Northgard. Northgard is een strategie game met een verhaallijn die losjes gebaseerd is op Noorse mythologie. Het is de bedoeling dat je de bevolking onderhoudt met eten en brandhout, dat je een nederzetting opbouwt en uiteraard ook vijanden buiten de deur houdt. Het spel wordt redelijk goed ontvangen op Steam, maar veel spelers verliezen na een tijdje hun interesse en daarom proberen de ontwikkelaars de game steeds verder uit te breiden. Conquest is de laatste grote update die meer verhalen toevoegt en meer uitdaging zou moeten brengen naar de spelers die er al een tijdje in zitten. Daarvoor kregen we al Ragnarok en Relics als grote update. En deze twee updates zitten ook bij de Switch versie inbegrepen.

Tijdens Gamescom had ik al even de mogelijkheid om de versie voor de Switch uit te proberen en dat zag er wel goed uit. De besturing was redelijk soepel en duidelijk aangegeven en er werd mij uitgelegd dat ze de game wel wat hebben aangepast om het goed werkbaar te maken voor de console. Zo zouden ze de AI slimmer hebben gemaakt en hebben ze de besturing ook door kinderen laten uitproberen.  Het viel daar inderdaad direct op dat je niemand echt hoefde toe te wijzen aan het bouwen van een constructie, maar dat de dichtstbijzijnde inwoner deze taak oppakt. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar de release.

Bij het hoofdmenu valt direct iets op, iets waarvan ik hoopte dat het enkel in het menu zou zijn. De letters waren net zo klein als op de PC, de resolutie hoog. Nu zal ik even de situatie schetsen van mijn woonkamer waar ik de Nintendo Switch heb staan. Wij hebben een 65 inch tv aan de muur, de bank aan de andere kant van de kamer met dan zo’n 4 meter afstand tot de tv. Normaal gesproken is alles goed te zien en heb ik nooit moeite om letters te lezen. Helaas werd het niet beter, want zodra je in het volgende menu komt van bijvoorbeeld Single Player modus krijg je de keuze uit verschillende clans en spelopties en daarvoor moet je toch echt wel kunnen lezen. Nou, ik heb toch wel even dichterbij moeten staan om fatsoenlijk te kunnen zien wat er nu stond. Ook tijdens het spel is dit helaas niet anders, want icoontjes en de tekst en uitleg eronder zijn erg moeilijk te zien. Het lijkt er dus op dat het rechtstreeks is overgenomen van de PC versie. Dat is jammer, want het speelt daardoor niet lekker en het is zeer vermoeiend voor je ogen als je steeds moet concentreren op het lezen.

Ik kende het spel natuurlijk wel, dus dat scheelt wat tekst en uitleg, maar de besturing is natuurlijk aangepast voor de console. Daarvoor moet je weten wat alles doet en waar je alles kunt vinden. Als je dan eenmaal weet waar alles zit werkt de besturing inderdaad prima en gaat het best soepel. Het slecht kunnen lezen stoorde me echter teveel om lekker door te kunnen spelen.  Vooral tijdens cut scenes waar je probeert een verhaal te volgen en in het tussendoor meldingen lezen is het erg storend. Ik hoop dan ook dat ze snel met een update hiervoor komen, want dat zou het vele malen prettiger maken en stoort het me teveel om erg echt super positief over te zijn.

Alena’s oordeel:
Behalve de lettergrootte is er eigenlijk niks op Northgard voor de Switch aan te merken, zeker niet als je het spel al kent van de PC. Wat ik prettig vind aan Northgard is dat het best wel laagdrempelig is, waardoor het ook voor een beginnende speler goed te doen is. Je kunt de Single Player goed aanpassen naar eigen wens, zelfs zonder tegenspelers. Ik vind zelf de Noorse mythologie ook altijd een mooie toevoeging als het goed is uitgewerkt. De makers vertelden mij in Keulen dat ze bewust ervoor hebben gekozen om het lichtjes te baseren op de mythologie, zodat ze voldoende artistieke vrijheid behouden en daarmee ook niet de focus op het spel verliezen. Als je het waarheidsgetrouw zou willen maken gaat er heel veel tijd in onderzoek zitten en dat vonden ze simpelweg ook niet passen bij de game. Helemaal mee eens, want het is goed zoals het nu is! Het is vermakelijk, overzichtelijk en het werkt goed op de Switch met de aangepaste besturing. Ik zou Northgard wel aanraden als je op zoek bent naar eens wat anders dan een platformer of adventure game, maar dan hoop ik dat er snel een update komt om de lettergrootte te verbeteren (of dat je verdraaid goede ogen hebt).

+ Laagdrempelig
+ Mythologisch thema
+ Voldoende aanpassing mogelijk in de Single Player