Jazeker! Hier is de allereerste bordspel-review van ondergetekende. We hebben het bordspel Hadara: uitgebracht door 999 games mogen spelen. Hoe dat is verlopen en het oordeel lees je in deze Bordspel review! Één ding is zeker: dit smaakt zeker naar meer!

Hadara is een uitdagend ontwikkelingsspel, en dat is het zeker. De eerste keer wordt je wellicht wat overrompeld door de vele spelregels en de grote hoeveelheid onderdelen die je moet uitdrukken, maar na één keer spelen zitten die regels er al flink in en speel je een potje in zo’n 45-60 minuten. Wie heeft de meeste punten en wint uiteindelijk het spel?

Interesse gewekt? Bekijk dan ook eens deze trailer:

Allereerst de basis-gegevens:
Leeftijdsindicatie: vanaf 10 jaar
Aantal spelers: 2 – 5 spelers
Speelduur: 45 – 60 minuten

Voor ieder spel is het een aardig werkje om alle benodigdheden op de juiste plek te leggen. Een aardige speeltafel is daarbij overigens ook geen overbodige luxe. Iedere speler kiest een spelerstableau. In Hadara heb je de keuze uit de dieren aap, draak, leeuw, pegasus en scarabee. Vervolgens nemen alle spelers een startkaart waarop staat aangegeven wie de startspeler wordt, je startkapitaal en je waarden aan inkomen, militair, cultuur en voedsel.

“Hadara leidt de spelers naar de wereld van culturen en landen op aarde. Gedurende 3 tijdperken ervaren ze de ontwikkeling van een klein dorp naar een hoogcultuur.

Bevolk de aarde met personen uit verschillende beschavingen, continenten en era’s. Om aan veel roem te komen, moeten de spelers de personen en hun vaardigheden handig kiezen. Ze mogen daarbij de ontwikkeling van landbouw, cultuur en militaire macht niet uit het oog verliezen. Anders kan het gebeuren dat één van je concurrenten groter en succesvoller wordt. Wie slaagt er als eerste in om een bloeiende hoogcultuur te bieden?”.

Het spel kan beginnen: alle kaarten van tijdperk één (afhankelijk van het aantal spelers) liggen op hun locatie langs het indrukwekkende rad op het kleurrijke en mooi vormgegeven speelbord. De startspeler (af te leiden van de startkaart) stelt het rad in op een waarde of eigenschap naar keuze, het startinkomen is verdeeld en de startwaarden  zijn aangegeven op de spelerstableau. Bij waarden kun je kiezen uit: inkomen (geel), militair (rood), cultuur (blauw) en voedsel (groen); eigenschapskaarten zijn paars gekleurd en kunnen net voor een extra tactisch element in het spel zorgen. Doel is om dusdanig tactisch te spelen zodat je uiteindelijk de meeste punten weet binnen te slepen – en zodoende de beste hoogcultuur ontwikkeld hebt – en het spel uiteindelijk wint.

Spelerstableau Hadara – speler scarabee

Iedere speler zijn / haar spelerstableau bestaat uit meerdere onderdelen: sporen van inkomen, militair, cultuur en voedsel. Het rode gedeelte geeft aan of je koloniën in kunt nemen en hoeveel treden op het spoor je daarvoor nodig hebt. Het blauwe gedeelte staat voor de borstbeelden en de benodigde aantal sporen die je daarvoor nodig hebt.  Als laatste kun je nog zilveren en / of gouden zegels kopen voor nét wat extra punten tijdens de eindtelling. Onderaan staan vijf gekleurde vlakken waar je je gekochte kaarten één voor één onder kunt plaatsen.

Tijdperkenoverzicht Hadara

Een tijdperk bestaat uit 2 fasen:
In fase A neemt iedere speler tegelijkertijd 2 gedekte kaarten van de stapel waar het rad op dat moment gestopt is en waar je spelerstableau mee matcht. Bedenk goed of je je kapitaal voor deze kaarten in wilt zetten en welke tactische route je wilt bewandelen. Van de gepakte kaarten mag je er steeds één kiezen om te houden en je vervolgens de overige terug dient te leggen op het daarvoor bestemde veld op het speelbord. Kom je kapitaal tekort dan is er een optie om je kaart te verkopen en extra inkomen te generen. Wanneer alle kaarten gepakt zijn en je de nodige stappen op je sporen hebt gemaakt vervolg je je pad. Krijg inkomen naar het aantal sporen op je inkomensspoor, wil je een kolonie plunderen of een verbond mee sluiten en wil je een borstbeeld maken. Met deze beide stappen kunnen extra punten en extra sporen verdiend worden.

In fase B wordt door de spelers één voor één een random kaart gepakt. De tactische zetten zijn met name hier van belang. Dit wordt herhaald totdat het veld volledig leeg is van kaarten. Vervolgens wordt het inkomen weer verdeeld, kunnen kolonies geplunderd of ingenomen worden en kunnen er weer borstbeelden worden gemaakt. Extra belangrijk aan het einde van fase B is dat er genoeg stappen zijn gezet op het voedselspoor. Zijn er minder sporen op het voedselspoor dan kaarten onder het spelerstableau dan zal er helaas van een aantal kaarten (en dus belangrijke eindpunten) afscheid genomen dienen te worden. Het kost een flinke duit, maar als laatste is er nog de mogelijkheid tot het kopen van zilveren en / of gouden munten die de eindtelling een behoorlijke boost kunnen geven.

De kaarten vormen een belangrijk onderdeel van Hadara. Belangrijk is hierbij dan ook dat je ze zorgvuldig en tactisch kiest. Aan de bovenkant van iedere kaart staat aangegeven hoeveel waarde ze hebben voor de diverse waarden en dus hoeveel stappen je per spoor er op vooruit mag. Linksonder staat aangegeven hoeveel kapitaal de kaart gaat kosten (let op het bijkomende voordeel dat wanneer je al een kaart van die kleur hebt de nieuwe kaart een stukje goedkoper wordt) en rechtsonder hoeveel punten de kaart uiteindelijk waard is. Zaak is om op alle sporen zoveel mogelijk stappen te verzamelen en dus veel kaarten, kolonies en borstbeelden te kunnen aanschaffen.

Doordat je grotendeels tegelijkertijd aan het spelen bent hoef je niet lang een beurt af te wachten, maar is het wel de grootste zaak je tegenstanders in de gaten te houden. Het spel speelt lekker vlot weg, maar hierdoor kan het zijn dat een tactische move van een tegenstander net te laat wordt opgemerkt. Helaas ontbreekt hier wel enige vorm van interactie, maar zo nu en dan is dat ook best lekker in een bordspel (zeker wanneer je regelmatig co-op-games speelt).

Nadat Tijdperk I helemaal doorlopen is worden alle stappen en fasen herhaald met Tijdperk II en Tijdperk III. Aan het einde van het laatste tijdperk kan de puntenstrijd losbarsten en is de winnaar van Hadara bekend.

Zoals op bovenstaande foto is te zien is een flinke game-tafel geen overbodige luxe, er zijn dusdanig veel elementen waardoor je al snel de nodige ruimte tekort komt. Dit is zeker het geval wanneer er met het maximale aantal spelers (5) gespeeld wordt.

Hoewel de basis van het spel altijd hetzelfde blijft zal Hadara keer op keer blijven verrassen door telkens een andere tactische insteek te kiezen en door kaarten die er een andere speelbeurt niet in het spel aanwezig zijn. Volg je je tegenstander(s), zit je je tegenstander(s) dwars of kies je een geheel eigen strategie en laat je je daar door niemand in tegenhouden? Er zijn vele wegen die naar Rome… euh… Hadara leiden!

Linn’s oordeel:
+ Eenvoudige spelregels
+ Ieder potje is anders