Rare Replay is een epische collectie met maar liefst 30 games. Zowel voor de nieuwkomer en natuurlijk voor de liefhebber van Rare een fantastische herbeleving van oude tijden. Rare staat bekend om zijn liefdevolle, schattige, harige personages met grote ogen. Als je eenmaal de liefde hebt gevoelt van een Rare game, dan zal je openstaan voor nog meer Rare game avonturen.

img_rarereplay1

Mijn liefde is vroeger al begonnen op de Nintendo 64 met Banjo Kazooie, Conker’s Bad Fur Day en Diddy Kong Racing. Jammer genoeg zijn alleen de eerste twee genoemde games van mijn Nintendo 64 tijdperk speelbaar. In de loop der jaren ben ik veel games gaan verzamelen van Rare. Helaas heb ik niet alles in bezit maar nu met Rare Replay kan ik veel oude toppers alsnog spelen.

Rare viert haar 30-jarig bestaan, dat vieren ze met deze mooie collectie en dat voor maar dertig euro. Vanaf het moment dat je Rare Replay opstart, wordt het duidelijk dat dit niet zomaar een verzameling is. De theatrale presentatie, compleet met een fantastische muzikale nummers, geven een speels gevoel en karakter aan de collectie. Het zit vol met geweldige extra’s; niet-gebruikte muziek en concept art, tot fascinerende documentaires over het maken van de klassiekers als Conker’s Bad Fur Day en Banjo Kazooie. Herbeleef de verschillende tijdperken van de Rare geschiedenis van de ZX Spectrum, NES, arcade, N64, Xbox en Xbox 360. Helaas missen er wel een paar grote Rare games zoals: Donkey Kong, Diddy Kong Racing, Golden Eye en de originele Killer Instinct.

img_rarereplay3

Het opstarten van de games verloopt zeer soepel en snel. Alleen met de Xbox 360 games duurt het allemaal iets langer, dit komt omdat het besturingssysteem van de Xbox 360 moet worden gestart. Dit is dezelfde opstart procedure die je later dit jaar ook zal zien bij het spelen van de backwards compatibility games. De games worden weergegeven met een bijpassende rand met border. Dit is wel de beste oplossing om de oude game op een breedbeeld tv te presenteren.

De volledige Rare Replay game lijst:
Atic Atac
Battletoads
Battletoads Arcade
Banjo-Kazooie
Banjo-Kazooie Nuts N Bolts
Banjo-Tooie
Blast Corps
Cobra Triangle
Conker’s Bad Fur Day
Digger T. Rock
Grabbed by the Ghoulies
Gunfright
Kameo
Killer Instinct Gold
Knight Lore
Jet Force Gemini
Jetpac
Jetpac Refuelled
Lunar Jetman
Perfect Dark
Perfect Dark Zero
R.C. Pro-Am
R.C. Pro-Am II
Sabre Wulf
Slalom
Snake Rattle N Roll
Solar Jetman
Underwurlde
Viva Pinata
Viva Pinata: Trouble in Paradise

img_rarereplay2
Mirjam’s oordeel review_cijfer_9.0
Na mijn reis door de verschillende virtuele Rare werelden, kijk ik met een warm en kleurrijk gevoel terug. Bij Banjo Kazooie heb ik nog steeds dat geweldige gevoel van vroeger. De graphics doen er helemaal niet toe. Het gaat om oude tijden herbeleven. Dat is iets waar Rare goed in is geslaagd met Rare Replay. Een must-have voor elke Xbox One eigenaar met een voorliefde voor Rare. Rare Replay is een ongelooflijk pakket. De presentatie is mooi, veel van de spellen zijn nog steeds een toffe ervaring om te spelen. Of het nu je eerste keer is of je herleeft de ervaringen. Je komt hoe dan ook tot de conclusie dat de geschiedenis van Rare fascinerend is…. En dat je in de hedendaagse gamewereld eigenlijk ook snakt naar een leuk Rare avontuur.

+ Geweldige presentatie, zeldzame games herbeleven, nog steeds fantastisch om te spelen.

– Niet alle Rare toppers aanwezig, soms ouderwets moeilijk en frustrerend.