Iedere september is het weer tijd voor een nieuwe FIFA game. Elk jaar is het dan ook maar weer de vraag of de nieuwe voetbalgame zichzelf weer overtreft met het vorige deel. Aan mij nu de eer om dit uit te vinden voor FIFA 17.

Graphics
Voor een buitenstaander lijkt elk jaar een nieuwe FIFA totaal niet vernieuwend. Dat is natuurlijk ook erg lastig om een game elke keer weer anders en beter te laten aan voelen. Het ene jaar is beter dan de andere. Dit jaar zijn er dan ook meer veranderingen dan voorgaande jaren. FIFA 17 draait op een nieuwe engine; de Frosbite engine van DICE. Op deze engine zijn al vele top games uitgekomen. Dus het werd dan ook wel tijd dat EA deze ging gebruiken voor FIFA. Hierdoor is de game er grafisch erg op vooruit gegaan. De spelers en hun animaties zijn vele malen realistischer dan in de vorige FIFA games. Zo kun je aan een gezichtsuitdrukking bijvoorbeeld de emoties zien van een speler. Je zult dus op een hele realistische manier een teleurstelling op het gezicht van de speler zien, die de bal net naast het doel schoot.

img_fifa17_girls

Gameplay
Qua gameplay is er best wel veel veranderd. Om te beginnen bij het nemen van vrije trappen, penalty’s en corners. Hier verschijnt nu een richtkruis in beeld waarmee je de bal op de gewenste positie kunt krijgen. Dit is trouwens makkelijker gezegd dan gedaan. Dit vergt nog wel even wat oefening. Voorheen had ik dan ook vaker succesvolle corners dan nu, dit vereist net even wat meer vaardigheid. Maar na een aantal wedstrijden lukte mij dit al aardig. Wel ben ik erg blij met deze vernieuwing, dit maakt de wedstrijden stukken realistischer.

Op het veld zelf voel ik ook wel aardig wat positieve veranderingen. Zo lijkt het of het spel iets langzamer gaat dan in de voorgaande delen. Dit vind ik persoonlijk wel erg fijn, zo kun je net even iets langer nadenken of die ene pass juist die kant op moet of de andere. Of heb je net even wat meer de tijd om dat ene steek balletje de juiste richting op te krijgen. Dit lijken kleine veranderingen maar voor ervaren spelers zijn dit grote voelbare veranderingen. Door deze toevoeging zullen bijvoorbeeld sterkere spelers langzamer aanvoelen als natuurlijk de snellere spelers. Een sterkere speler kan net die ene schouderduw de snellere speler uit evenwicht brengen en vervolgens de bal veroveren. Deze situaties voelen erg intensief aan door de nieuwe engine. Voor de rest zijn de speltypen; Ultimate Team, Carriere modus, Online matches, offline en online seizoenen ook weer van de partij. Het aller belangrijkste nieuwtje heb ik voor het laatst bewaard: het Nederlands vrouwenvoetbalelftal zit er eindelijk in! In FIFA 16 waren er al damesteams maar toen zaten onze Nederlandse dames er nog niet bij.

img_fifa17

The Journey
Naast de aantal nieuwe gameplay toevoegingen. Is er ook nog eens een story mode geïntroduceerd waarin je zelf het verhaal van een talentvolle speler doorloopt die uiteindelijk de top wil bereiken. Je kruipt in de huid van de jonge voetballer Alex Hunter. Het is de bedoeling dat je jezelf bewijst in trainingen, oefeningen en invalbeurten. Dit alles om een basisplaats te krijgen in het elftal. Zonder veel te verklappen, kan ik je vertellen dat dit op een zeer leuke manier wordt gedaan. The Journey geeft een goed beeld van hoe het in de echte voetbal wereld aan toe gaat, een hele leuke speelervaring.

Mirjam’s oordeel:review_cijfer_8.0
FIFA 17 is de beste voetbalgame sinds een hele lange tijd. De echte voetbalfanaten zullen hier dan ook wel heerlijk van smullen. Nog nooit was er zo’n complete voetbalgame met zoveel speelopties, voor iedere type speler is er wel een leuke modus. The Journey voegt echt iets heel positiefs toe aan altijd nog even leuke voetbalspelletje.

+ Grafisch de beste voetbal beleving ooit
+ The Journey leuke optie voor offline spelers
– Online soms nog net zo frustrerend als voorheen