Het is weer tijd voor een puzzelgame review en deze keer mag ik Tardy voor jullie reviewen. Tardy is de Engelse vertaling van traag, dus mocht je je afvragen of dit ook iets te maken heeft met de game, lees dan maar even mee.

In Tardy speel je als Ramto, een avonturier die wakker wordt in een ruimteschip en geen idee heeft van wat er aan de hand is. Hij gaat op zoek naar de bemanning, maar vindt alleen maar sporten, totdat hij een van de bemanningsleden via een intercom tegen het lijft loopt en zij wat meer vertelt over wat er aan de hand was op het schip. Ze zullen terug naar huis moeten reizen, maar daarvoor moeten ze op zoek naar verschillende benodigdheden om alles weer aan de praat te krijgen. Dit alles kan echter niet zonder allerlei puzzels op te lossen, anders zou het geen puzzelgame zijn natuurlijk. Tardy is ontwikkeld door One Wing Cicada, een klein team uit Wit-Rusland die met Tardy hun eerste ontwikkelde game op de markt brengen. De game is uitgebracht door Drageus Games, een uitgever die zich focust op indiegames en ik moet zeggen dat ik er verder geen enkele uit hun collectie herken.

Als het spel start krijg je wat introductie in het verhaal van Ramto, maar veel is het niet, het begint vrij geheimzinnig. Je moet dus op pad om erachter te komen wat er aan de hand is en waar de bemanning is gebleven. De game werkt als een point & click, dus je moet op zoek naar klikbare objecten die met een oogje aangegeven zijn. Over het algemeen zijn er niet veel klikbare objecten wat de game iets makkelijker maakt. Wat ik zelf wel vervelend vond is dat Ramto niet erg snel loopt, waardoor je soms veel tijd kwijt bent met heen en weer lopen door een kamer als je een paar keer op de verkeerde dingen klikt. Persoonlijk stoorde ik mij daar wel wat aan, maar als je van het ‘rustig aan’ tempo houdt dan is het wat meer geschikt. Over de besturing van het spel valt dus verder niet zoveel te zeggen, al vond ik het zelf prettiger om het touchscreen te gebruiken in plaats van de controller (ik speelde op de Nintendo Switch). Met de controller is het besturen ook wat langzaam en met het touchscreen kun je direct tikken op wat je nodig vindt. Vooral tijdens het oplossen van puzzels komt dat wel van pas.

De puzzels zijn soms best tricky om op te lossen, want je hebt dan net even een aanwijzing nodig om het op te kunnen lossen of je moet gewoon op zoek naar logica. Die aanwijzingen vind je in andere klikbare objecten en degene die je nodig hebt voor het oplossen van puzzels blijven op je scherm staan tot je alle puzzels van die ruimte hebt opgelost. Je hebt dus geen inventaris, maar het inventaris is altijd zichtbaar aanwezig op het scherm. Prettig om te weten is dat je altijd alle puzzels in de ruimte moet oplossen voordat je naar een andere ruimte kan en dat je ook geen gebruik hoeft te maken van andere ruimtes. Alles is dus aanwezig om het op te kunnen lossen, prettig en soms ook frustrerend als je de oplossing dan niet kunt vinden. Naarmate het verhaal vordert krijg je steeds meer informatie over wat er aan de hand is, wat er gebeurd is met de bemanning op het ruimteschip en kom je zelfs een hond tegen die je vergezelt in je puzzelreis.

Alena’s oordeel

Grafisch is de game in een pixelstijl en dat heeft altijd wel zijn charme vind ik. Het is passend bij deze game en had ook echt niet anders gehoeven, net als de ondersteunende soundtrack die sfeer van het spel ondersteunt. Toch ben ik niet helemaal overtuigd, want het is voor mij net wat te langzaam allemaal en het zou voor mij meer gemak hebben op de PC, omdat je dan je muiscursor kunt verplaatsen en geen joysticks. Ook is de touchfunctie op zich okay, maar ik heb vrij slanke vingers en zelfs dan is het makkelijk om verkeerd te tikken waardoor een puzzel soms verknald is. Dat kan wel echt frustrerend zijn, vooral als je de oplossing eindelijk denkt gevonden te hebben. De game is dus echt wel tardy, traag, en daar moet je van houden. De elementen zijn op zich goed en de game is zeker niet slecht, maar het is toch niet helemaal mijn ding al was het prettiger als je de smaak te pakken hebt met het oplossen van de puzzels.

+ Goed verhaal (niet lekker kort)
+ Uitdagend voor de beginnende puzzelaar
+ Duidelijke kaders en weinig gezoek op verschillende plekken