Scribblenauts is al een fenomeen als je denkt aan party games en er is een nieuwe versie uit! Scribblenauts Showdown is ontwikkeld door Shiver Games en uitgebracht voor de PlayStation 4, Xbox One en de Nintendo Switch. De oude vertrouwde Scribblenauts zijn terug en je speelt er gaandeweg ook meerdere vrij, maar je kunt ook je eigen Scribblenaut maken! Elke speler kan er één maken en je kunt naam, kleding en het uiterlijk veranderen. Als je uitdagingen voltooid krijg je meer opties en items om je Scribblenaut verder te peronaliseren. De besturing is heel natuurlijk en de graphics zien er erg mooi uit. Het is in een vrolijke kleurrijke getekende stijl neergezet, zoals je kent van Scribblenauts.

In Scribblenauts Showdown heb je drie verschillende spelmodi, zo heb je Versus, Showdown en de Zandbak. In Versus vind je 27 verschillende minigames, die verschillende vaardigheden testen. Het kan reflex zijn, behendigheid, verbeelding of gewoon je tegenstander te slim af zijn. Zo kan je op een bootje terecht komen waar je als eerste drie vissen moet vangen, of je bevind je ineens midden in een danswedstrijd! De mini games zijn heel verschillend, maar niet geheel origineel. Het handige is dat voor je de mini game start je te zien krijgt wat je moet doen en hoe je dit moet doen. Zo kan je volledig voorbereid de strijd aan gaan met je vrienden, familie of tegen de computer. Je kunt de minigames op verschillende manieren spelen. Je kunt het doen met thema’s, dat je een vraag krijgt, zoals: Wat vind je in een garage. Je typt een woord en dit komt dan terug in de minigame. Verder heb je snelheid spellen en je hebt ook een vrije modus waar je zelf kunt kiezen welke minigame je wil spelen.

Showdown is een spelbord waarvan de grootte veranderd afhankelijk van de speltijd die je geselecteerd hebt. Hoe langer je wil spelen, hoe groter het bord. Je kunt dit met maximaal 4 mensen spelen en minimaal één, want je kan tegen de computer spelen. Het is een bordspel, maar dan op een hele nieuw manier. Je krijgt verschillende speelkaarten en aan het begin van je beurt kies je er één uit. Hierop staat dan dat je bijvoorbeeld een aantal minigames moet winnen om stappen vooruit te mogen, of juist dat je tegenstander achteruit gaat. Dit zijn dan de minigames van de Versus modus en het kan zijn dat er een specifieke minigame op de kaart staat, maar het kan ook random zijn, dus het is niet altijd goed te voorspellen of je het kunt winnen. Verder speel je het om de beurt en totdat één persoon bij de finish is.

Bij zandbak kan je al je creativiteit de vrije ruimte geven. Alles kan en alles mag in deze wereld en de enige blokkade, dat ben je zelf. Je kunt één van de acht werelden kiezen en het is de bedoeling dat je de raadsels en puzzels op gaat lossen door de juiste woorden te gebruiken. Een leuke en speelse manier om de woordenschat te oefenen voor kinderen, maar ook voor volwassenen uitdagend genoeg om alle raadsels op te lossen. Je speelt dit alleen of met zijn tweeën en het draait om de woordenpuzzels. Je komt verschillende personages tegen en die zullen je vragen om een bepaalde opdracht te voltooien. Dit kun je doen door de juiste woorden erbij te bedenken, zodat je een bepaald voorwerp krijgt, of iets toe te voegen aan een bestaand object of personage. Bijvoorbeeld: je ziet een schatkist die dicht zit, dus je voegt open toe en ineens heb je een open schatkist. Scribblenauts Showdown bevat 30.000 verschillende woorden, dus genoeg om iedereen een stukje woordenschat bij te brengen.

Amber haar oordeel:
Ik hou van partygames en Scribblenauts Showdown stelt absoluut niet teleur. Het is een leuke combinatie van verschillende vaardigheden en ik vind het bijzonder dat het ook echt gericht is op een stukje educatie. Als je dit met kinderen speelt zal het spelenderwijs hun woordenschat vergroten en zelfs als volwassene moet je soms ad rem zijn om het juiste woord te vinden. Het enige nadeel vind ik het invoeren van de woorden. Het is door middel van een interface waar je verschillende rondjes hebt waar letters in staan. Dit is wel erg wennen en ik weet niet hoe makkelijk dat voor kinderen is. Verder zou ik dit spel absoluut aanraden, het ziet er mooi en speels uit en werkt zonder problemen, maar hoewel de minigames leuk zijn, zijn sommigen niet erg vernieuwend.

+ Voor alle leeftijden, maar toch iets meer op kinderen gericht
+ Leuke partygame
+ Kan alleen, maar ook samen