Altijd al willen weten hoe het is om al dansend en puzzelend iemand indirect de dood in te jagen? Tuurlijk, wie niet! Misschien is het dan tijd om Felix the Reaper te proberen, leest u even mee?

In Felix the Reaper draait het allemaal om Felix, ons hoofdpersonage, die net aan zijn nieuwe baan als Magere Hein begint. Vanuit het Ministerie van de Dood zijn ze nogal sceptisch over zijn reden van solliciteren, hij is namelijk verliefd op Betty the Maiden en hij zal zijn stinkende best doen om haar hart te veroveren. Maar ondertussen moet er natuurlijk gewerkt worden, dus Felix krijgt dossiers van het ministerie toegewezen. Felix the Reaper is een puzzelgame, dus het is de bedoeling dat je een meerdelige puzzel (het dossier) oplost door al dansend het level te doorlopen en je ondertussen aan alle regels te houden. De game start (na een introductie tot het verhaal) met een tutorial dossier, waarin je de basis van de game krijgt uitgelegd. De situatie komt met een soort filmpje in de startpositie en dan staat de tijd stil en daarmee alle objecten, personen en dieren. Het is de bedoeling dat Felix een soort kettingreactie veroorzaakt waardoor uiteindelijk het gekozen slachtoffer valt. Terwijl je dit doet mag je enkel in schaduw rondlopen en zal Felix ook geen stap erbuiten kunnen zetten, maar je kunt de zon manipuleren met een simpele druk op de knop. Doe je dit echter op de verkeerde plek, dan komt Felix in de zon te staan! Er is gelukkig een preview modus waarmee je kunt zien hoe de schaduw zich zal verplaatsen als je de zon draait. Nadat je de tutorial hebt doorlopen kun je echt aan de slag en dan blijkt de game toch echt nog niet zo makkelijk, zeker als je alles nog een beetje onder de knie moet krijgen. Regelmatig stond mijn dansende Felix ineens in de zon te ‘shinen’, ik moest echt wel even goed kijken hoe ik alles moest oplossen en ik had ook best vaak even een hint nodig. Ik blij als ik uit mezelf de goede zet maak! De game laat je dit weten door een disco-achtig logo met een referentie naar een muzikale klassieker (bijvoorbeeld It’s murder on the dancefloor), maar mocht je er niet uitkomen dan kun je de game vragen om je te laten zien wat de volgende stap is.

Afhankelijk van hoe goed je bent in puzzelen, inzicht en een beetje out of the box denken biedt de game genoeg uitdaging. Je kunt elk level ook nog met een aantal bonusvoorwaarden voltooien en die zijn niet altijd makkelijk. Binnen een bepaalde tijd is nog te doen als je eenmaal weet welke stappen je moet zetten, maar je kunt ook een bonus halen voor het voltooien binnen een aantal stappen en uiteraard zo min mogelijk fouten. Gelukkig hoeft het niet onder deze voorwaarden en is het voornaamste doel het voltooien van het level. Ik was af en toe wel even afgeleid door de chille soundtrack en de dansmoves van Felix. Best jammer dat de dansmoves niet een meer prominente rol hebben, het is vooral voor de sfeer van de game, maar het was best leuk geweest als je een bepaalde move zou moeten doen om iets voor elkaar te krijgen. Desalniettemin is het zeer vermakelijk om naar te kijken en is Felix een zeer aandoenlijke reaper die ik graag een handje wil helpen om zijn grote geliefde voor zich te winnen. Ik verklap natuurlijk niets over het verhaal, dat snap je zeker wel!

Ik vind de laadtijden wel erg lang, want als je het level even opnieuw wilt beginnen of gewoon als je triomfantelijk naar het volgende level gaat moet je wel even geduld hebben. Ook zit er geen pauzemogelijkheid in de game, want het menu geeft je alleen opties voor het level en laat de tijd gewoon doorlopen. Ergens natuurlijk ook logisch, want als je alle tijd zou kunnen nemen om een level uit te denken zou de tijdsuitdaging makkelijk te halen zijn. In het menu vind je ook de mogelijkheid om muziek uit te zoeken, dus mocht je een nummer niet zo leuk vinden, dan kun je gewoon naar de volgende skippen. Muziek kan stimulerend werken in het geval van puzzelen en dus concentratie, dus wellicht dat dit wel een hele slimme feature is. Mocht het daar nou niet zozeer voor helpen, maar vooral voor de gezelligheid, dan is het natuurlijk ook vet handig. Naast de voorgenoemde mogelijkheid om de volgende stap weer te geven, heb je ook de mogelijkheid om een stap terug te doen naar de laatste goed gekozen milestone en dat is wel fijn. De game geeft je daarmee aan waar je nog op de goede weg zat, super confronterend als je al een tijdje niet meer op de goede weg zat…

Felix the Reaper is ontwikkeld door Kong Orange uit Aarhus (Denemarken), een gamedeveloper die allerlei eigenaardige spellen op hun naam heeft staan. Dat betekent denk ik vooral dat ze doen wat ze zelf leuk vinden, wat ze zelf bedacht hebben en dat vind ik altijd zeer charmant. De game is overigens uitgebracht door Daedalic Entertainment en die zou je kunnen kennen van Deponia en Anna’s Quest.

Alena’s oordeel

Felix the Reaper is een heerlijke puzzelgame die op de Nintendo Switch ook lekker makkelijk speelt. De besturing is logisch, grafisch is het top, het is kleurrijk en de muziek is (persoonlijk) heerlijk. De laadtijden staan me wel wat tegen, zeker als je in een soort van puzzelflow zit raak ik gewoon snel afgeleid. De laadschermen zijn wel leuk om naar te kijken, het zijn een soort comics waarin je Felix en zijn geliefde Betty ziet. Als de game wat sneller zou laden is het denk ik ook leuk om even tussendoor te doen, nu moet je er toch al gauw wat tijd voor uittrekken, zo voelt het althans. Ondanks het lange laden vind ik de game erg leuk. De personages in alle levels zijn een beetje creepy, maar knullig genoeg om ze grappig te maken en dat maakt een lugubere missie leuk om uit te voeren. En de aandoenlijke, dansende Felix roept een warm medeleven op, wat maakt dat je hem graag helpt om het hart van Betty te veroveren. Felix the Reaper is beschikbaar voor de Nintendo Switch, Xbox One, Playstation 4 en Steam.

+ Uitdagend
+ Swingend
+ Kleurrijk