Met de film Mad Max Fury Roads nog goed in mijn geheugen ging ik aan de slag met de game Mad Max. Geen straf voor een lief uitziend meisje die soms wat gewelddadig stoom wilt afblazen in een game. Bruut geweld, ronkende motors en zand dat is wat ik van deze game verwachte en kreeg!

In Mad Max zijn water, brandstof en onderdelen een zeldzaam goed en word er door verschillende clans gevochten om positie en macht over de zo gewilde onderdelen. Jij als Max (Mad Max) bevind je midden in dit conflict en al vrij snel word je beroofd van je auto, wapens en andere kostbaarheden. Gelukkig is daar de redder in nood Chum Bucket, een wezen die vooraan in de verkeerde rij heeft gestaan wat betreft uiterlijk zullen we maar zeggen. Terwijl Max het niet vertrouwd is de in Wastelands Goden gelovige Chum Bucket ervan overtuigd dat ze elkaar verder kunnen helpen. Zo gaan ze samen op pad om een nieuwe Bolide te vinden en Max’s eigendommen terug te vinden.

img_Mad_Max_07De Wastelands in de game zijn enorm groot opgezet en uitgestrekt zodat het echte woestijngevoel je overwelmt. Hier en daar vind je een kampen van clanleiders van dat gebied. Onderweg kom je ook nog grote groepen auto’s tegen die waardevolle scrap-materialen vervoeren naar hun eigen kamp. In de open wereld van Mad Max kan je zelf ervoor kiezen waar je heen gaat en hoe je groeit. Hierdoor leer je ook vrij snel dat je bepaalde gebieden beter nog even kunt vermijden met je nieuwe waggie, totdat je deze wat meer power hebt gegeven.

Binnen de game zit er een uitgebreid upgrade systeem. Ik zie je al zweten maar geen zorgen je leert het systeem door en door kennen via verschillende verhalende missies in het begin. Door het verzamelen van in-world currency (scraps) kan jij je voertuig(-en) upgraden per onderdeel. Het lastige hierin is wel dat je goed moet nadenken over welke onderdelen je upgrade in het begin, zodat je monsterlijke wagen de juiste power heeft om de story-missies of side-missies te laten slagen. Naast een likje verf op je wagen kan je ook Mad Max in een nieuw jasje steken. Zo kan je nieuwe wapens aanschaffen en upgraden, wat uiterlijke veranderingen geven aan Max of bijvoorbeeld zijn vuistjes upgraden voor wat extra punch geweld.

img_Mad_Max_03

Een van de leukste dingen binnen Mad Max vind ik het geweld en geluid wat als een rode draad door de game verweven zit. Dit merk je niet alleen in de actievolle cut-scenes maar ook in de gespeelde missies zelf. De grijns die er op mijn gezicht verschijnt terwijl ik een soort harpoen in de buik van een vijand plaats en hem hierdoor uiteen laat rijten is lichtelijk verontrustend te noemen. De explosies die je hoort, de opzwepende muziek, de verschillende geluideffecten dragen allemaal bij aan een heerlijke actie ervaring.

De overgang tussen cut-scenes en gameplay is soms wel een beetje verwarrend. Terwijl je een tijdje naar een geweldige scene zit te kijken met flink veel actie duurt het even voordat je ook daadwerkelijk zelf een stuk mag rijden. Voor mij voelt dit ergens ook wel als een zegen want de actie in de cut-scenes zijn zo vol dat ik het gevoel heb dat ik de missie nooit zou kunnen laten slagen. Dat ik vervolgens dus even op adem mag komen door gewoon mijn focus op het rijden te houden vind ik ideaal. Toch kan ik me voorstellen dat de geoefende actie gamer liever wat meer controle wil hebben in de verschillende missies. De gameplay is dus vrij logisch en niet al te lastig opgezet waardoor iedereen ervan kan genieten. Het upgrade-systeem is wel iets lastiger maar maakt de game hierdoor ook nog interessanter.

Mad Max op de PC is een verademing voor iedere PC-gamer. Er zijn voldoende opties om je game te tweaken en daarmee is de game echt voor de PC geoptimaliseerd. Terwijl je rondscheurt in je bolide vliegen de stofwolken om je heen en zie je de dag naar nacht veranderen in de Wastelands op een oogstrelende wijze. Wanneer je de first-person modus kiest lijkt het helemaal alsof je zo in een actiescene van de film stapt. Toch zal je ook merken dat om de game goed te laten lopen de textures van dichtbij vrij onscherp zijn, maar goed als er zoveel actie te beleven is wie gaat dan rustig alle textures van dichtbij bekijken?!

img_Mad_Max_06

Sam’s oordeel:review_cijfer_8.3
Mad Max is een game vol actie waarmee ik flink wat agressie kwijt kan raken. Het speelt lekker en ondanks dat de missies soms veel op elkaar lijken is de open omgeving voldoende om mijn interesse vast te houden.

+ Actie, explosies, scheurmonsters, rondvliegende lichaamsdelen en een uitgebreid upgradesysteem.

– Makkelijk gevechtsysteem en missies lijken soms teveel op elkaar.

Kopen als je: geen genoeg kan krijgen van benzine, explosies, woestijn en actie vooral heel veel actie!