Star Wars: Battleground 2 is een spel waar vele fans al lang op wachten, maar die niet de beste kritiek heeft ontvangen en dus geen goede start heeft gehad. Het spel is uitgebracht door EA en beschikbaar voor PlayStation 4, PC en de Xbox One. De kritiek die het spel heeft ontvangen is volledig hun eigen schuld, als je het mij vraagt. EA heeft de kritiek wel serieus genomen en de lootboxes met bijbehorende microtransacties uit het spel gehaald.

Dit allemaal even terzijde, laten we gaan kijken naar het spel zelf. Ik hou van Star Wars! Ondanks dat ik niet eerder games van de Star Wars franchise heb gespeeld leek het mij toch heel gaaf. De trailers en het nieuwe verhaal spraken mij toch aan. Ik bedoel als Han Solo Spelen? Knallen met de Millenium Falcon? En princess Leia, Luke Skywalker! Enz enz. Oh holy lightsaber how awesome!

Het duurde wel vrij lang om de game te installeren, 10 lichtjaar later….. Gelukkig kon je ondertussen wel een potje Arcade mode spelen maar daar was ik eerlijk gezegd wel snel flauw van. Ik wilde beginnen met de story mode en ja dan kan je me wel even afleiden met wat anders maar alsnog! IK WIL SPELEN! De single story mode neemt plaats in de Star Wars galaxy. Het begint rond de tijd van Return of the Jedi maar het grootste deel speelt zich af tijdens Star Wars: The Force Awakens. Voornamelijk speel je met het personage Iden Versio, commander van de Imperial special forces, dochter van Admiral Garrick Versio. Samen met haar squad Gideon Hask en Del Meeko gaat Iden Versio de strijd aan tegen de Rebellion. Ze probeert normaal gesproken de rebellenkrachten te ondermijnen. Maar na de destructie van de tweede Death Star wordt haar loyaliteit naar de Empire op de proef gesteld wanneer de Imperial’s leger een drastische maatregel neemt om hun toekomst veilig te stellen.

Ik ben voor het grootste gedeelte onder de indruk van Star Wars: Battlefront 2. De storyline zit echt heel erg mooi in elkaar. Visueel vond ik het ongelooflijk prachtig en hetzelfde voor het geluid. Ik moest wel even wennen aan de besturing, qua schieten is het even inkomen en al helemaal als je vliegt in een van de schepen! Goh wat ben ik daar slecht in.. Ik hou van heel veel soorten games maar vliegen word ik wel, licht gezegd geïrriteerd van. Vooral als je tegen andere blijft opknallen en weer overnieuw moet. Ik vergeef het wel, zeker nadat ik met de Millenium Falcon mocht vliegen. Waarbij ik ook telkens overnieuw kon, maar de geek in mij vond het geweldig!

Het is jammer dat de story mode zo kort is, tussen de 5 en 8 uur. Ligt er natuurlijk aan hoe goed je het doet. Dus zo ongeveer 8 uur voor mij. Multiplayer speel ik niet vaak. Ik hou voornamelijk van storylines, maar het verbaasde mij hoeveel tijd ik heb gespeeld in de multiplayer mode. In Star Wars: Battlefront 2 multiplayer heb je een klassen systeem. Leer deze kennen om samen met je team de overwinning te behalen, er zijn 4 klassen: Assault, Officer, Heavy, en Operative. Elke klasse heeft verschillende abillities die je verder kunt uitbreiden door behulp van de Star Cards. Deze Star Cards zijn dan te vinden in de Lootcrates. Het is verstandig de Battlepoints op te sparen tot je ze nodig hebt. Er zijn ook de Spacebattles voor de variatie, het hoort natuurlijk in Star Wars maar aangezien ik geen groot fan ben van vliegen heb ik deze naast me neer gelegd en heb ik meer Arcade gespeeld. Het is leuk voor even, maar zoals ik eerder zei bij mij verveelde het wel snel. Het lootbox systeem is wel erg vervelend. Deze maakt de voortgang traag en erg verwarrend. Net als de omslachtige menu’s en gewoon slechte tutorials. Erg jammer, maar als je daar doorheen kan kijken, is het erg vermakelijk.

Jacky’s oordeel:
Als conclusie, Star Wars: Battlefront 2 zit zichzelf dwars met de lootcrates en pay to win, maar kijkend naar het spel zelf is het wel een mooi, vernieuwend verhaal in de Star Wars franchise. Het spel is afwisselend, en erg mooi. Misschien in de toekomst met nieuwe uitbreidingen en updates dat het spel meer fans zal gaan aantrekken, want dat verdient deze epic galaxy franchise wel! May the force be strong with this game.

+ Mooi spel
+ Goede storyline
– Snel uitgespeeld