Weet je welke game je moet kopen voor de feestdagen? Ik durf dit met vrij veel zekerheid te zeggen: als je een Switch hebt, dan moet je gaan voor Super Mario Odyssey. Het is zo fijn om eindelijk weer een enigszins Mario Galaxy-achtige game te kunnen spelen en Odyssey maakt de belofte meer dan waar. Het kan ook zijn dat ik een kleine crush heb op Cappy, de pet van Mario die in deze game de hoofdrol pakt.

Ik heb Mario Galaxy helemaal sufgespeeld, en elke keer zat ik op Wii U te wachten tot er een nieuwe zou komen. Ik ben blij dat het er nu toch van is gekomen dat er weer een echte 3D-Mario is, hetzij op Switch. Switch kon echt wel weer een mooie Nintendo-klassieker gebruiken, en dat hebben ze zeker binnengehaald met Odyssey. De vrolijke, prachtige tussenfilmpjes, al die personages uit de Mario-games en het feit dat je nu een soort superschattige versie van GTA speelt met die lieve loodgieter in de hoofdrol is werkelijk een cadeautje.

De levels zitten enorm strak in elkaar. Ze voelen niet repetitief aan, wat mede komt door de vele verschillende thema’s en kust en keur aan opdrachten. Je hoef je geen seconde te vervelen, en de wereld is zo rijk aan personages, objecten en interacties dat je nooit het gevoel hebt dat de ontwikkelaars zich ergens makkelijk vanaf hebben willen maken. Ik ben bovendien geen bugs tegengekomen, wat sowieso typisch Mario is natuurlijk. Het is een game die je goed even kunt neerleggen, maar die je toch liever gewoon doorspeelt.

3D-variant

Misschien denk je dat Mario in een 3D-variant waarin niet wordt gesidescrollt niet echt Mario is, maar dat is absoluut niet waar. Er wordt alsnog keihard geplatformd in Odyssey, alleen wordt die ervaring uitgebreid met meer. Je moet allerlei missies doen en vechten tegen een heleboel toffe eindbazen. Er is een octopus die vanalles uit zijn mond schiet, er is een standbeeld dat het je moeilijk maakt en dan fladdert er ook nog een gestoorde vogel tussendoor. Bovendien kun je nog best eens verrast worden als je echt geen 2D-sidescroll gevoel denkt te gaan krijgen.

Je doet in diverse werelden, waaronder eentje met een soort New York-skyline (New Donk City!), allerlei opdrachten voor Power Moons. Er zijn er 800 in totaal, dus je bent niet bepaald in twintig uur klaar met de game. Gelukkig maar… Die Power Moons gebruik je om bijvoorbeeld weer moeilijkere gedeelten vrij te krijgen. Je krijgt hulp van Cappy, de grappige pet van Mario, die je kunt gooien om vijanden uit te schakelen, maar ook om bijvoorbeeld bewegende objecten een andere kant op te sturen. Het gaat zelfs zo ver dat je andere personages kunt overnemen, zodat je tijdelijk van hun vaardigheden gebruik kunt maken.

Cappy

Net als in Galaxy kun je ook een tweede speler erbij halen die dan de boel kan helpen overnemen. Hij of zij wordt dan Cappy en kan helpen muntjes op te rapen, vijanden om te leggen en bezit nemen van bewegende objecten. Soms kun je daarbij wat ruzie hebben wanneer het om camerastandpunten gaat, maar dat is juist waar samenwerking van belang is. Het is alleen ingewikkeld als de Mario-speler steeds blijft bewegen, dus blijf vooral communiceren is mijn advies.

Wat ik ook erg kan waarderen aan Odyssey, is dat je allemaal coole outfitjes kunt verzamelen uit Mario’s verleden. Het zijn ook best obscure titels uit zijn verleden, zoals Mario Golf en Mario Paint. Normaal ben ik niet zo van de outfitjes, maar Mario is toch wel speciaal in dat opzicht, we go way back! Ik zou het niet erg vinden als Switch over een paar jaar van nog een nieuwe Odyssey zou worden voorzien, want het is een heerlijke game om al je vrije tijd in te steken. En het mooie is dat je dat overal kan doen, dankzij het mobiele schermpje van Switch. Heerlijk.

Laura’s Conclusie

Super Mario Odyssey is een van de beste games op Switch én een van de beste Mario-games allertijden. Er is zoveel te doen, dat het bijna overweldigend is om het te omschrijven in een recensie. De kwaliteit, het slimme leveldesign en natuurlijk de vrolijkheid die altijd bij Mario-games komt kijken: het zijn allemaal dingen die me verliefd doen zijn op Odyssey.

+ mooie levels, geweldige omgevingen, enorm veel te doen, vrolijk

– geen minpunten die zwaar genoeg wegen om te worden benoemd