Het was wel even schrikken hoor, toen we ineens werden geconfronteerd met een rabbid uitgedost als Princess Peach. En dan ook nog een selfie maken alsof het beestje Knijn Kardashian was. Brr! Niet zo charmant, maar gelukkig is de game waaruit dat gekke personage komt dat wel.

Het is een vreemde combinatie: de Rabbids van Ubisoft in een game met Mario en co. van Nintendo. In dit geval was het Nintendo dat de rechten aan Ubisoft gaf, waarop die uitgever er een geweldige studio bij heeft gezocht om een bijzondere game te maken waarin deze werelden samensmelten. Hoewel je met Rabbids al snel de kant op kan gaan van lolbroeken en partygames, is Mario + Rabbids Kingdom Battle eigenlijk een bloedserieuze game.

Verhaal

Het verhaal in Mario + Rabbids is als volgt: de Rabbids gaan weer eens tijdreizen en belanden dan in een kamer waar allemaal uitvindingen liggen, waaronder een speciale bril waarmee twee objecten die niets met elkaar te maken hebben samensmelten. Waarom je het wil, dat weet niemand, tot je tenminste de combinatie Nintendo-vrienden en Rabbids hebt gespeeld; deze game is namelijk heel erg tof.

Het lijkt zich het beste vergelijken met het zeer volwassen Xcom. Dat is een turn based rpg waarin tactiek en strategie essentieel zijn. Ja, onze vredelievende Nintendo-vrienden pakken ineens geweren vast en gaan er nog mee schieten ook! De besturing is wel even wennen, want je hebt zelf geen directe controle over je personages, dat gaat allemaal via Beep-O, een blauwe cirkel die je helpt navigeren. Heb je dat eenmaal door, dan speelt het heerlijk weg.

Prachtige wereld

De wereld is een prachtige Nintendo-wereld vol Chomps en andere bekenden uit Mario. Daarin moet je zorgen dat je door het spelbord slim te gebruiken zoveel mogelijk neerschiet. Je moet echt uitdokteren op welke positie je moet gaan zitten, en dat neemt soms best veel tijd in beslag. Zelfs in de makkelijke modus duurde dat langer dan verwacht. Soms vond ik dat moeilijk, omdat ik natuurlijk wat kortere levels gewend ben van Mario, maar het was ook wel weer interessant, omdat het zo’n andere kijk op Mario geeft.

Het enige waar ik al in Xcom moeite mee had, is dat gehannes met percentages en een soort kansberekeningen: het is niet een zekerheid dat je raak schiet, maar je weet wel dat het elk moment kan gaan gebeuren. Getallen gaan al gauw voor mijn ogen dolen, door mijn dyscalculie, dus voor mij is dat nooit zo heel succesvol. Gelukkig is dat allemaal wel iets vergemakkelijkt in Mario + Rabbids, want de metertjes staan slechts voor een paar getallen en zijn makkelijk af te lezen.

Skill Tree

Ook de skill tree is makkelijk te begrijpen. Je kunt de paarse power orbs die je verzameld in het spel uitgeven voor vaardigheden uit de skill tree, zoals meer gezondheidspunten of de mogelijkheid om vijanden nog harder aan te pakken. Sowieso is dat het belangrijkste aan het spel: je leert heel goed en duidelijk hoe de gameplay in elkaar zit, hebt gemakkelijke opties om vaardigheden beter te maken en dat alles speelt zich af in een zuurstokkerige wereld om je tanden in te zetten.

Laura’s oordeel

Mario + Rabbids Kingdom Battle is voor beide franchises even heel wat anders. Je hoeft niet per se enorm strategisch na te denken over gamen, maar je moet zeker openstaan voor een originele game-ervaring wil je Kingdom Battle echt goed laten binnenkomen.

• Geweldig uiterlijk, een steile maar rechtvaardige leercurve
  • Als je fan bent van een van deze franchises, dan is de kans niet per se heel groot dat je Kingdom Battle vet vindt.