De game Agony doet zijn naam helaas eer aan. Ik ging aan de slag met Agony en worstelde mij een aantal uur door deze game heen. Lees nu hoe ik deze game ervoer.
De ingrediënten voor een goede horrorgame
Wanneer je een horrorgame uit brengt wil je dat mensen alleen al bang worden van de introductie het verhaal. Daarnaast doet de genre omschrijving Survival Horror het ook meteen goed. Oh fudge ik moet dus gaan overleven in een griezelige omgeving. Zorg voor een donkere sfeer en hoekjes waardoor de speler constant het gevoel heeft dat er iets komt opduiken of dat je iets denkt te zien in je ooghoeken. Maak niet alle monsters in je game te vreemd. Er moet een stukje herkenning zijn om het een beetje echt te laten voelen. Ik bedoel we weten allemaal hoe freaked out we zijn wanneer er een tweeling in poppige outfits ineens verschijnen in de gang. Laten we eerlijk zijn monsters zijn vaak eerder lachwekkend dan angstaanjagend toch? Last but not least zijn muziek en geluidseffecten binnen een horrorgame essentieel. Sowieso moet geluid binnen een game niet worden onderschat. Het kan je game maken of breken. En laat dat laatste stukje nou net mis gaan bij Agony.

De kwelling des geluid
Ik zat er echt goed klaar voor, dekentje, frisje, schemerig licht en het geluid op 13. De game start en de eerste beelden beloven veel goeds. Toegegeven niet zo gedetailleerd als een aantal hedendaagse games. Maar goed de donkere sfeer maakt veel goed en wat ik zag voldeed aan alle boxjes griezelig. Op de achtergrond een krakend geluid dat zich bleef herhalen alsof er een plaat blijft hangen. Super irritant maar goed wellicht was dit de bedoeling. Ik schoof wat met de instellingen, maar het krakende geluid bleef. Hoopvol speelde ik toch verder in de hoop dat het geluid zou veranderen. Inmiddels was mijn geluid op 13 al gezakt naar 3 om toch nog een beetje geluid te kunnen horen zonder me er teveel aan te storen. Een gekwelde geest lag in de game voor me en ik tikte hem aan. Geen geluidseffecten overigens die moet je er maar bij denken, maar het krakende geluid was er wel nog steeds. Enfin de gekwelde geest had mij wat te vertellen helaas geen prachtige Vincent Price achtige stem die door mijn tv speakers kwamen. Enkel nog steeds het krakende geluid wat inmiddels aanvoelde als een ware kwelling. Na een aantal uur zo gespeeld te hebben heb ik het opgegeven.

Zijn ze dan gek
Hoewel de naam van de studio, MadMind Studio, inderdaad suggereert dat ze gek zijn. Hebben ze aan verschillende grote projecten gewerkt zoals The Division, The Witcher 3, Sniper: Ghost Warrior 2 om zo maar even een paar games te noemen. Toch lijkt de ervaring die ze hebben hun nu in de steek te laten. De ambities van deze 9 ontwikkelaars die de studio rijk is zijn groot. Ze willen een horror game neer zetten met de best mogelijke graphics en een unieke horror sfeer neerzetten. En hoewel ze dat redelijk goed is gelukt, ik ben namelijk ondanks het irritante geluid echt wel een keer geschrokken. Zit er helaas een hele grote geluidsbug in hun Xbox One versie van de game. Ik heb op internet gezocht en meerdere mensen hebben hier last van. MadMind Studio is hiervan ook op de hoogte en doet zijn best om dit op te lossen. Toch is het zonde dat de game dan nu al beschikbaar is. Het is zo’n veelbelovende game met zo ontzettend veel speelmodi maar het geluid verpest echt het plezier van de game. Waarschijnlijk is het met een update wel verholpen maar zo breng je gewoon niet een game uit. Dus ja ook hun studio naam doen ze een beetje eer aan.

Wel of geen review
Om eerlijk te zijn vind ik dat ik nu geen review over deze game kan schrijven. Ik heb er een paar uur in gestopt en hoewel ik echt wel een paar positieve punten kan benoemen. Voelt het alsof ik een game heb gespeeld die nog niet af was. En voor mij is geluid altijd heel erg belangrijk, ik heb niet voor niets een flink aantal headsets. Maar goed de game heeft op de Xbox One een flinke geluidsbug. Wat er wel positief aan de game is zijn de sfeer en de gameplay mogelijkheden. Je kan de game zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wil. Wil je de game puur voor het verhaal spelen kan dit of wil je toch wat meer actie kan dat ook. Zelfs de hardcore gamer die echt een nieuwe uitdaging zoekt kan flink aan de slag met Agony. Ik hoop dus echt van harte dat MadMind Studio snel een fix heeft voor deze bug zodat deze game echt de review krijgt die de game verdiend. Tot dat moment komt, hieronder toch mijn oordeel en cijfers met de hoop dat ik deze later nog een keer kan wijzigen.

Sam’s Oordeel
Griezelig genoeg met goed verhaallijn. Er zitten veel puzzel elementen in de game verwerkt wat een grote plus is. Helaas heeft de game nu nog een flinke geluidsbug en is spelen met geluid aan een kwelling. Dus geluid uit, zelf een leuk muziekje opzetten en gamen maar.

+ Leuke puzzelelementen
+ Goed bedachte monsters
– Geluidsbug