Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past is een remake van de PlayStation 1 versie. Het geeft de liefhebbers van dit genre, de kans om deze zestien jaar oude Japanse role playing game eens te kunnen spelen. Als je eerder een Dragon Quest spel hebt gespeeld, weet je wat je kunt verwachten: fantastisch verhaal, charmante personages en uren speeltijd. De gevechten zijn typische old-school JRPG, maar voelen desondanks fris en snel aan in deze remake. Dragon Quest VII speelt zich af op een eiland waar in vrede wordt geleefd, maar wel een met mysterieuze ruïnes. Jij de hoofdpersoon, Prins Kiefer en de dochter van de burgemeester Maribel, ontdekken samen dat de ruïnes geheime heiligdommen hebben die verwijzen naar verloren eilanden.

De hoofdpersonage (zonder naam) van Dragon Quest VII is een geboren avonturier, net zoals zijn vader. Hij wil dolgraag de wereld rondreizen maar het eiland waarop hij woont is het enige eiland in de wereld. Op een dag ontdekt hij samen met Kiefer en Maribel toegang tot een mysterieuze tempel. Binnen in deze tempel vinden ze onvolledige puzzels. Vervolgens wordt het trio op pad gestuurd om de ontbrekende stukken te zoeken. Met de ontbrekende stukken kunnen zij de puzzels compleet maken en zal er een portaal openen naar het verleden. Daar ontdekken ze eilanden die in het heden niet meer op de wereldkaart te vinden zijn. Op deze manier reizen de hoofdpersonages tussen het heden en verleden om zo de toekomst te redden uit de gemene handen van de Demon Lord.

img_dqfotfp_1

Na het eerste uur krijg je de eerste kerkers te zien, met monsters waar je tegen moet vechten, maar voor mijn gevoel kwam het spel nog steeds niet lekker opgang. Het idee achter het verhaal is best wel leuk in elkaar gezet door middel van dat tijdreizen. Dit maakt het verhaal interessant. Echter het vervelende is dat er eigenlijk totaal geen tempo in de game zit. Dat is wel iets wat de hedendaagse gamers gewend zijn. Dit zal dan naar alle waarschijnlijkheid ook alleen oude generatie gamers aanspreken, want voor hun zou dit aanvoelen als pure nostalgie. Dragon Quest VII heeft veel uren gameplay, maar helaas voelt alles een beetje saai aan, zeker voor nieuwkomers. Het vechtsysteem is een relatief eenvoudige turn-based besturing. Dit is een gameplay die nog steeds gewoon goed werkt. Mits je ervan houdt natuurlijk.

img_dqfotfp_2

Echter na het eerste vreselijk saaie eerste uur, kon ik eindelijk een gevechtje doen. In veel RPG’s begin je al vrij snel met vechten, maar Dragon Quest VII heeft dat in het begin helemaal niet. In plaats daarvan is het een saaie opdracht waarvoor je heen en weer moet reizen. Het zorgt voor een verschrikkelijke eerste indruk en dit beloofde mij niet veel goeds voor het verdere verloop van de game. Ik had vervolgens ook erg veel moeite om de game weer op te pakken en verder te gaan.

review_cijfer_7.5Mirjam’s oordeel:

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past is absoluut geen slechte game. Deze game is speciaal voor gamers, die fan zijn van de Dragon Quest serie. Of mensen die een vrolijke en kleurrijke nostalgische RPG willen spelen. Waar je ontzettend veel uren in kwijt kunt.

+ Veel nostalgische speeluren
+ Erg kleurrijk
–  Soms iets wat saai