Stel je voor? Je wordt wakker in een wereld die momenteel aangevallen wordt door zombies. Niemand heeft het overleefd, behalve jij. Wat doe je dan? Juist! Het eerste beste wapen pakken en al de tegemoetkomende zombies neerslaan. En onderweg speur je alle dozen en rugzakken langs om eten te vinden. Want je moet ten slotte overleven en dat doe je allemaal in de 2D MMO-game Dead Maze.

Ik geef eerlijk toe: ik ben niet zo’n fan van zombies. Slome, half verrottende mensen die jou achterna rennen? Nee, eerder lopen om jouw hersenen met veel plezier op te eten. Nee, bedankt. Games als Dead Rising en The Walking Dead laat ik liever voorbij gaan. Zo had ik ook mijn bedenkingen over deze game, maar nadat ik Dead Maze heb gespeeld, heb ik wel mijn mening moeten bijstellen, een klein beetje dan, haha.

Dead Maze is een multiplayer online game beschikbaar op Steam gemaakt door de Franse ontwikkelaar Atelier 801. In deze game moet je een zombie acapolypse zien te overleven met andere online spelers. Doordat de focus op overvelen ligt, bevat het spel niet echt een verhaallijn. Je moet later in het spel wel iemand helpen (Chloe in dit geval) door plaatsen te onderzoeken, voorwerpen te vinden enzovoorts. Zolang jij maar de volgende dag overleefd en voldoende eten en drinkt en rust neemt bij het kampvuur. Zou je het koud krijgen, dan gooi je gewoon wat gevonden papier, een bal of een houten knuppel op het vuur.

De game is in 2D, je moet ervan houden, maar ik waardeer het wel. Wat blokkerige stijl maar goed kleurgebruik, zeker als je moet opvallen tussen al die enge zombies die wat stijf over komen. Dat laatste geldt ook voor jouw personage.

Het spel kent meerdere talen. Atelier 801 heeft de teksten goed vertaald. Misschien soms iets te goed vertaald, want in het spel worden scheldwoorden gebruikt. Voor deze review heb ik de taal op Nederlands gezet. In het Engels ben ik wel wat gewend, maar het ziet er wel gek uit als je opeens Nederlandse scheldwoorden leest.

De besturing is prima, niks mis mee. Het is wel frustrerend dat je alleen de dichtstbijzijnde zombie kan neerhalen of verdedigen, terwijl wel meerdere zombies jou aan kunnen vallen. Er zijn vaardigheden waarmee je tegelijk meerdere zombies kan raken, maar die ontvang je alleen als je op een bepaald level bent. Ook de toename van schade valt erg tegen op korte termijn. Tenzij je van wapen bent gewisseld, want een keukenmes geeft wel meer schade dan een simpele houten stoel.
Ook je inventaris is naar mijn mening aan de kleine kant. Voorwerpen die ik met vol enthousiasme aan het verzamelen was, kon ik op een gegeven moment niet meer kwijt. Dus je moet rekening houden dat zowel wapens, consumptie en verband in de inventaris worden opgenomen.

Dead Maze is een leuke spel om in je eentje te spelen. Maar het is ook super gezellig om met vrienden te spelen. Werk samen of probeer met andere mede online gamers te sparren. De servers kunnen het makkelijk aan, ook op de drukke zaterdagmiddag en -avond. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet weet hoeveel spelers actief waren op de server.
Het is een free to play-game dus iedereen kan het spelen. Behalve als je upgrades wilt hebben voor je wapens, want voor deze moet je wel betalen. Zelf vond ik het niet nodig om deze aan te schaffen, want ik vermaak me prima en er valt genoeg te beleven in deze zombie-aanvallende wereld.

Wendy’s oordeel:
Dead Maze is een 2D MMO-game waarbij je als speler moet overleven in een zombie apocalypse. Dit doe je door de zombies neer te halen met onder andere een hark, keukenmes of een pop. De graphics zien er heel simpel uit, maar ik stoor me daar niet aan, want ik vermaak me uren in deze luchtige en grappige game. En een dikke plus: het is een free to play-game, behalve als je in-store upgrades wilt kopen.

+ Zombies neerhalen met diverse voorwerpen
+ Free to play-game op Steam
+ Leuk om met meerdere online spelers te spelen